Skocz do zawartości

Mini poradnik olejowy


Rekomendowane odpowiedzi

49 minut temu, Saczi napisał(a):

@zwirek03, do Mazdy lej 0w20 z normą API SN+ lub najlepiej API SP.
ILSAC GF6a też może być odpowiedni.
Inne normy nie mają znaczenia. Poszukaj w ofercie Shell Helix Ultra /Hybrid lub Mobil 1.
Amsoil również ma świetne oleje, ale są drogie lub nawet ostatnio, bardzo drogie.
Jak chcesz lać jedną lepkość do obydwóch samochodów, to najlepiej OEM VW 0w30.
Ja jednak do japońca lałbym 0w20 ...
Sam mam ochotę na CX-30, a teraz to już chyba 0w16 tam zalecają.

Dzięki za chęć rozpisania się 😁, co do jednej lepkości to odpada, w Mazdzie zostanie na pewno 0w20 a do węgla wleje 5w30 tylko pytanie czy do węgla SHELL HX8 czy lepiej ULTRA bo kompletnie nie mam pojęcia w tym temacie z góry dziękuję za odpowiedź 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@zwirek03 o hx8 zapomnij. To są słabe oleje. Za niewiele większe pieniądze, a mowa przecież o 1-2 wymianach w roku, czyli dodatkowych 100pln na olej wydanych, otrzymujesz lepsze produkty.

Więc tak, ja wolałbym OEM VW 0w30, Shell avl, Mobil 1 ESP lub eurola.

Możesz jeszcze wlać oliwę z normą 502/505, czyli popularny 5w40 a3b4, ale naprawdę nie mam pomysłu, jaki olej polecić. Taka oliwa jest wspomniany nasz Lotos synthetic 5w40, total 9000, Castrol Edge/magnatec, motul xcess, ...

  • Dziękuję 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

47 minut temu, zwirek03 napisał(a):

... czy to będzie dobry ruch zmieniając na 0w30 ...

Raczej tak, bo zyskasz przy uruchomieniu silnika odrobinę szybsze smarowanie.
Trzeba wiedzieć, że 70% zużycia silnika powstaje podczas jego rozruchu.
Natomiast jeżeli pytasz o "bezpieczeństwo" zmiany klasy lepkości, to się niczego nie obawiaj.
Oleje często spełniają obydwie klasy jakościowe, czyli 0w i 5w. 

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie zapomnij o płukance.

13 godzin temu, zwirek03 napisał(a):

Dzięki za chęć rozpisania się 😁, co do jednej lepkości to odpada, w Mazdzie zostanie na pewno 0w20 a do węgla wleje 5w30 tylko pytanie czy do węgla SHELL HX8 czy lepiej ULTRA bo kompletnie nie mam pojęcia w tym temacie z góry dziękuję za odpowiedź 

Nie koniecznie . Bliska mi osoba ma Cx30 i leje 0w30. Jest zamienny z 0w20 wg producenta i przy długiej jeździe autostradowej auto spala go zdecydowanie mniej. W jeździe wokół konina nie ma zużycia.  To skyactive G czyli to samo co w cx3.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Może i mi coś ciekawego polecicie. 

Mondeo MK4, 2.0 TDCi 163KM, 2012r z PDF, 270kkm przelotu, obecnie olej 5w-30 Motula (nie pamiętam dokładnej nazwy), wymiana co 10-12kkm.

Skrzynia Power Shift, wymiana co 60kkm, na razie dwie wymiany na OEM Fordoskim, zostać czy coś lepszego jest? 

I na koniec Fiat 500, 2008rok, 1.4 czysta bena, 220kkm przelotu. Ostatnia wymiana do był Castrol Edge.

 

Z góry dziękuję za pomoc i porady 😁

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

22 godziny temu, zwirek03 napisał(a):

@Vujek ojej, na szczęście mój egzemplarz nie pije oleju. 

Jeśli przy szybkiej jeździe autostradowej nic nie łyknie to tylko się cieszyć. Znajomy od CX-30 pracuje za granicą i dojeżdża 1200km raz na 2 miesiące w jedną stronę. Przy takiej trasie musi coś upalić.

22 godziny temu, t.sienkiewicz91 napisał(a):

Może i mi coś ciekawego polecicie. 

Mondeo MK4, 2.0 TDCi 163KM, 2012r z PDF, 270kkm przelotu, obecnie olej 5w-30 Motula.

I na koniec Fiat 500, 2008rok, 1.4 czysta bena, 220kkm przelotu. Ostatnia wymiana do był Castrol Edge.

 

Z góry dziękuję za pomoc i porady 😁

Do TDCi masz kilka stron wstecz wszystko opisane.

Do fiacika nie potrzeba cudów bo silnik prosty Shell 5w40 a nawet nasz polski Orlen 

 PLATINUM MAXEXPERT C3 5W-40 czy Lotos. Oliwy nie gorsze od tego motula czy Castrola a tańsze.

 

  • Dziękuję 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

Saab 9-3 2010, 1.8t 150KM bio-power (czyli dwa litry pojemności, a oznaczenie 1.8 ze względu na niższą moc). 

Normy z książki poniżej:

IMG20221107071725.jpg.a018e6c436f270f912587ab5b07e8f1e.jpg

Czyli spory zakres parametrowy, przy normie GM-LL-A-025, GM Dexos-2. Aktualnie zalany Motul 5W30 X-clean EFE. 

Mój typ to Shell 5W30 AG Dexos-2. Jest coś równie wartego zainteresowania w tym przedziale cenowym? Nieszczególnie chcę się pchać w drogie produkty, bo to świeży zakup i najpierw musi się sprawdzić. Po odkręceniu korka widoczne jest dość dużo nagaru, auto serwisowane niestety co 20 tysięcy więc najpierw i tak wleci płukanka - niemniej zależałoby mi aby nowy olej miał dobre właściwości czyszczące (co akurat mam potwierdzone w Shellu, tylko zwykłym Helix Ultra A3/B4, który leję do Hondy). 

Samochód będzie używany całorocznie, do pokonywania krótkich odcinków, sporadycznie w trasie, przebiegi roczne 5-7 tysięcy max. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Mumins po pierwsze, olej nie ma właściwości myjących/czyszczących.
Możesz się z tym zgadzać, albo nie, ale jest jak piszę - możemy o tym podyskutować pobocznie.
Zadaniem oleju, a dokładniej jego zapasu alkaicznego, jest neutralizacja kwaśnych produktów spalania.

Co do zalecanego oleju, to masz filtr cząstek stałych, to i zalecany jest niskopopiołowy olej, tutaj C3.
Poczytaj moje wcześniejsze posty tutaj. Nic innego nie polecę.
Dexos2 nie jest obligatoryjny (wg Sabb jest, ale to inna historia).
Poczytaj ten post i wracamy do dyskusji:
https://kosmetykaaut.pl/topic/10583-mini-poradnik-olejowy/?do=findComment&comment=785607

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

20 minut temu, Saczi napisał(a):

@Mumins po pierwsze, olej nie ma właściwości myjących/czyszczących.
Możesz się z tym zgadzać, albo nie, ale jest jak piszę - możemy o tym podyskutować pobocznie.
Zadaniem oleju, a dokładniej jego zapasu alkaicznego, jest neutralizacja kwaśnych produktów spalania.

Co do zalecanego oleju, to masz filtr cząstek stałych, to i zalecany jest niskopopiołowy olej, tutaj C3.
Poczytaj moje wcześniejsze posty tutaj. Nic innego nie polecę.
Dexos2 nie jest obligatoryjny (wg Sabb jest, ale to inna historia).
Poczytaj ten post i wracamy do dyskusji:
https://kosmetykaaut.pl/topic/10583-mini-poradnik-olejowy/?do=findComment&comment=785607

 

Ok, przeczytałem post, dzięki za podlinkowanie. Co do DPF, to "lekko" mnie zadziwiłeś. Przecież to benzynowy silnik, którego konstrukcja sięga połowy pierwszej dekady tysiąclecia. Jesteś pewien, że dobrze przeczytałeś mój opis? 😉 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

36 minut temu, Saczi napisał(a):

@Mumins po pierwsze, olej nie ma właściwości myjących/czyszczących.
Możesz się z tym zgadzać, albo nie, ale jest jak piszę - możemy o tym podyskutować pobocznie.

...

Wtrącę się, chociaż niczego nie neguję 🙂 Pacjent Alfa Romeo Giulietta benzyna 1.4 MultiAir 170km, od lewej zdjęcia (historia olejowa nieznana)
1. zaraz po kupnie

2. bezpośrednio po płukance Oilsyn ReleaseTech Power Flush, zalany ARCHOIL AR9100 + EUROL SYNTENCE FS 0W-30 

3. Rok później po tej samej płukance, zalane ARCHOIL AR9100 + PMO Professional A3/B4 0W-40

WhatsApp Image 2022-11-07 at 13.10-horz.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

21 minut temu, Saczi napisał(a):

@Mumins z automatu założyłem, że to diesel ...
W takim razie "obligatoryjność C3" jest nieprawdziwa.
Raczej powinno być napisane "proponowałbym trzymać się C3".

Czy mógłbyś zatem wytypować 2-3 oleje wraz z lepkościami? Serio, można zwariować od natłoku informacji. Lepiej iść w 0 czy 5 przy moim użytkowaniu? Z jednej strony 0 byłoby lepsze - krótkie odcinki i zima za pasem, z drugiej, to taka trochę "tłusta woda". Pewnie brzmię jak totalny amator, ale liczę na Twoją/Waszą pomoc. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Mumins skoro nie chcesz nie wiadomo jak drogich olejów (w pewnym sensie to słuszne), proponuję Orlen Max Expert XD (tutaj masz Dexos2) lub V (olej z dodatkiem baz PAO, teoretycznie "mocniejszy").
To samo w Lotosa, czyli Synthetic/Aurum 504/507 (odpowiednik Orlen V) lub C2+C3 (Dexos2).
Motula, Shella, czy dowolny inny olej z C3 z powodzeniem możesz stosować.
Texaco i Gulf są olejami dobrymmi i dość tanimi.

Z tzw FullSaps w zasadzie TYLKO Shell Helix Ultra A3/B4.

Oczywiście ww oleje mają lepkość 5w30.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

20 godzin temu, Saczi napisał(a):

@Mumins skoro nie chcesz nie wiadomo jak drogich olejów (w pewnym sensie to słuszne), proponuję Orlen Max Expert XD (tutaj masz Dexos2) lub V (olej z dodatkiem baz PAO, teoretycznie "mocniejszy").
To samo w Lotosa, czyli Synthetic/Aurum 504/507 (odpowiednik Orlen V) lub C2+C3 (Dexos2).
Motula, Shella, czy dowolny inny olej z C3 z powodzeniem możesz stosować.
Texaco i Gulf są olejami dobrymmi i dość tanimi.

Z tzw FullSaps w zasadzie TYLKO Shell Helix Ultra A3/B4.

Oczywiście ww oleje mają lepkość 5w30.

Dzięki @Saczi

Wziąwszy pod uwagę krótkie odcinki i nadchodzącą zimę, a i gdy trafi się dalszy odcinek, to na pewno nie będę autu oszczędzał mocniejszego przyspieszania, zdecydowałem się dołożyć trochę kasy i wziąć zalecany fabrycznie i polecany wśród osób specjalizujących się w marce Mobil 1 FS 0W40 (dawniej Mobil New Life).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Audi A4 B8 Allroad 2.0 TDi 177 KM, przebieg 219 000 km, auto przyjechało z Francji więc pewnie lane były Castrole i to co 30 tyś km więc co proponujecie na start ? Jakaś płukanka i jaki olej później ? Aktualnie 5W30 wlane. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...
  • Moderator

Panowie,

jeszcze jeden zakup w rodzinie i potrzebuję porady. Sytuacja podobna do mojego pytania sprzed trzech miesięcy.

Zakupiony został VW. Auto z 2018 roku, przebieg 35 tyś km. Silnik 2.0 TSI.

Samochód od znajomego, serwisowany w ASO VW. Z tego co ustaliłem lali mu tam olej VW VAG LONGLIFE III 0W30 504.00/507.00. 

Przebiegi do 10 tyś km. Jazda emerycka.

Zgodnie z Waszymi wcześniejszymi radami, zostaniemy przy oleju VW, pytanie tylko czy zostać przy tym oleju czy można przejść na olej VW 0W20 LONGLIFE IV FE 508/509, który jest zalany w moim Tiguanie. Technicznie się nie znam i zdaję się na Was ale praktycznie by mi pasowało mieć dwa auta na tym samym oleju. Do silnika leje się 5,7 litra oleju więc zakup baniek 5 litrowych byłby ekonomiczniejszy i łatwiejszy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dokładnie. Jedyny sens zastosowania do tego motoru VW 0w20 to posiadanie GPFa czy układu hybrydowego. Jeśli tego  nie ma to jedyny rozsądny wybór to 0w30, choć przy GPFie też do niedawna lali 0w30.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Vujek to nie tak.
Do GPF, jak i do DPF wymagany jest olej przynajmniej midSaps (a Ford do niedawna fullSaps polecał).
Oleje niskiej lepkości (SAE20 i niżej) są w tym momencie znacznie lepsze, niż te o lepkościach wyższych (xW30 i xW40), głównie przez zastosowanie mniejszej ilości wiskozatorów i lepszych pakietów dodatków. Dzięki płynności, zapewniają szybsze dodarcie w węzłach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.