Skocz do zawartości

Mini poradnik olejowy


Rekomendowane odpowiedzi

4 minuty temu, docGainy napisał:

@Saczi Ja kupiłem w tamtym roku Avensis T25 z 2.0 VVT-i benzyna

...

znajomy (10 lat pracował jako mechanik) i doradził mi właśnie Motul 5W30. Po zalaniu Motula silnik chodził jakby lżej mu było i na pewno ciszej, pomyślałem że to efekt powrotu do 5W30. Avensis planuję użytkować dłużej i chciałbym, przy następnej wymianie przejść na najbardziej optymalny olej. Rocznie robię ok. 20 tyś w cyklu mieszanym.

Większość "japończyków" wymaga olejów niskolepkościowych zarówno co do klasy lepkości SAE, jak i HTHS (dynamiczna lepkość w 150stC).
Stosowanie olejów 5w40, czy 10w40 wręcz szkodzi przy dłuższym przebiegu - słynny 1.8 VVTI i Yarisy eksploatowane na 10w40 "chleją litrami" olej.
Tutaj możesz zostać przy tym Motulu, lub zmienić go na nasz Orlen Max Expert F lub Lotos Aurum A5/B5.
Z droższych/najdroższych możesz się zainteresować np Amsoil Signature Series 5w30 - sam na nim jeżdżę.
Możesz również stosować oryginalny olej Toyoty TGMO - na tych olejach Toyoty do mln km dojeżdżają, a to "zwykły hydrokrak".

 

4 minuty temu, docGainy napisał:

Tutaj https://www.youtube.com/c/PiotrTester/videos  ktoś wykonuje testy skuteczności oleju w ochronie silnika. Czy można je uznać za rzetelne, oddające to co się dzieje w silniku?

Zapomnij!
Te "testy" pokazują jak się ściera kawałek pręcika.
Poczytaj:
https://www.oilclub.pl/index.php?threads/testy-cierne-piotra-testera.117/

  • Dziękuję 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 minut temu, docGainy napisał:

@Saczi Jeszcze jedno mam pytanie. Co ile km optymalnie jest wymieniać olej? Do tej pory w każdym aucie zawsze wymieniałem co 10 tyś.

I tak trzymać do 10 tys. jest ok. Chyba ze robisz same miasto i rocznie nie zrobisz 10tys. to wtedy co rok. 

  • Dziękuję 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przy każdej zmianie firmy produkującej olej zalecana płukanka z uwagi na różne składniki dodatków lubiące się "pogryźć" ze starymi pozostałościami, tym bardziej przy zmianie lepkości.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@RoBerTo91, nawet to nie jest wymagane!
Mieszalne są ze sobą dowolne kombinacje lepkości i norm.
Powód jest prosty - pakiety dodatków są często oparte o te same składniki i robi się z nich oleje o bardzo różnych lepkościach, np od 0w20 po 5w40.
Co poniektórzy stosują miksy 2 lub 3 olejów do uzyskania wyjściowej mieszaniny lub po prostu odświeżają sobie olej np po przebiegu 5 tys km dolewką 10w60 do 5w40.
Nic się nie dzieje, a zwolennicy takich zabiegów twierdzą że uzyskuje się ciekawe własności mieszanin.
No jak aż takim "ortodoksem" nie jestem, ale jak przyszłaby potrzeba dolewki np. w trasie, to bez obaw leję dostępny olej i niczym się nie martwię.

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

28 minut temu, Saczi napisał:

takie to emocjonujące?

Raczej mądrego dobrze posłuchać. (poczytać) 🙂

Też mi odwala czasem z olejami i zawsze lałem Amsoil SS 5w30, ale w tym roku postanowiłem, że zakupie coś w bańce 5l (tyle idealnie wchodzi mi przy wymianie) i padło na Yacco.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

13 godzin temu, Saczi napisał:

@RoBerTo91, nawet to nie jest wymagane!
Mieszalne są ze sobą dowolne kombinacje lepkości i norm.
Powód jest prosty - pakiety dodatków są często oparte o te same składniki i robi się z nich oleje o bardzo różnych lepkościach, np od 0w20 po 5w40.
Co poniektórzy stosują miksy 2 lub 3 olejów do uzyskania wyjściowej mieszaniny lub po prostu odświeżają sobie olej np po przebiegu 5 tys km dolewką 10w60 do 5w40.
Nic się nie dzieje, a zwolennicy takich zabiegów twierdzą że uzyskuje się ciekawe własności mieszanin.
No jak aż takim "ortodoksem" nie jestem, ale jak przyszłaby potrzeba dolewki np. w trasie, to bez obaw leję dostępny olej i niczym się nie martwię.

Nie mówię tu o bazach a dodatkach które nie do końca muszą się dogadać a na swoim aucie to odczułem i wiem co piszę.  Z resztą nie tylko ja. Zawsze płukanka może pomóc a jeszcze nie znam osoby której zaszkodziła chyba że jakieś g leje a później zwala na płukankę. Trzeba tylko zdawać sobie sprawę że nie zawsze musi się skończyć na jednej płukance jak silnik zasyfiony np. longlajfami.

11 godzin temu, patol napisał:

 

Też mi odwala czasem z olejami i zawsze lałem Amsoil SS 5w30, ale w tym roku postanowiłem, że zakupie coś w bańce 5l (tyle idealnie wchodzi mi przy wymianie) i padło na Yacco.

To faktycznie ci odwala skoro lałeś tak porządny olej i myślisz go zmieniać na jakieś Yacco.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@docGainy, ja stosuję archoil 2820 przed wymianą oleju, czyli na 10-15 minut do rozgrzanego silnika. O długodystansowych nawet mi się jeszcze nie śniło, bo nie dopuszczam do takiej degradacji oleju, żeby była potrzeba tak mocnego czyszczenia silnika.

 

Co do Oilsyn LL, to ma pewno jest bezpiecznym środkiem, czyli silnika nie uszkodzi. Skuteczność również jest na dość solidnym poziomie.

Poczytaj wypowiedzi, a ja spróbuję znaleźć wątek, gdzie pokazane są zdjęcia silnikow przed i po plukaniu

Https://www.oilclub.pl/index.php?threads/płukanki-temat-ogólny.74/post-107618

 

edit:

https://www.oilclub.pl/index.php?threads/tylko-fotografie-zdjęcia-otwartych-silników.131/page-8

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie, źle myślisz!
Chyba nie rozumiesz istoty "płukania" i różnic!
Pokrótce.

1 godzinę temu, docGainy napisał:
  • Płukankę AR2820 warto zrobić przy każdej wymianie oleju, ponieważ pozwala na sprawniejsze spuszczenie starego oleju.

Wszelkie płukanki "postojowe" działają na zasadzie zwiększenia własności dyspergujących oleju, podbiciu TBN i rozrzedzeniu (zmniejszeniu lepkości) oleju celem sprawniejszego spuszczenia przepracowanego oleju.
Własności "myjące" rozpuszczają miękkie osady, szlamy itp, dyspersja z kolei ułatwia wiązanie tych zanieczyszczeń w masie oleju.
Pozwala to zwiększyć oczyszczenie magistral/przewodów olejowych i np utrzymać wydajność w transporcie oleju do turbosprężarki.
Niższa lepkość sprawia, że olej szybciej spływa z miski.
Po wlaniu świeżego oleju, taka płukanka odparuje do godziny czasu i nie pozostawi po sobie śladu.
Tyle. 
Taka płukanka nie rozpuści twardych osadów, "czarnych skorup" i innych zaniedbań.
Nie będziesz miał silnika w stanie fabrycznym.

 

1 godzinę temu, docGainy napisał:
  • Płukankę LL tylko w razie potrzeby. Ale tu trza zdemontować pokrywę zaworów i looknąć.

Płukanka długodystansowa ma inny skład.
Mniej paruje.
"Czyści" twarde osady i laki, które osadziły się na ściankach silnika.
Zwykle czas pracy takiej płukanki to pełny interwał olejowy, czyli od wymiany do wymiany.
Dla Oilsyn LL od minimum 2000km do spuszczenia oleju.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, Rafal9304 napisał:

Widzę, że mamy tutaj kilka osób w temacie więc mam pytanie. Jaki olej zalać do Volvo V40 D2 1.6 115 KM ? Aktualnie jest zalany jakiś 5W30, nawet nie wiem jakiej firmy a czeka mnie wymiana. 

Podłączam się do pytania 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panowie, od około 2012r PSA do swoich diesli stosuje dodatek AdBlue (BlueHDI) i oleje z normą PSA 2312.
Nie wiem, co tam w Volvo zalecają. Ma któryś z Was instrukcję obsługi samochodu?
Wstawcie zdjęcia z zalecanymi normami i lepkościami.

Ja póki co kojarzę jeden olej z norma pod Volvo:
https://www.oilclub.pl/index.php?threads/orlen-platinum-maxexpert-0w-30.1719/

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.