Jump to content

Mini poradnik olejowy


krd

Recommended Posts

  • Moderator

Na wstępie chciałbym zauważyć, że jest to kopia oryginalnego poradnika napisanego przez @Artih. Została ona skopiowana za jego zgodą z forum Squadra Corse za co bardzo dziękuję.

Wątek jest oczywiście rozwojowy. Niektórych olejów już nie ma na rynku, inne zmieniły swoje receptury i co za tym idzie parametry. Proszę Was o posty z ich nowymi "cyferkami", a edytuję ten pierwszy post i poprawię. Przed każdym świeżo uaktualnionym olejem dopiszę rok, w którym dokonaliśmy zmian by łatwiej było je zauważyć. Postaram się w wolnym czasie usiąść i dostosować formatowanie tekstu do takiej formy aby był bardziej czytelny.

Lojalnie uprzedzam, że wszelkie posty z pytaniami typu: "Jaki olej do Passata B5 1.9 TDI" będą kasowane. Przed napisaniem tego typu wypowiedzi zrób wcześniej małe rozeznanie - dowiedz się jaką normę musi spełniać Twój olej i poszukaj pasujących na liście niżej. Jeżeli masz wątpliwości, który będzie lepszy to wtedy z już tak przygotowanymi informacjami pytaj.

To tyle tytułem wstępu, a niżej treść właściwa.

MINI PORADNIK OLEJOWY

Na wstępie uczciwie napiszę, że posiada on oczywiście elementy subiektywne - jakkolwiek staram się zawsze w tym temacie być jak najbardziej obiektywny - pewnie jednak w 100% się nie da.

Dyskusja mile widziana - mogę o czymś zapomnieć bo rynek jest bardzo obszerny.

Na początek główne PRAWDY:

• nic nie zastąpi częstej wymiany oleju ! (i tu proszę o nie podawanie argumentu "producent zaleca wymianę co np. 35 000 km - to marketingowa bzdura) - optymalnie ? 10 000-12 000 km, jeśli ktoś jeździ tylko trasy/autostrady można wydłużyć do 15 000 km
• lejemy olej o klasie lepkościowej, którą zaleca producent silnika ! (tu wyjątkiem jest oczywiście nietypowe użytkowanie auta - upalanie na torze itd.)
• olejem syntetycznym nazywamy oleje, które posiadają bazę olejową grupy IV (polialfaolefinową czyli PAO) lub grupy V (estrową) - najczęściej to oleje poliestrowe (PAO+domieszki estrów)
• nie patrzymy co było wlewane do "auta używanego" wcześniej - stosujemy płukankę i zalewamy najlepszy olej o klasie lepkości rekomendowanej przez producenta silnika !
• oleje o "rozszerzonej klasie lepkości" (5W50, 10W60) znacznie różnią się parametrami w niskich temperaturach od "standardowych" olejów - wymagają do optymalnej pracy optymalnej temperatury a w nie optymalnej szybciej tracą swoje parametry = wymagają częstej wymiany nawet co 5000-6000 km, nie są zbyt dobre do codziennego użytkowania w cywilnych autach jeżdżonych w większości po mieście
• jakość olejów spada z roku na rok od ładnych paru lat - liczy się powoli tylko zysk koncernów

Wyższość olejów syntetycznych nad olejami półsyntetycznymi (czyli na bazie mineralnej lub bazie mineralnej po hydrokrakingu - HC):

• wyższa stabilność lepkości (ciśnienia oleju) z racji mniejszej ilości nietrwałych modyfikatorów koniecznych do uzyskania określonej klasy lepkości
• lepsza płynność - pompowalność oleju w ujemnych temperaturach
• wyższa wytrzymałość w wysokich temperaturach oraz niższa parowalność (mniejsze ubytki i mniejsza skala gęstnienia oleju po pewnym czasie - czyli trzymanie parametrów fabrycznych)
• wyższa czystość, niższa emisja związków szkodliwych i popiołów
• dla diesla oleje poliestrowe są bardziej odporne na mieszanie z ON - np. podczas oczyszczania filtrów DPF


Najczęściej powtarzane bzdury:

• jeśli wlewany był olej o wyższej klasie lepkości (15W40, 10W40) to nie można wlać oleju o niższej klasie lepkości (5W40) bo coś się rozszczelni
• oleje 15W40 to oleje mineralne, 10W40 to półsyntetyki a 5W40 to syntetyki
• płukanka do silnika zepsuje/wypłucze/rozszczelni silnik
• olej 10W60 będzie zawsze lepszy od 10W40 a 5W50 lepszy od 5W40
• oleje do silników benzynowych i diesla są takie same w ramach jednego producenta, różnią się tylko naklejką

Polecane marki - ogólnie:

Nie ma takich - każdy prawie producent ma w swojej ofercie oleje o słabych parametrach w swojej klasie lepkości, prawie każdy ma też jakieś perełki w ofercie.

Pisałem już o brzydkiej tendencji u producentów - wmawiania klientom od kilku lat, że oleje półsyntetyczne (czyli wszystkie z bazą olejową HC, wykonane w "technologii syntetycznej" itd.) są tak samo dobre jak 100% syntetyki.
Wynika to tylko i wyłącznie z tego, że wyprodukowanie oleju na bazie w 100% syntetycznej jest dużo droższe niż takiego na destylatach ropy naftowej. Wiele olejów półsyntetycznych (HC) ma bardzo dobre parametry = to bardzo dobre oleje - ale w zdecydowanej większości nie tak dobre jak oleje poliestrowe (100% syntetyczne).


Polecane modele olejów (wraz z wybranymi parametrami):

Jak czytać dane: (w dużym uproszczeniu):
- baza: MIN (mineralna, II grupa), HC (mineralna po hydrokrakingu, grupa III), GLT (najnowocześniejszy HC, grupa III), PAO (polialfaolefiny, grupa IV), EST (estry, grupa V)
- lepkość kinetyczna - im wyższa tym lepiej dla ochrony silnika (w granicach dla danego stylu użytkowania auta i danego silnika)
- indeks lepkości - im wyższy tym lepiej
- temperatura płynięcia - im niższa tym lepiej
- TBN - im wyższy tym lepiej - powyżej 8,0 dobrze, powyżej 10,0 bardzo dobrze (wpływ na czystość silnika)
- Noack - im niższy tym lepiej, poniżej 8% bardzo dobrze, poniżej 10% dobrze
- HTHS - powyżej 3,5 dobrze, powyżej 4,0 bardzo dobrze 

- POWER - wybór ze względu na najwyższą jakość w swojej klasie
- ECONOMY - wybór ze względu na cena/jakość


Silniki benzynowe:

15W40
• Mobil 1 15W50
(olej syntetyczny (EST), lepkość kinetyczna w 100°C | 17,4cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 125,0cSt; indeks lepkości 153; temperatura płynięcia -45°C; Liczba zasadowa TBN - 9,0; Noack - ?,?%; HTHS - ?,?)
• Motul 300V 15W50
(olej półsyntetyczny (EST+GTL), lepkość kinetyczna w 100°C | 18,1cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 122,9cSt; indeks lepkości 164; temperatura płynięcia -39°C; Liczba zasadowa TBN - 8,2; Noack - ?,?%; HTHS - ?,?)
 ECONOMY Petronas Syntium 1000 15W50
(olej półsyntetyczny (PAO+HC), lepkość kinetyczna w 100°C | 17,3cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 120,9cSt; indeks lepkości 157; temperatura płynięcia -39°C; Liczba zasadowa TBN - 8,9; Noack - ?,?%; HTHS - ?,?)

10W40
 POWER Amsoil Premium Protection 10W40
(olej syntetyczny (PAO), lepkość kinetyczna w 100°C | 14,5cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 91,7cSt; indeks lepkości 164; temperatura płynięcia -47°C; Liczba zasadowa TBN - 12,1; Noack - 6,7%; HTHS - 4,3)
• Millers CFS 10W40
(olej syntetyczny (PAO), lepkość kinetyczna w 100°C | 15,7cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 103,0cSt; indeks lepkości 161; temperatura płynięcia -??°C; Liczba zasadowa TBN - 9,3; Noack - ?,?%; HTHS - 4,3)
• Motul 300V 10W40
(olej półsyntetyczny (EST+GTL), lepkość kinetyczna w 100°C | 14,0cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 89,5 cSt; indeks lepkości 161; temperatura płynięcia -36°C; Liczba zasadowa TBN - 11,7; Noack 8,4%; HTHS - 4,2)
• Penrite Racing 10 10W40
(olej syntetyczny (PAO+EST), lepkość kinetyczna w 100°C | 14,6cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 92,0cSt; indeks lepkości 167; temperatura płynięcia -42°C; Liczba zasadowa TBN - 9,8; Noack - ?,?%; HTHS - ?,?)
 POWER RedLine 10W40
(olej syntetyczny (EST), lepkość kinetyczna w 100°C | 14,6cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 93,0 cSt; indeks lepkości 164; temperatura płynięcia -45°C; Liczba zasadowa TBN - 12,5; Noack - 6,0%; HTHS - 4,7)
• Royal Purple 10W40
(olej syntetyczny (EST), lepkość kinetyczna w 100°C | 14,0cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 94,0cSt; indeks lepkości 148; temperatura płynięcia -42°C; Liczba zasadowa TBN - 12,0; Noack - ?,?%; HTHS - ?,?)
• Xado CI-4 10W40
(olej półsyntetyczny (GTL), lepkość kinetyczna w 100°C | 14,9cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 99,7cSt; indeks lepkości 156; temperatura płynięcia -36°C; Liczba zasadowa TBN - 10,3; Noack - 8,6%; HTHS - 4,1))

5W40
• Amsoil European Car Formula Full-SAPS 5W40
(olej syntetyczny (PAO), lepkość kinetyczna w 100°C | 13,6cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 83,3cSt; indeks lepkości 168; temperatura płynięcia -45°C; Liczba zasadowa TBN - 10,1; Noack - 8,7%; HTHS - 3,7)
 POWER Fuchs Titan Race Pro S 5W40
(olej syntetyczny (EST+PAO), lepkość kinetyczna w 100°C | 14,9cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 92,4 cSt; indeks lepkości 184; temperatura płynięcia -51°C; Liczba zasadowa TBN - 10,5; Noack - 6,6%; HTHS - 4,2)
 ECONOMY Gulf Tec Plus 5W40
(olej półsyntetyczny (PAO+MIN), lepkość kinetyczna w 100°C | 14,5cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 93,0 cSt; indeks lepkości 162; temperatura płynięcia -42°C; Liczba zasadowa TBN - 9,8; Noack - 6,9%; HTHS - 4,2)
• Liqui Moly Synthoil High Tech 5W40
(olej syntetyczny (PAO), lepkość kinetyczna w 100°C | 14,1cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 86,0cSt; indeks lepkości 170; temperatura płynięcia -45°C; Liczba zasadowa TBN - 11,2; Noack - ?,?%; HTHS - ?,?)
• Millers CFS (NT) 5W40
(olej syntetyczny (PAO), lepkość kinetyczna w 100°C | 14,0cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 81,7cSt; indeks lepkości 177; temperatura płynięcia -??°C; Liczba zasadowa TBN - 10,0; Noack - ?,?%; HTHS - 4,1)
• Mobil 1 Delvac ESP 5W40
(olej syntetyczny (PAO), lepkość kinetyczna w 100°C | 14,7cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 98,0cSt; indeks lepkości 156; temperatura płynięcia -48°C; Liczba zasadowa TBN - 10,1; Noack - ?,?%; HTHS - 3,8)
• Motul 300V 5W40
(olej półsyntetyczny (EST+GTL), lepkość kinetyczna w 100°C | 13,8cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 80,8 cSt; indeks lepkości 176; temperatura płynięcia -36°C; Liczba zasadowa TBN - 10,9; Noack - 7,4%; HTHS - 4,5)
• Pennzoil Ultra Euro 5W40
(olej syntetyczny (PAO+EST), lepkość kinetyczna w 100°C | 13,2cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 87,0 cSt; indeks lepkości 173; temperatura płynięcia -45°C; Liczba zasadowa TBN - 10,4; Noack - ?,?%; HTHS - ?,?)
• Penrite HPR 5 5W40
(olej syntetyczny (HC+PAO), lepkość kinetyczna w 100°C | 14,5cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 95,0cSt; indeks lepkości 170; temperatura płynięcia -45°C; Liczba zasadowa TBN - 10,6; Noack - ?,?%; HTHS - ?,?)
 POWER RedLine Euro Series 5W40
(olej syntetyczny (EST), lepkość kinetyczna w 100°C | 15,1cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 94,0 cSt; indeks lepkości 175; temperatura płynięcia -45°C; Liczba zasadowa TBN - 12,7; Noack - 6,0%; HTHS - 4,6)
• Royal Purple 5W40
(olej syntetyczny (EST), lepkość kinetyczna w 100°C | 15,7cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 93,7cSt; indeks lepkości 179; temperatura płynięcia -42°C; Liczba zasadowa TBN - 11,0; Noack - ?,?%; HTHS - ?,?)
 ECONOMY Shell Helix Ultra 5W40
(olej półsyntetyczny (GTL), lepkość kinetyczna w 100°C | 13,1cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 79,1cSt; indeks lepkości 168; temperatura płynięcia -45°C; Liczba zasadowa TBN - 11,7; Noack - 6,8%; HTHS - 3,7)
 ECONOMY Specol Spec Gold 5W40
(olej syntetyczny (PAO), lepkość kinetyczna w 100°C | 14,5cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 80,1cSt; indeks lepkości 170; temperatura płynięcia -44°C; Liczba zasadowa TBN - 10,4; Noack - 8,0%; HTHS - 3,6)
• Xado Atomic Infinity 5W40
(olej syntetyczny (PAO), lepkość kinetyczna w 100°C | 14,7cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 88,0 cSt; indeks lepkości 175; temperatura płynięcia -45°C; Liczba zasadowa TBN - 10,1; Noack - 7,6%; HTHS - 3,8)

0W40
 POWER Amsoil Signature Series 0W40
(olej syntetyczny (PAO), lepkość kinetyczna w 100°C | 14,8cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 85,7cSt; indeks lepkości 181; temperatura płynięcia -51°C; Liczba zasadowa TBN - 12,6; Noack - 8,1%; HTHS - 3,9)
 BP Visco 7000 0W40
(olej syntetyczny (PAO+EST), lepkość kinetyczna w 100°C | 12,9cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 74,0cSt; indeks lepkości 177; temperatura płynięcia -57°C; Liczba zasadowa TBN - 10,3; Noack - 9,8%; HTHS - ?,?)
• Casrtol EDGE Sport 0W40
(olej syntetyczny (EST), lepkość kinetyczna w 100°C | 12,8cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 76,0cSt; indeks lepkości 171; temperatura płynięcia -60°C; Liczba zasadowa TBN - 11,5; Noack - ?,?%; HTHS - ?,?)
• Elf Synthese 0W40
(olej syntetyczny (PAO), lepkość kinetyczna w 100°C | 14,0cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 79,0cSt; indeks lepkości 184; temperatura płynięcia -51°C; Liczba zasadowa TBN - 8,7; Noack - ?,?%; HTHS - ?,?)
• Liqui Moly Synthoil Energy 0W40
(olej syntetyczny (PAO), lepkość kinetyczna w 100°C | 14,0cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 80,0cSt; indeks lepkości 181; temperatura płynięcia -48°C; Liczba zasadowa TBN - 12,0; Noack - ?,?%; HTHS - ?,?)
• Millers CFS NT 0W30
(olej syntetyczny (PAO), lepkość kinetyczna w 100°C | 11,1cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 62,2cSt; indeks lepkości 173; temperatura płynięcia -51??°C; Liczba zasadowa TBN - ??,?; Noack - ?,?%; HTHS - ?,?)
• Mobil1 New Life 0W40
(olej syntetyczny (PAO+GTL), lepkość kinetyczna w 100°C | 13,5cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 75,0cSt; indeks lepkości 185; temperatura płynięcia -48°C; Liczba zasadowa TBN - 11,8; Noack - 8,2%; HTHS - 3,8)
• Penrite HPR 0 0W30
(olej syntetyczny (PAO+EST), lepkość kinetyczna w 100°C | 11,4cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 64,0cSt; indeks lepkości 174; temperatura płynięcia -46°C; Liczba zasadowa TBN - 10,1; Noack - ?,?%; HTHS - ?,?)
 POWER Penrite 10 TENTHS PREMIUM 0 0W50
(olej syntetyczny (PAO+EST), lepkość kinetyczna w 100°C | 18,7cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 108,0cSt; indeks lepkości 194; temperatura płynięcia -61°C; Liczba zasadowa TBN - 9,5; Noack - 5,1%; HTHS - 4,5)
• Ravenol 0W40
(olej syntetyczny (PAO), lepkość kinetyczna w 100°C | 14,0cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 83,7cSt; indeks lepkości 173; temperatura płynięcia -46°C; Liczba zasadowa TBN - 10,5; Noack - ?,?%; HTHS - ?,?)
• RedLine 0W30
(olej syntetyczny (EST), lepkość kinetyczna w 100°C | 10,0cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 57,0cSt; indeks lepkości 183; temperatura płynięcia -60°C; Liczba zasadowa TBN - 11,5; Noack - 6,0%; HTHS - 3,2)
 POWER RedLine 0W40
(olej syntetyczny (EST), lepkość kinetyczna w 100°C | 15,4cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 86,0cSt; indeks lepkości 190; temperatura płynięcia -60°C; Liczba zasadowa TBN - 12,5; Noack - 6,0%; HTHS - 4,0)
• Royal Purple 0W40
(olej syntetyczny (EST), lepkość kinetyczna w 100°C | 14,3cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 79,9cSt; indeks lepkości 182; temperatura płynięcia -48°C; Liczba zasadowa TBN - 11,0; Noack - 6,5%; HTHS - ?,?)
• Xado Atomic Arctic 0W40
(olej półsyntetyczny (PAO+EST), lepkość kinetyczna w 100°C | 14,5cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 87,8 cSt; indeks lepkości 172; temperatura płynięcia -54°C; Liczba zasadowa TBN - 9,7; Noack - 9,2%; HTHS - 3,8)

5W50
 POWER Agip/Eni Motorsports 5W50
(olej syntetyczny (PAO), lepkość kinetyczna w 100°C | 19,0cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 100,0cSt; indeks lepkości 210; temperatura płynięcia -45°C; Liczba zasadowa TBN - 12,5; Noack - 7,5%; HTHS - 4,6)
• Mobil1 SuperSyn 5W50
(olej syntetyczny (PAO+EST), lepkość kinetyczna w 100°C | 17,5cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 108,0cSt; indeks lepkości 180; temperatura płynięcia -40°C; Liczba zasadowa TBN - 11,8; Noack - ?,?%; HTHS - ?,?)
 POWER Penrite 10 TENTHS PREMIUM 5 5W60
(olej syntetyczny (PAO+EST), lepkość kinetyczna w 100°C | 23,8cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 146,0cSt; indeks lepkości 195; temperatura płynięcia -55°C; Liczba zasadowa TBN - 9,5; Noack - 5,4%; HTHS - 4,5)
 POWER RedLine 5W50
(olej syntetyczny (EST), lepkość kinetyczna w 100°C | 20,5cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 128,0 cSt; indeks lepkości 185; temperatura płynięcia -45°C; Liczba zasadowa TBN - 11,7; Noack - 5,0%; HTHS - 5,9)

10W60
(sportowe, nie zalecane do użytku całorocznego !)
• Bardahl INDY Syntronic Racing 10W60
(olej syntetyczny (PAO+EST), lepkość kinetyczna w 100°C | 23,1cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 142,0cSt; indeks lepkości 193; temperatura płynięcia -40°C; Liczba zasadowa TBN - 8,9; Noack - ?,?%; HTHS - ?,?)
• Castrol RS Racing 10W60
(olej syntetyczny (PAO+EST), lepkość kinetyczna w 100°C | 22,5cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 154,0cSt; indeks lepkości 175; temperatura płynięcia -57°C; Liczba zasadowa TBN - 10,1; Noack - ?,?%; HTHS - ?,?)
 ECONOMY Gulf Racing 10W60
(olej syntetyczny (PAO), lepkość kinetyczna w 100°C | 24,0cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 173,0cSt; indeks lepkości 175; temperatura płynięcia -33°C; Liczba zasadowa TBN - 9,2; Noack - ?,?%; HTHS - ?,?)
• Liqui Moly Synthoil Race Tech 10W60
(olej syntetyczny (PAO), lepkość kinetyczna w 100°C | 24,0cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 163,0cSt; indeks lepkości 179; temperatura płynięcia -35°C; Liczba zasadowa TBN - 11,5; Noack - 6,9%; HTHS - 6,5)
• Orlen Platinum Rally Sport 10W60
(olej syntetyczny (PAO), lepkość kinetyczna w 100°C | 22,3cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 156,0cSt; indeks lepkości 170; temperatura płynięcia -49°C; Liczba zasadowa TBN - 10,0; Noack - ?,?%; HTHS - ?,?)
• Penrite HPR 10 10W50
(olej syntetyczny (PAO+EST), lepkość kinetyczna w 100°C | 19,2cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 132,0cSt; indeks lepkości 166; temperatura płynięcia -42°C; Liczba zasadowa TBN - 8,8; Noack - ?,?%; HTHS - ?,?)
 POWER Penrite 10 TENTHS PREMIU 10 10W70
(olej syntetyczny (PAO+EST), lepkość kinetyczna w 100°C | 30,1cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 223,0cSt; indeks lepkości 176; temperatura płynięcia -50°C; Liczba zasadowa TBN - 9,5; Noack - 5,4%; HTHS - 6,0)
 POWER RedLine 10W60
(olej syntetyczny (EST), lepkość kinetyczna w 100°C | 25,5cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 173,0 cSt; indeks lepkości 182; temperatura płynięcia -45°C; Liczba zasadowa TBN - 12,0; Noack - 6,0%; HTHS - 6,7)
• Shell Helix Ultra Racing 10W60
(olej półsyntetyczny (PAO+GTL), lepkość kinetyczna w 100°C | 22,8cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 151,0 cSt; indeks lepkości 172; temperatura płynięcia -39°C; Liczba zasadowa TBN - 12,0; Noack - 6,8%; HTHS - 5,4)
• Xado Atomic 10W60
(olej syntetyczny (PAO+EST), lepkość kinetyczna w 100°C | 25,1cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 178,0cSt; indeks lepkości 174; temperatura płynięcia -39°C; Liczba zasadowa TBN - 8,1; Noack - 7,2%; HTHS - 6,2)


Silniki diesla (bez DPF/FAP):

5W40
 POWER Amsoil Premium Diesel DEO 5W40
(olej syntetyczny (PAO), lepkość kinetyczna w 100°C | 14,5cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 90,8cSt; indeks lepkości 167; temperatura płynięcia -51°C; Liczba zasadowa TBN - 10,4; Noack - 9,1%; HTHS - 4,1)
 ECONOMY Gulf Tec Plus 5W40
(olej półsyntetyczny (PAO+MIN), lepkość kinetyczna w 100°C | 14,5cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 93,0 cSt; indeks lepkości 162; temperatura płynięcia -42°C; Liczba zasadowa TBN - 9,8; Noack - 6,9%; HTHS - 4,2)
• Liqui Moly Diesel Synthoil 5W40
(olej syntetyczny (PAO), lepkość kinetyczna w 100°C | 14,8cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 92,0cSt; indeks lepkości 170; temperatura płynięcia -45°C; Liczba zasadowa TBN - 12,2; Noack - 8,6%; HTHS - 3,6)
 ECONOMY Penrite HPR Diesel 5 5W40
(olej półsyntetyczny (HC+PAO), lepkość kinetyczna w 100°C | 14,7cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 100,0cSt; indeks lepkości 152; temperatura płynięcia -40°C; Liczba zasadowa TBN - 10,7; Noack - 13,0%; HTHS - 3,6)
 ECONOMY Shell Helix Ultra Diesel 5W40
(olej półsyntetyczny (GTL), lepkość kinetyczna w 100°C | 13,1cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 79,1cSt; indeks lepkości 168; temperatura płynięcia -45°C; Liczba zasadowa TBN - 11,0; Noack - 6,8%; HTHS - 3,7)

0W40
• Castrol EDGE Professional 0W30
(olej syntetyczny (EST), lepkość kinetyczna w 100°C | 12,1cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 69,0cSt; indeks lepkości 184; temperatura płynięcia -57°C; Liczba zasadowa TBN - 11,5; Noack - 9,2%; HTHS - ?,?)
• Mobil 1 Turbo Diesel 0W40
(olej syntetyczny (PAO), lepkość kinetyczna w 100°C | 13,5cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 75,0cSt; indeks lepkości 185; temperatura płynięcia -48°C; Liczba zasadowa TBN - 11,8; Noack - 8,2%; HTHS - 3,8)


Silniki z filtrem cząstek stałych - oleje EKOLOGICZNE:
Oleje Low/Mid-SAPS spełniające normę C3.

0W30 / 0W40
• Castrol EDGE Professional C3 0W30
(olej syntetyczny (PAO+EST), lepkość kinetyczna w 100°C | 12,3cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 72,0cSt; indeks lepkości 169; temperatura płynięcia -51°C; Liczba zasadowa TBN - 7,8; Noack - ?,?%; HTHS - ?,?)

5W30 / 5W40
• Amsoil ECF Low-SAPS 5W30
(olej syntetyczny (PAO), lepkość kinetyczna w 100°C | 12,2cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 75,4cSt; indeks lepkości 158; temperatura płynięcia -44°C; Liczba zasadowa TBN - 5,8; Noack - ?,?%; HTHS - ?,?)
• Amsoil Signature Series ASL 5W30 *
(olej syntetyczny (PAO), lepkość kinetyczna w 100°C | 10,5cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 60,1cSt; indeks lepkości 166; temperatura płynięcia -51°C; Liczba zasadowa TBN - 12,6; Noack - ?,?%; HTHS - ?,?)
• Castrol EDGE Diesel FST 5W40
(olej syntetyczny (PAO+EST), lepkość kinetyczna w 100°C | 13,9cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 82,0 cSt; indeks lepkości 174; temperatura płynięcia -48°C; Liczba zasadowa TBN - 6,5; Noack - -,-%; HTHS - -,-)
• Eneos Sustina Low-SAPS 5W30
(olej syntetyczny (EST), lepkość kinetyczna w 100°C | 13,3cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 75,3cSt; indeks lepkości 180; temperatura płynięcia -45°C; Liczba zasadowa TBN - 6,6; Noack - ?,?%; HTHS - ?,?)
• Fuchs Titan GT1 Pro 5W30
(olej półsyntetyczny (HC), lepkość kinetyczna w 100°C | 11,6cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 71,1cSt; indeks lepkości 155; temperatura płynięcia -45°C; Liczba zasadowa TBN - 6,9; Noack - ?,?%; HTHS - ?,?)
• Liqui Moly Top Tec 4200 5W30
(olej półsyntetyczny (HC), lepkość kinetyczna w 100°C | 12,3cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 70,0cSt; indeks lepkości 175; temperatura płynięcia -42°C; Liczba zasadowa TBN - 6,5; Noack - 8,8%; HTHS - 3,5)
• Lotos Traffic Pro Thermal Control (505.01) 5W40
(olej półsyntetyczny (HC), lepkość kinetyczna w 100°C | 13,8cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 82,0cSt; indeks lepkości 170; temperatura płynięcia -40°C; Liczba zasadowa TBN - 7,3; Noack - 7,4%; HTHS - 3,6)
• Mobil 1 ESP 5W40
(olej półsyntetyczny (HC+PAO), lepkość kinetyczna w 100°C | 13,2cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 73,0cSt; indeks lepkości 176; temperatura płynięcia -45°C; Liczba zasadowa TBN - 7,5; Noack - 8,8%; HTHS - 3,8)
 POWER Motorex Xperience FS-X 5W40
(olej syntetyczny (PAO+EST), lepkość kinetyczna w 100°C | 14,0cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 89,7cSt; indeks lepkości 161; temperatura płynięcia -42°C; Liczba zasadowa TBN - 7,8; Noack - 4,2%; HTHS - 3,5)
• Penrite Enviro+ 5W40
(olej półsyntetyczny (HC+PAO), lepkość kinetyczna w 100°C | 13,4cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 81,0cSt; indeks lepkości 168; temperatura płynięcia -42°C; Liczba zasadowa TBN - 8,8; Noack - 8,6%; HTHS - 3,6)
 ECONOMY Ravenol VMO 5W40
(olej półsyntetyczny (HC+PAO), lepkość kinetyczna w 100°C | 13,8cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 83,0cSt; indeks lepkości 170; temperatura płynięcia -39°C; Liczba zasadowa TBN - 7,7; Noack - ?,?%; HTHS - ?,?)
• RedLine Euro Series 5W30
(olej syntetyczny (EST), lepkość kinetyczna w 100°C | 11,6cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 69,0 cSt; indeks lepkości 164; temperatura płynięcia -45°C; Liczba zasadowa TBN - 8,5; Noack - 6,0%; HTHS - 3,7)
 POWER RedLine Euro Series 5W40
(olej syntetyczny (EST), lepkość kinetyczna w 100°C | 15,2cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 91,0 cSt; indeks lepkości 164; temperatura płynięcia -45°C; Liczba zasadowa TBN - 9,7; Noack - 6,0%; HTHS - 4,3)
• Shell Helix Ultra ECT 5W30
(olej półsyntetyczny (GTL), lepkość kinetyczna w 100°C | 12,2cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 74,0cSt; indeks lepkości 159; temperatura płynięcia -48°C; Liczba zasadowa TBN - 7,7; Noack - 6,8%; HTHS - 3,6)
 ECONOMY Specol Premium 5W30
(olej półsyntetyczny (PAO+HC), lepkość kinetyczna w 100°C | 11,5cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 73,0cSt; indeks lepkości 170; temperatura płynięcia -40°C; Liczba zasadowa TBN - 7,5; Noack - 6,8%; HTHS - 3,5)
• Valvoline SynPower MST C4 5W30
(olej półsyntetyczny (GTL), lepkość kinetyczna w 100°C | 12,0cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 70,9cSt; indeks lepkości 170; temperatura płynięcia -42°C; Liczba zasadowa TBN - 7,7; Noack - 9,1%; HTHS 3,7)
• Xado Atomic C3 5W40
(olej półsyntetyczny (HC+PAO), lepkość kinetyczna w 100°C | 14,1cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 85,2cSt; indeks lepkości 170; temperatura płynięcia -39°C; Liczba zasadowa TBN - 7,6; Noack - 8,8%; HTHS - 3,2)


Aby wszystko było jasne - powyżej wymienione zostały oleje godne polecenia, w większości oleje w 100% syntetyczne (lub półsyntetyczne HC zawierające na ogół do 20% bazy HC - nie ma półsyntetyków tych z typowo mineralną bazą olejową w ogóle).
Żeby nie mieszać użytkownikom w głowie nie zamieściłem wszystkich danych (z najważniejszych jest także Noack oraz HTHS).
Pamiętajmy, że jeśli polecony jest olej np. Mobil 1 5W40 to nie oznacza to, że każdy Mobil 1 5W40 jest godny polecenia (a tylko ten konkretny olej) - producenci mają teraz czasem po kilkanaście modeli oliw o tej samej klasie lepkości w ofercie.

WĄTEK W TRAKCIE OPRACOWYWANIA
  • Lubię to 2
Link to comment
Share on other sites

Rozpocznę te dyskusję :) Jak w profilu mam C124 z silnikiem 2.2 Pb+LPG, 335k km przebiegu. Auto użytkowane weekendowo dla frajdy, rocznie dotychczas wychodziło ok. 5000km. Teraz zalany Motulem 6100 10W40 po przesiadce z 15W40 bez płukanki. Na tym oleju przejechałem w przeciągu 2 lat (bez zimy) 6000km, więc chciałbym już zmienić. przez ten okres nic nie musiałem dolewać, olej cały czas w środku skali. Olej nie jest czarny, tylko brązowy. Dodam, że w historii serwisowej do przebiegu 250k km był zalewany przeróżnymi olejami od 5W40 do 15W40 na przemian, raz 5W potem 15W i znów 5W i 10W itp. 
Teraz chciałbym użyć jakiegoś oleju wyższej klasy na ten moment myślę nad jakimś 10W40 na bazie syntetycznej. Zastanawiam się nad:
- Eneos Premium 10W40 - nie mogę znaleźć zbyt wielu informacji na ten olej, wg. opisów jest olejem syntetycznym ale jaka baza nie wiem. Dane jakie znalazłem:
 (olej syntetyczny (?), lepkość kinetyczna w 100°C | 14.7cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 99.6cSt; indeks lepkości 154; temperatura płynięcia -33°C; Liczba zasadowa TBN - ?,?; Noack - ?,?%; HTHS - ?,?)
- Amsoil Premium Protection 10W40 - polecany w powyższej rozpisce, jednak wydaje mi się dość mało popularny
(olej syntetyczny (PAO), lepkość kinetyczna w 100°C | 14,5cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 91,7cSt; indeks lepkości 164; temperatura płynięcia -47°C; Liczba zasadowa TBN - 12,1; Noack - 6,7%; HTHS - 4,3)
Głównie to nad tymi dwoma się zastanawiam. Eneos jest zdecydowanie tańszy od Amsoil. Te oleje znalazłem u sprzedawców w Polsce, np. Royal Purple ciężko znaleźć w 4l (w przybliżeniu ;) ) a też wydaje się ciekawy. Penrite znów jest za drogi. 
Teoretycznie zalecany olej do tego silnika to 5W40, jednak jakoś narazie nie jestem przekonany, może przy następnej wymianie.
Dodatkowo jak myślicie warto robić płukankę? Boję się, że po tych przeskokach i wielokrotnie olejach 15W40 silnik może być mocno przybrudzony i płukanka może zatkać jakieś kanaliki np. Ewentualnie jaka płukanka byłaby dość bezpieczna i nie bardzo agresywna?
Do oleju również dodałbym dodatek AR9100, rozumiem, że z takim dodatkiem jeżdżę do wymiany oleju przez te 10k km/rok?

 

Link to comment
Share on other sites

Nie ma co się bać 5W40 do tych silników. Odpowiednią dla nich specyfikacją jest MB 229.1, który... nie precyzuje klasy lepkości, jaką należy zastosować. Innymi słowy, można wlać cokolwiek, co istniało na rynku w momencie sformułowania tej specyfikacji. Późniejsza zaś - MB 229.3 - jest jej rozwinięciem, precyzuje i ogranicza pewne kwestie, ale można je zastosować zamiennie.

Wlewanie 15W40, a nawet 10W40, to jest pokłosie tej mechaniki polskiej, durnego przekonania, że jak coś jest stare, to trzeba temu wlać byle jaki olej mineralny, bo nie daj Bóg się rozsypie, rozszczelni i cholera wie co jeszcze. Sam widzisz, że taki olej był w Twoim aucie wlewany, a prawda jest taka, że gwarant długiej, bezawaryjnej eksploatacji to pozostawanie w zgodzie z zaleceniami producenta i środkami smarowymi najwyższej jakości jak najdłużej, a nie wlewanie "gęstszego" (celowo w cudzysłowie, bo to idiotyzm jakich mało) oleju po osiągnięciu jakiegoś tam przebiegu.

Amsoil na papierze wygląda o wiele lepiej, ja zaś pokusiłbym się o... nowego Max Duty 5W40. W stosunkowo niewymagającym silniku ten olej może robić kapitalną robotę, bo jak większość Amsoili rozbija bank parametrami, a nie masz żadnych ograniczeń jeśli chodzi o zawartość popiołów czy ZDDP. Ale generalnie, jak wspomniałem, moim zdaniem najsłuszniejszy jest kierunek pt. dobry full saps 5W40 i tu można wyróżnić też inne oleje - np. Liqui Moly Synthoil High-Tech 5W40 czy Penrite HPR 5W40 (zwłaszcza jeżeli masz jakieś opory przed pełnym syntetykiem, bo to w większości hydrokrak, ale świetny parametrowo i HTHS 3,9).

Link to comment
Share on other sites

Co do tych zmian olejów to wszystko działo się w Niemczech. Aż teraz sprawdziłem dokładnie jakie były i wychodzi tak:
Do 43k Mobil1 0W40 potem do 54k 10W40, do 93k Shell Helix Ultra 5W30, do 147k 10W40, do 178k 15W40, do 212k 10W40, do 226k 5W40 i do ok. 255k 10W40, tutaj się kończą wpisy w książce. Ot taka ciekawostka. 
Czyli ty byś zrobił płukankę i zalał 5W40? Czy użyć jakiegoś dośćmocno czyszczącego (jak na olej) 5W40 i bez płukanki?
Z tego co widzę ten Max Duty jest teoretycznie do silników Diesla. 
W sumie to dlaczego Penrite HPR 5W40 w powyższej rozpisce jest jako syntetyczny, jak to HC+PAO?
Ciężki wybór. :o

Link to comment
Share on other sites

Czyli od sasa do lasa :) Jasne, że bym zrobił płukankę, bo to nie jest żadne niebezpieczeństwo, wbrew temu co niektórzy gadają. Max Duty jest do silników diesla ze względu na wysoki TBN, a do silników diesla w ciężarówkach - bo ma też bardzo wysoki HTHS (z tego co teraz patrzę, dokładnie 4,3 mPa*s). Nie ma przeciwwskazań dla niego. HPR oznaczony jest jako syntetyk, bo pomimo przewagi bazy HC zachowuje parametry odpowiednie dla pełnego syntetyka. Jest to kwestia nomenklatury, a np. w Niemczech jest to zabronione (skądinąd słusznie). W jego przypadku (przynajmniej tak to rozumiem) cechy PAO zastąpiono dodatkami w bazie HC, z niewielką domieszką PAO. Ale olej sformułowany jest dobrze i do zastosowań, gdzie wymaga się np. specyfikacji MB 229.1, 229.3 albo VW 502.00 nadaje się bardzo dobrze.

Link to comment
Share on other sites

Może włożę kij w mrowisko... ale jaki jest sens (poza autami mocnymi gdzie ktoś lubi sobie dynamiczniej pojechać, lub wyskoczyć na tor) lania olejów o których piszecie? Pytam poważnie, bo ja jeszcze jednym autem (tym samym) nie zrobiłem przebiegu rzędu 250tyś czy więcej. New beetem tdi nakręciłem 100 tyś. Ale teść w 3 autach takie przebiegi robił(250kkm). Teraz 4 auto ma kolejne 100 tyś na blacie i nigdy nie miał problemów z silnikiem. Zawsze lał to co serwis. Dlatego pytanie czy jest sens stosować te wszystkie płukanki, płacić za olej 2xtyle skoro auta nie biorąc oleju dojeżdżają do 250 tys bez problemu? Ok... longlife to bzdura i sam przeszedłem na normę 502.00 i wymianę co 15 a nie 30 tyś. Ale jeśli olej spełnia normę producenta to inny który też ją spełnia a jest 2xdroższy jest też 2xlepszy? Nie sądzę.

Link to comment
Share on other sites

6 minut temu, Michał126 napisał:

@Fredi88 zapytaj sam siebie, ile kosztuje olej w serwisie i co jest droższe: ten, czy jednak olej z wysokiej półki kupiony w sklepie. :D

Widzę że kompletnie nie zrozumiałeś o co biega. Nie mówię o kupowaniu oleju w serwisie tylko o wymianie na taki jaki w serwisie leją. Jeśli w moim przypadku zalali Shell Helix HX7 który za 4l kosztuje ok 70zł. To jaki sens jest kupowania oleju za 200 czy więcej? Olej kupuję sam, płacę tylko za wymianę, więc "problem" jest tylko w cenie.

Link to comment
Share on other sites

Na przykład wyższe parametry, które pozwolą mu dłużej zachować wysoki poziom ochrony dla silnika? Nie wymyślisz koła na nowo. Nie płaci się tylko za markę, chociaż Shell akurat ma trochę sensownych olejów za przyzwoite pieniądze (w przeciwieństwie do Castrola, który oprócz serii GTX nie ma ani jednego choćby przyzwoitego).

Link to comment
Share on other sites

Trochę się przyłączę: dobry olej, jasne. Płukanka też, raz po upnie używanego auta na pewno, potem może już niekoniecznie. Ale jest też pewna granica rozsądku. Co innego lać dobry olej i zmieniać go często, a co innego wlewać magiczne środki jak widzę często na forum. Ludzie spinają się nakręceni jakąś manią, że zwykły syntetyk to jest za słabe do dupowozu i koniecznie musi być Archoil rafinowany z tłuszczu foki grenlandzkiej, z dodatkiem czyszczącym z ekstraktu palmy gazolinowej, to śmiech bierze. :D

Link to comment
Share on other sites

4 minuty temu, Michał126 napisał:

Na przykład wyższe parametry, które pozwolą mu dłużej zachować wysoki poziom ochrony dla silnika? Nie wymyślisz koła na nowo.

Ciężko te wyższe parametry udowodnić. Poza tym co napisze producent na pudełku nie pozostaje nic innego jak wiara że rzeczywiście tak jest. Jeśli te "tanie" oleje chronią auto do 250 tyś to czego chcieć więcej? Byłbyś w stanie rozróżnić auto po 250 tyś km zalewane castrolem a jakimś z olejów o których piszesz? Nie sądzę. Pomijam już fakt że na zachodzie jak jest longlife to jest... i tyle. Jeżdżą na zmianę oliwy co 30 tyś, zalewają tym co im w serwisie wleją. Zrobią 300 tyś, auto trafia do pl i zaczynają się modły nad olejami.

Żeby nie było sam do NB lałem na początku motula... ale pod koniec stwierdziłem że nie ma sensu bo to zwykłe 1.9 tdi i na kujawskim pojedzie więc lałem to co było dobre cenowo i spełniało normy. Oliwy nie brał na żadnym i nigdy problemów z odpalaniem w zimę też nie było. W leonie też nie zamierzam cudować. Auto widzi czerwone pole "od święta" i nie widzę sensu przepłacania. Jak będę sprzedawał auto za 5-7 lat to wyjdzie czy mam rację. Powinno być akurat tuż przed 200tys na blacie.

Link to comment
Share on other sites

Ja też wyznaję filozofię "nie dajmy się zwariować". Jeśli olej jest renomowanej firmy i wymieniany odpowiednio często tj. 12-15k km N/A i 6-8k km w turbo to w zasadzie istotne jest tylko by spełniał wymagania lepkościowe. Dobrze widać to na dostępnych w internecie raportach z badania przepracowanych olei po różnych przebiegać.

Link to comment
Share on other sites

Godzinę temu, Michał126 napisał:

Śmiech może brać, ale akurat dodatki Archoila mają pewną niepopularną wśród różnych dodatków cechę: działają. :)

Na samopoczucie użytkownika na pewno. ;)

  • Super 1
Link to comment
Share on other sites

Panowie weźcie pod uwagę kanał na YT  https://www.youtube.com/channel/UCLQb2UdBzX_lgTzaz4Ua1IA?&ab_channel=PiotrTester  [TO NIE REKLAMA]

Są na tym kanale testy olejów z  dodatkiem wspomagaczy typu archoil i testy jasno mówią, że dodatek działa. Procedura testowa jest jak jest. Nie odtwarza warunków silnikowych ale jest identyczna dla wszystkich testów więc wykazuje różnice między produktami. 

Są testowane oleje i smarowidła i jednak jakieś różnice między tymi olejami są. 

 

Nie jestem specjalistą i nie wiem czy model testu jest ok i pozwala wykazać potencjał oleju ale jakieś to dane zawsze są.    

 

Tak naprawdę to aby w tym temacie mówić, trzeba mieć doświadczenie i wiedzieć o czym się mówi. Ja sam pisałem niedawno, że tydzień się zastanawiam co kupić, a milion innych kierowców idzie do marketu i kupuje olej który mu odpowiada cenowo, kolorystycznie, marka wpada w ucho no i jeździ na tym te setki tysięcy kilometrów bez szwanku.    

 

Tak naprawdę to olejowe sprawy to są ciężkie tematy. Z jednej strony na trasie auta 20 letnie zalewane byle czym i ciągle na chodzie, z drugiej strony temat ma swoje podstawy z których większość nie zdaje sobie sprawy ( no bo sąsiad jeździ 20 lat na byle czym za 60 zł ) 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Wydaje mi się się, że taniej i lepiej pobrać próbkę oleju przy wymianie, wysłać do badania i jeśli utrzymuje lepkość, hths i zostało coś z tbn to nie zaprzątać sobie głowy dodatkami. W przeciwnym razie z reguły wystarcza zmniejszenie interwału wymian.

  • Super 1
Link to comment
Share on other sites

Oczywiście, że jest taniej i mamy pewność, że wszystko będzie ok. Dodawanie Archoila albo innego Ceramizera nie jest obowiązkowe ale są ludzie którzy lubią mieć wszystko pod kontrolą, tip-top i lubią mieć wpływ na wszystko.   Są tacy co nigdy maski nie podnoszą, a są tacy co z pasji rozkręcają pół samochodu i smarują każdą śrubkę aby nie rdzewiała.    Jedni nie widzą jaki mają silnik, inny wyciągają i czyszczą pompowstryski. 

 

Proste porównanie - mam auto 17 lat i nigdy nie widziało ono wosku, jakichś cudacznych środków do gumy, plastiku, dywanu, lakieru, szyby tylko leci dobry szampon na wszystko i wygląd ma się świetnie.

Pół tego forum płaci po 30 zł za wiadro z naklejką ich ulubionej firmy. Koszt wiadra w hurcie ? Ze 2 - 3 zł ? Koszt naklejki z logiem ? Jakieś groszowe sprawny w hurcie.  Przebitka na wiadrze kilkaset % i kupujecie to.   Woski kupujecie, powłoki jakieś ceramiczne i reszta tego typu cudów na których dymają was na kasę a bez tego auto i tak będzie świetnie wyglądać.   Czy te woski i chemia działają ? Owszem! Czy są niezbędne? Nie.

 

Tak samo te super oleje i dodatki. Działa, kosztuje, nie jest niezbędne.  Będzie silnik bez tego się trzymać jak należy tak jak i auto umyję sobie szamponem za kilka dyszek i wytrę dobrym ręcznikiem ( nie za 90zł bo nie lubię płacić połowy ceny za nic ).   

 

Lakier w aucie ma już 17 lat i wygląda nadal świetnie a nigdy nie był kombinowany super środkami. Silnik ma 400 tyś a nigdy nie miał w sobie archoilów i olejów za 200zł

Działa i wygląda ? TAK    Czy wyglądał by lepiej i działał by lepiej gdyby od nowości nosił woski, a środku płynął by mu olej wysokiej klasy i uszlachetniacze ? TAK

 

Radzę się nie śmiać z kogoś kto leje drogie płyny do auta, a sam płaci za ręczniki 100zł, za rękawice 100zł, za szczotkę 100zł, za wiadra po kilka dych bo jest dymany na kasę na poziomie ULTRA. Żerują na was niemiłosiernie. 

 

 

  • Super 1
Link to comment
Share on other sites

Lanie drogiego oleju o niewiadomo jakiej specyfikacji do auta z niewiadomą historią można porównać do nałożenia wosku za kilkaset złotych na starego golfa, który nawet nie widział korekty :D Da rade? Da... Ochroni lakier? Ochroni... ale czy to ma sens?

1 godzinę temu, KHOT napisał:

Na samopoczucie użytkownika na pewno. ;)

Ja dodatki Archoil stosowałem i jedynie jeśli mam być szczery to organoleptycznie jestem w stanie stwierdzić, ze AR2300 działa oraz że AR 6900 u mnie nie działa a wręcz odwrotnie. Pozostałe to tylko lepsze samopoczucie bo tu już niestety moje zmysły nie wychwytują różnicy. No ale co mi tam do speców, którzy po dolaniu dodatku czy wymianu oleju z X na Y zauważają wszystkie minimalne różnice w pracy jednostki jak głośność czy nawet dynamikę :lol:

1 godzinę temu, StreamHD napisał:

Panowie weźcie pod uwagę kanał na YT  https://www.youtube.com/channel/UCLQb2UdBzX_lgTzaz4Ua1IA?&ab_channel=PiotrTester  [TO NIE REKLAMA]

Są na tym kanale testy olejów z  dodatkiem wspomagaczy typu archoil i testy jasno mówią, że dodatek działa. Procedura testowa jest jak jest. Nie odtwarza warunków silnikowych ale jest identyczna dla wszystkich testów więc wykazuje różnice między produktami. 

Są testowane oleje i smarowidła i jednak jakieś różnice między tymi olejami są. 

 

Nie jestem specjalistą i nie wiem czy model testu jest ok i pozwala wykazać potencjał oleju ale jakieś to dane zawsze są.    

 

Tak naprawdę to aby w tym temacie mówić, trzeba mieć doświadczenie i wiedzieć o czym się mówi. Ja sam pisałem niedawno, że tydzień się zastanawiam co kupić, a milion innych kierowców idzie do marketu i kupuje olej który mu odpowiada cenowo, kolorystycznie, marka wpada w ucho no i jeździ na tym te setki tysięcy kilometrów bez szwanku.    

 

Tak naprawdę to olejowe sprawy to są ciężkie tematy. Z jednej strony na trasie auta 20 letnie zalewane byle czym i ciągle na chodzie, z drugiej strony temat ma swoje podstawy z których większość nie zdaje sobie sprawy ( no bo sąsiad jeździ 20 lat na byle czym za 60 zł ) 

 

 

Ten test z tego kanału można o kant dupy rozbić. Na jutubie testowali w tej maszynce szampon do włosów. Wypadł lepiej niż oleje. Sam przedstawiciel AR na polske twierdzi, ze ten test mija się z celem.

Link to comment
Share on other sites

Szczerze to tego się spodziewałem bo oleje nie są tworzone do pracy w takich warunkach jak on robi. 

 

Co do lania drożyzny to nie zakładajmy z góry, że lejemy go do starocia który jeździł 90% życia na nie wiadomo czym bo się nie dogadamy. 

Co do archoili to pamiętajmy, że to silnik czuje różnicę, a nie kierowca więc nie wyciąga się opinii o dodatkach do leju czy paliwa po tym czy kierowca coś tam słyszy.  Tak samo paliwo premium - ma zapewniać lepsze warunki pracy dla układu zasilania, a w 90% opiniach przeczytasz, że nie działa bo auto jeździe tak samo.  

Link to comment
Share on other sites

4 godziny temu, Fredi88 napisał:

Może włożę kij w mrowisko... ale jaki jest sens (poza autami mocnymi gdzie ktoś lubi sobie dynamiczniej pojechać, lub wyskoczyć na tor) lania olejów o których piszecie? Pytam poważnie, bo ja jeszcze jednym autem (tym samym) nie zrobiłem przebiegu rzędu 250tyś czy więcej. New beetem tdi nakręciłem 100 tyś. Ale teść w 3 autach takie przebiegi robił(250kkm). Teraz 4 auto ma kolejne 100 tyś na blacie i nigdy nie miał problemów z silnikiem. Zawsze lał to co serwis. Dlatego pytanie czy jest sens stosować te wszystkie płukanki, płacić za olej 2xtyle skoro auta nie biorąc oleju dojeżdżają do 250 tys bez problemu? Ok... longlife to bzdura i sam przeszedłem na normę 502.00 i wymianę co 15 a nie 30 tyś. Ale jeśli olej spełnia normę producenta to inny który też ją spełnia a jest 2xdroższy jest też 2xlepszy? Nie sądzę.

Są różnice miedzy olejami i to kolosalne nawet w tej samej klasie lepkości i normie ale w twoim przypadku nie ma żadnego sensu zalewać nie wiadomo czego chyba, ze chcesz to auto trzymać 10 lat lub po kilku latach sprzedać komuś w rodzinie. Większość użytkowników nowych auta trzyma się wytycznych producenta, a po 3,4,5 latach auto sprzedaje i kupuje nowe. Tak smutna prawda ale prawda. Już to pisałem wielokrotnie, ze przeważnie pierwszy właściciel serwisuje auto wg wytycznych producenta, a 2 lub 3 z kolei nagle zaczyna w zapuszczonym przez 5 lat i 200K km aucie uprawiać olejowe voodoo ;]

21 minut temu, StreamHD napisał:

Co do lania drożyzny to nie zakładajmy z góry, że lejemy go do starocia który jeździł 90% życia na nie wiadomo czym bo się nie dogadamy.

Niestety obserwując różne fora tematyczne stwierdzam, ze w większości przypadków tak jest. Ktoś kupuje auto od emeryta z niemiec, który w rzeczywistości jest sniadocerym handlarzem i nagle wypytuje po forach jaki olej zalać i cena nie ma znaczenia bo przecież przy pasku tedei za 20K zł nie będzie oszczędzał stówki na oleju. :D

Link to comment
Share on other sites

2 minuty temu, Pływak napisał:

Są różnice miedzy olejami i to kolosalne nawet w tej samej klasie lepkości i normie ale w twoim przypadku nie ma żadnego sensu zalewać nie wiadomo czego chyba, ze chcesz to auto trzymać 10 lat lub po kilku latach sprzedać komuś w rodzinie. Większość użytkowników nowych auta trzyma się wytycznych producenta, a po 3,4,5 latach auto sprzedaje i kupuje nowe. Tak smutna prawda ale prawda. Już to pisałem wielokrotnie, ze przeważnie pierwszy właściciel serwisuje auto wg wytycznych producenta, a 2 lub 3 z kolei nagle zaczyna w zapuszczonym przez 5 lat i 200K km aucie uprawiać olejowe voodoo ;]

Wg mnie dbanie w moim przypadku ogranicza się do przejścia z 30tys/2lata na 15tys/1rok. To już więcej niż 99% ludzi kupujących nowe auta robi. Jeśli myślę przy tym żeby wyłączać start/stop, po długiej jeździe na autostradzie nie gasić od razu silnika tylko poczekać kilka minut aż schłodzi turbo i nie wchodzę na wysokie obroty do czasu rozgrzania oleju to i tak robię o wiele więcej niż potencjalny użytkownik. Wydaje mi się że dopłacanie w tym przypadku do lepszego oleju naprawdę sensu nie ma, a z czystym sumieniem następnemu właścicielowi mogę powiedzieć że auto jest zadbane.

Pytanie w takim razie dla kogo są te oleje. Do nowych aut nie warto bo po 3, 5, 7 latach i tak do sprzedania. W starym 15-20 letnim aucie gdzie niewiadomo kto co lał również. Więc "dbanie" o silnik tylko dla 3-10letnich aut żeby powiedzieć samemu sobie że zrobiło się wszystko żeby silnik posłużył jak najdłużej?

Link to comment
Share on other sites

@Fredi88Wszystko zależy jakie auto mamy i jak je użytkujemy jak zwykły miejsko-trasowy przemieszczacz kupiony na 3-4 lata to fakt olej za 3 stówy różnicy nie zrobi. Ale jeśli mamy auto, które z 2 litrów pojemności ma 300 lub więcej koni wtedy jak najbardziej jest sens lania takiego oleju, a jak w dodatku lubimy je od czasu do czasu pokatować na jakimś track dayu to tym bardziej. Również jesli kupujemy auto na 10 lat lub więcej również warto lac lepszy olej i zmienić interwały szczególnie w tych nowych wysilonych turbopierdółkach zrobionych z "papieru". Ja do swojego 10 latka z nalotem 200K zł też leje syntetyk PAO, a nie badziewną selenie z instrukcji. Z tym, że róznica w jakości jest, a w cenie nie ma chyba, ze na korzyść tego na PAO bo nawet nie wiem ile fabrycznie zalecana selenia kosztuje.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.