Skocz do zawartości

Jakie opony polecamy?


Rekomendowane odpowiedzi

  • Administrator

Panowie zachowajcie jakiś poziom kultury. Nie musicie się ze sobą zgadzać, ale bez wbijania sobie nawzajem szpilek poniżej pasa. Można również wpuścić jednym uchem i wypuścić drugim bez wszczynania nic niewnoszących kłótni. Wszyscy jesteśmy tutaj, aby tworzyć społeczność motoryzacyjnych freaków, a nie nawzajem się zniechęcać do udzielania na forum.

  • Lubię to 3
  • Super 1
  • Okay 4
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Moderator

Jestem absolutnym laikiem w temacie opon ale z mojego doświadczenia wynika że sama opona odpowiada za max 50% tego jak zachowuje się samochód na drodze. Wg mnie, mając jakieś oczekiwania co do zachowania auta na drodze, trzeba patrzeć na całokształt a nie na same ogumienie.

Od 2008 to 2022 roku byłem właścicielem Hondy Accord 2.0. Przejechałem przez ten czas 250 tyś km z czego możemy założyć że 110 - 120 tyś km zimą. W tym czasie zjechałem trzy komplety opon zimowych:

Dunlop Winter Sport 3D

Dunlop Winter Sport 4D

Dunlop Winter 5

Dlaczego kupiłem pierwsze Dunlopy jeszcze we wcześniejszym aucie (Dunlop Sp Sport)? Bo były wysoko oceniane w "testach".

Dlaczego kolejne? Bo się przywiązałem do marki i jakoś nie chciało mi się tracić czasu na zastanawianie się co kupić nowego. 

Czy były dobre? Czy byłem z nich zadowolony? No tak... Tak mi się wydawało. Auto hamowało czyli działały. Porównania do innych specjalnie nie miałem, w testach były dobre albo bardzo dobre czyli miałem świetne opony.

Tyle tytułem wstępu.

W 2022 roku kupiłem Tiguana 2.0 benzyna 4Motion z 2018 roku. Auto o dekadę nowsze od poprzedniego. Do auta "dostałem" zimowe Nokian WR A4. Opony czteroletnie czyli już nic nie warte ale z minimalnym przebiegiem (bieżnik 8 mm), nisko oceniane w testach, made in russia. No trzeba kupić nowe ale dobre opony w moim rozmiarze są po ok 1 tyś zł za sztuką a byłem spłukany po zakupie auta. Dobra, pomyślałem że przemęczę się jedną zimę i za rok na spokojnie kupię coś porządnego.

No i przejechałem całą zimę na tych moich Nokianach.

I wiecie co? Wyciągnąłem z tej zimy wnioski, którymi się z Wami właśnie dzielę. 

Te kiepskie, stare opony ale w nowym aucie z EBD i Haldexem 4 generacji, zachowywały się o 200% lepiej niż nowe Dunlopy Wintery 5 na 15 letnim Accordzie. W Tiguanie wciśniecie hamulca do podłogi sprawia wrażenie jakby się rzuciło kotwicę, natomiast w Accordzie, auto nurkowało po gwałtownym hamowaniu do przodu i próbując złapać trakcję powoli wyhamowywało (dziś tak to oceniam - kiedyś wydawało mi się że "jest dobrze"). Latem było zresztą podobnie.

Jeszcze jedna sprawa na którą trzeba zwrócić uwagę to hamulce. W Accordzie miałem Hondowskie tarcze i klocki Blueprinta (w Hondzie mi kiedyś je polecili jako dobre zamienniki to nie szukałem niczego innego). W Tiguanie są Tarcze ATE i ceramiczne klocki tego samego producenta. Jest różnica:)

Reasumując. 

Testy testami ale trzeba wziąć poprawkę na to że jeśli jakaś opona, świetnie się zachowuje na nowym BMW X3 to niekoniecznie takie same osiągi będzie miała na naszym 15 letnim Accordzie:)

"Świetność" opony nie zapewnia że nasze auto będzie świetnie się spisywało na drodze a całokształt pojazdu: wiek, stan techniczny, systemy wspomagające jazdę, hamulce i właśnie opony:)

Tyle mądrości ode mnie.

 

  • Lubię to 3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, Eryczek napisał(a):

Jestem absolutnym laikiem w temacie opon ale z mojego doświadczenia wynika że sama opona odpowiada za max 50% tego jak zachowuje się samochód na drodze. Wg mnie, mając jakieś oczekiwania co do zachowania auta na drodze, trzeba patrzeć na całokształt a nie na same ogumienie.

Od 2008 to 2022 roku byłem właścicielem Hondy Accord 2.0. Przejechałem przez ten czas 250 tyś km z czego możemy założyć że 110 - 120 tyś km zimą. W tym czasie zjechałem trzy komplety opon zimowych:

Dunlop Winter Sport 3D

Dunlop Winter Sport 4D

Dunlop Winter 5

Dlaczego kupiłem pierwsze Dunlopy jeszcze we wcześniejszym aucie (Dunlop Sp Sport)? Bo były wysoko oceniane w "testach".

Dlaczego kolejne? Bo się przywiązałem do marki i jakoś nie chciało mi się tracić czasu na zastanawianie się co kupić nowego. 

Czy były dobre? Czy byłem z nich zadowolony? No tak... Tak mi się wydawało. Auto hamowało czyli działały. Porównania do innych specjalnie nie miałem, w testach były dobre albo bardzo dobre czyli miałem świetne opony.

Tyle tytułem wstępu.

W 2022 roku kupiłem Tiguana 2.0 benzyna 4Motion z 2018 roku. Auto o dekadę nowsze od poprzedniego. Do auta "dostałem" zimowe Nokian WR A4. Opony czteroletnie czyli już nic nie warte ale z minimalnym przebiegiem (bieżnik 8 mm), nisko oceniane w testach, made in russia. No trzeba kupić nowe ale dobre opony w moim rozmiarze są po ok 1 tyś zł za sztuką a byłem spłukany po zakupie auta. Dobra, pomyślałem że przemęczę się jedną zimę i za rok na spokojnie kupię coś porządnego.

No i przejechałem całą zimę na tych moich Nokianach.

I wiecie co? Wyciągnąłem z tej zimy wnioski, którymi się z Wami właśnie dzielę. 

Te kiepskie, stare opony ale w nowym aucie z EBD i Haldexem 4 generacji, zachowywały się o 200% lepiej niż nowe Dunlopy Wintery 5 na 15 letnim Accordzie. W Tiguanie wciśniecie hamulca do podłogi sprawia wrażenie jakby się rzuciło kotwicę, natomiast w Accordzie, auto nurkowało po gwałtownym hamowaniu do przodu i próbując złapać trakcję powoli wyhamowywało (dziś tak to oceniam - kiedyś wydawało mi się że "jest dobrze"). Latem było zresztą podobnie.

Jeszcze jedna sprawa na którą trzeba zwrócić uwagę to hamulce. W Accordzie miałem Hondowskie tarcze i klocki Blueprinta (w Hondzie mi kiedyś je polecili jako dobre zamienniki to nie szukałem niczego innego). W Tiguanie są Tarcze ATE i ceramiczne klocki tego samego producenta. Jest różnica:)

Reasumując. 

Testy testami ale trzeba wziąć poprawkę na to że jeśli jakaś opona, świetnie się zachowuje na nowym BMW X3 to niekoniecznie takie same osiągi będzie miała na naszym 15 letnim Accordzie:)

"Świetność" opony nie zapewnia że nasze auto będzie świetnie się spisywało na drodze a całokształt pojazdu: wiek, stan techniczny, systemy wspomagające jazdę, hamulce i właśnie opony:)

Tyle mądrości ode mnie.

 

MIT 1. Klocki ceramiczne w ogóle nie pylą

Klocki ceramiczne mają obniżone pylenie, co jest ich główną i w zasadzie jedyną przekonującą zaleta. W związku z charakterystyką mieszanki ciernej pył, który produkują klocki ceramiczne jest jasny i ma większe właściwości antystatyczne w porównaniu do zwykłych klocków, przez co pył niechętnie "przyczepia" się do felgi. 

MIT 2. Klocki ceramiczne to wysoka odporność na przegrzewanie

Porównując odporność na przegrzewanie klocków ceramicznych i tradycyjnych nie należy rozważać ich właściwości jedynie pod względem "klocek zwykły vs ceramiczny", ponieważ tak jak mieszanki klocków organicznych, półmetalicznych i metalicznych mogą różnić się od siebie znacząco, tak samo sytuacja wygląda w przypadku klocków ceramicznych. Kategoryzując klocki pod względem ich temperatury stabilnej pracy, dla uproszczenia można podzielić je na dwie zasadnicze klasy - klocki standardowe i klocki upgrade'owe (o podwyższonych parametrach i efektywności hamowania)

Najbardziej popularne klocki ceramiczne na polskim rynku to ATE Ceramic, Jurid White i EBC Red. Ate Ceramic i Jurid White pod względem wytrzymałości na przegrzewanie można porównać do standardowych klocków marek takich jak Zimmermann, Brembo, Ate Orginal, Textar, TRW, Ferodo Premier etc. Z naszego doświadczenia widzimy, że takie klocki sprawdzą się jedynie w przypadku spokojnego i przepisowego stylu jazdy, gdy prędkości maksymalne oscylują w okolicach 140-150km/h. Istotne jest również to czy dany model samochodu ma problemy z układem hamulcowym. Jeżeli tak to jest to szybka i prosta droga do przegrzania klocków i tarcz, co w konsekwencji będzie powodowało nierównomierne wytarcie tarcz i bicie na kierownicy. Dlatego klocków ceramicznych oraz standardowych powinni się wystrzegać użytkownicy samochodów, które od wyjechania z salonu i pomimo względnie spokojnego stylu jazdy mają problemy z przegrzewającymi się hamulcami, takie samochody do m.in. Audi A8 D3 i D4, Opel Insignia, Mazda 6 GJ, Fiat Freemont, Honda Accord gen VII, Toyota Tundra, czy też Jeep Grand Cherokee i wiele więcej.

Z drugiej strony rynek aftermarketowy oferuje klocki ceramiczne pokroju EBC Red Stuff i Hawk Performance PC, które zaliczyć można do grupy klocków sąsiadujących z upgrade'owymi. Parametry tych klocków porównywalne są z mieszanką np. EBC Green Stuff, które są dobrym rozwiązaniem w przypadku lekkich samochodów  typu Hatchback, dynamicznej jazdy miejskiej i prędkości nieprzekraczających 170-180km/h.

MIT 3. Ceramiczne można stosować z tarczami nacinanymi i(lub) nawiercanymi

Choć temat podjęliśmy w FAQ, który dostępny jest na naszej stronie, warto w tym miejscu wspomnieć jakie tarcze powinno stosować się do klocków ceramicznych. Przede wszystkim należny pamiętać, że klocki ceramiczne charakteryzują się z goła inną budową. Przede wszystkim do ich produkcji wykorzystane zostały inne materiały niż do klocków tradycyjnych (organicznych i półmetalicznych). Zastosowanie tych materiałów spowodowało, że klocki ceramiczne wymagają długiego i dokładnego dotarcia. Za dotarcie klocków (wszystkich) odpowiada tzw. warstwa transferowa, czy warstwa, która jako pierwsza ma kontakt z tarczą po montażu. Jeśli klocki ceramiczne zostaną połączone z tarczami wierconymi i nacinanymi poprawne dotarcie będzie niemal niemożliwe, ponieważ wiercenia i naciecia zeszlifują warstwę transferową z klocka. Dobrze odłożona warstwa transferowa (tzw. film cierny) umozliwia hamowanie delikatnie naciskając na pedał hamulca oraz hamowanie z niskich predkości, ponieważ stabilizuje wspołczynnik tarcia w zakresie niższych temperatur. Jest to także związane z faktem, iż  klocki ceramiczne wykorzystują w znacznie większym stopniu tarcie adhezyjne, gdy "zwykłe" klocki w głównej mierze korzystają z tarcia frykcyjnego. - stąd bierze się opinia, że standardowe klocki ceramiczne np. Ate Ceramic, Jurid White, Zimmermann RDZ itp. trzeba rozgrzewać, co daleko mija się z prawdą, a spowodowane jest to brakiem wstarczajacego tarcia frykcyjnego w niskim zakresie temperaturowym.

 

 

porownujesz kompletnie 2 rozne auta do roznych opon.

 

dlatego testy sa bardziej miarodajne.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Moderator

@gtszudi

1) Masz mega wielką wiedzę o rynku układów hamulcowych i samych układach👍 Chyba milion razy większą od mojej.

2) Nie ma pojęcia czemu swój post napisałeś pod cytatem mojego.  Jest między nimi jakiś związek? Napisałem tylko że w dwóch autach miałem różne układy hamulcowe i że to zapewne miało wpływ na ich hamowanie🤷‍♂️

3) "porownujesz kompletnie 2 rozne auta do roznych opon". Zgadza się. i jakie wyciągam z tego wnioski? Że ta sama opona która będzie się świetnie spisywać na jednym aucie, na drugim wcale taka świetna nie będzie.

4) "dlatego testy sa bardziej miarodajne". Ale od czego? Od moich obserwacji? Oczywiście że tak. Czy ja napisałem że nie? Napisałem tylko żeby nie oczekiwać testowych osiągów przeprowadzonych na nowych autach, na naszych 15 letnich.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Założyłem do XC90 ceramiczne klocki Jurid White do zwykłych gładkich tarcz ATE. Na początku fajnie, dużo mniejsze pylenie. Po 10 tyś km je wywaliłem, skuteczność hamowania spadła, pojawiło się bicie przy hamowaniu z większej prędkości a tarcze wyglądały tak:

image_67164929.JPG.213e553b88b68183e37ea6102c937f78.JPG

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Trzeba było wybrać ATE ceramic. Nawet na tarczach ATE PD działają do końca bezproblemowo. Na 225KM Audi przelatały do zdarcia bez narzekania na skuteczność działania. Niektóre tarcze nie lubią się z klockami innych firm niestety.

Teraz latają Zimmermany z klockami niepylącymi niby ceramicznymi i jest super.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Moderator
9 godzin temu, Rafal9304 napisał(a):

Jurid White do zwykłych gładkich tarcz ATE.

Jurid White? Co to za firma? Nidy nie slyszalem.

 

Ja mam Ceramiki ATE + Zwykle tarcze ATE i jest bajka >> https://streamable.com/6qujww 600km i jest 1/100 tego co miałbym na zwykłych. Pamiętam na zwykłych po 50 km felgi juz były opylone na czarno a po 600km to brązowe. Teraz nic. Żadnych różnic w hamowaniu u mnie nie ma, szczególnie jak ciągnę zestaw wszystko śmiga.

  • Okay 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jurid to znana firma. Robi całkiem dobre tradycyjne klocki. Co do wersji white to już się nie wypowiem bo nie miałem okazji.

Co do zwykłych tarcz ATE to słyszałem o pojawiających się podróbkach.

Znajomy właśnie przerobił podejrzanie dziwne jakościowo takież na Volvo V70. Efekt był podobny jak u kolegi wyżej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ATE Ceramic nie wziąłem wtedy bo były dwa razy droższe niż Jurid White, a jako że jedna i druga firma dość znana to wybrałem tańsze. Tarcze kupowałem u Niedziałka jakiś czas temu, przejeździły komplet zwykłych klocków ATE i dopiero później włożyłem ceramiczne, także tarcze raczej oryginalne. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wiem co myślec, opona kupiona w maju, przejechałem na niej 7 tys km, produkcja 49 tydzień 2022, to nacięcie chyba mam od początku jak kupiłem tylko wcześniej nie zauważyłem, opony są ubezpieczone, kupowałem na Oponeo, składać reklamacje?

Kormoran UHP, swoją drogą na mokrym afalcie to niestety ciężko się na tym jeździ

IMG20230905090433.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

19 minut temu, maciek-drummer napisał(a):

@dejmian93 wątpię, że Ci to pozytywnie rozpatrzą... Skoro to Oponeo

Ok rozumiem, a Twoim zdaniem takie nacięcie to coś normalnego czy wada? Bo powiem szczerze, że mi się takie coś pierwszy raz przytrafiło

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Szukam opony zimowej w rozmiarze 205/55R16 91H, auto to Corolla hybryda, użytkowana w mieście i trochę autostrady, mając do wyboru
Hankook Winter i*cept RS3 (W462)
Kleber Krisalp HP 3
Uniroyal WinterExpert
Barum Polaris 5

Co byście wybrali?

Parametrami i w testach Hankook wypada bardzo dobrze. Jednak nie wiem jak z trwałością.

Gdyby nie testy, to wzialbym klebera, ale trochę Hankook namieszał mi w glowie. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 19.09.2023 o 21:51, Rafal9304 napisał(a):

Tarcze kupowałem u Niedziałka jakiś czas temu, przejeździły komplet zwykłych klocków ATE i dopiero później włożyłem ceramiczne, także tarcze raczej oryginalne.

Czyli założyłeś nowe klocki na uzywane tarcze? Jeśli tak, to czy toczyłeś tarcze przed założeniem klocków?

W dniu 20.09.2023 o 17:34, Slovak napisał(a):

@dejmian93, przecież to nie jest nacięcie. Tylko pozostałości poprodukcyjne w miejscu, gdzie łączą się dwie formy. 

Dokładnie. 

8 godzin temu, w0jta5 napisał(a):

Gdyby nie testy, to wzialbym klebera, ale trochę Hankook namieszał mi w glowie. 

Hmmm. Moje juz drugie auto na tych Kleberach i nie ufam tym oponom. Na początku dodam, że mowa  będzie tylko o oponach ,które kupowałem jako nowe.

Pamiętam jak "ciężko" mi się jeździło na nich w Kii Sportage. Miałem wrażenie, że słabo wgryzają się w śnieg, przy delikatnym hamowaniu na łuku miałem głebokie uczucie nadsterowności. Dodatkowo opona na mokrym generuje bardzo duże hałasy. Normalnie myślałem ,że coś dzieje się ze skrzynią biegów, że jakieś łozysko zaczyna się rozsypywać. Gdy tylko wjeżdżałem na suche wszystko cichło. Przejechałem tylko jeden sezon zimowy, bo auto zostało sprzedane. Tłumaczyłem sobie, że problemy z trakcją wynikały z rodzaju nadwozia - inny środek ciężkości itd. Kupiłem przed zeszłą zimą do Superba kolejny raz nówki Klebera. Niestety wszystko powróciło. Oczywiście pewnie się skończy tym, że albo sprzedam auto albo dojeżdżę te opony do końca. Niestety jazda dla mnie nie będzie komfortowa.

Wspomniane wcześniej Dębice HP2. Tutaj również 2 komplety opon. W Audi A6 zrobiy u mnie 4 sezony, W Lagunie teraz będzie 4 zima. I tutaj zupełnie odwrotna sytuacja. Mogę z czystym sumieniem powiedzieć, że na tych oponach nie bałem i nadal nie boję się jeździć. Oczywiście po takim czasie nie zachowują się jak nowe ale spokojnie na ośnieżonych drogach nie boję się jechać z prędkościami 80-90 podczas gdy inni człapią po 50-60.  Używam te opony do normalnej jazdy miejskiej i podmiejskiej i tutaj w pełni spełniają moje oczekiwania. Są w miarę ciche, co najlepsze nie ma tego wnerwiającego hałasu wjeżdzając na mokre. Jedno co jest na minus to zachowanie na mokrym - nie można kozaczyć. 

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@w0jta5  mailem kleberka na octavi bylo glosno i odczulem spadek wlasciwosci jezdnych juz po pierwszym sezonie 

jezeli glownie miasto a nie chcesz przeplacac to mzoe ten barum ? 

sam jestem ciekawy uniroyala ... nie wiem jak na niej sie jezdzi ale wiem ze ma ladna scianke boczna ;d wysmalcowana wyglada bardzo ladnie ;d 

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@w0jta5 Miałem podobne rozkminy na zimę. Ostatecznie po opiniach na Oponeo. Wybrałem Hankook,Jestem bardzo zadowolony, auto zachowuje się dobrze. W mocne śniegi mega dawało radę 😁. Baruma nie wziąłem bo podobno lubi myszkować jako nowy. 

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Vujek miałem brać polecane przez Ciebie Klebery HP3 zimowe. Muszę zamówić dwa komplety 16ek do dwóch aut. Ale koledzy wyżej piszą negatywne opinie. Potwierdzasz? jaka alternatywa? Czy dębica hp4 jest kiepska?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.