Skocz do zawartości

Pytania/prośby/pomysły do administracji


Rekomendowane odpowiedzi

Tak jak pisałem wcześniej dostaje tylko na maila info o nowej PW. Loguje się codziennie na forum kilka razy nic nie zmieniałem w ustawieniach a od wczoraj na maila nie mam info o nowych odp w tematach obserwowanych. Po wejściu na forum widać ile nam odp w tematach obserwowanych

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Administrator
20 minut temu, Pływak napisał:

W sumie niewielka strata co druga strona te same pytanie i odpowiedzi

Chcieliśmy temat odtworzyć ale się udało. Fakt jest taki, że wartościowa była tylko pierwsza strona.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jedna propozycja: zauważyłem że podczas cytowania posta ze zdjęciami, również cytują się wprowadzone przez forum zdjęcia (forumowym edytorem, a nie przez ). Może rozsądne byłoby wyłączenie tego? Cytowanie zdjęć niczemu nie służy, a tylko niepotrzebnie rozpycha posty.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Administrator
4 godziny temu, KHOT napisał:

Jedna propozycja: zauważyłem że podczas cytowania posta ze zdjęciami, również cytują się wprowadzone przez forum zdjęcia (forumowym edytorem, a nie przez ). Może rozsądne byłoby wyłączenie tego? Cytowanie zdjęć niczemu nie służy, a tylko niepotrzebnie rozpycha posty.

Nie ma takiej możliwości, nawet dodatku takiego nie widziałem. 

16 godzin temu, faraon3021 napisał:

Zrobione. Nie pomoglo. Czyszczenie przegladarki, tez niczego nie zmienilo.

Temat już jest aktywny :smile:.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

10 godzin temu, Administrator napisał:

Nie ma takiej możliwości, nawet dodatku takiego nie widziałem. 

Trudno, nie jest to jakaś ważna rzecz, aczkolwiek forum jest czytelniejsze kiedy użytkownicy nie cytują zdjęć, a gdzieś na którymś forum tę opcję widziałem (ale nie pamiętam czy to ipb było niestety).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

21 godzin temu, AreK napisał:

Chcieliśmy temat odtworzyć ale się udało. Fakt jest taki, że wartościowa była tylko pierwsza strona.

 

to udało się czy się nie udało? w sumie potrzebowałbym właśnie tego pierwszego postu gdzie było wszystko ładnie wytłumaczone o co chodzi z tymi olejami. ma ktoś może to gdzieś zapisane?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

potrzebowałbym właśnie tego pierwszego postu gdzie było wszystko ładnie wytłumaczone o co chodzi z tymi olejami. ma ktoś może to gdzieś zapisane?

Ja mam, tyle że wrzucone na jakieś forum, więc z formatowaniem może być różnie. Jak coś to PW.

 

 

Edytka:

Znalazłem link do oryginalnego opracowania Artih'a na jednym z forów AlfaRomeo.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dnia 29.06.2017 o 00:05, AreK napisał:

Chcieliśmy temat odtworzyć ale się udało. Fakt jest taki, że wartościowa była tylko pierwsza strona.

 

Pierwsza strona ma swój "back-up" na kabzylionie forów internetowych, np. BMW E46.

Ciekawa sprawa z tym usunięciem...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wiec można skopiować post, a sam temat przykleić i zamknąć. :)

 

Cytuj

Jest to lista polecanych olejów i ich parametry na dzień dzisiejszy - to ważne bo kupując to za 2-3 lata niektórzy producenci mogą w danym oleju lub nawet swoim flagowym produkcie zmienić bazie olejową np. z PAO+HC (z dużo przewagą PAO) na np. HC gr.III i zastosować inne dodatki co znacznie zmieni ten olej i jego cenę...(wtedy oczywiście powinna być niższa ale różnie bywa). Takie akcje zrobił np. Motul i Valvoline - kiedyś te marki posiadały w ofercie większość bardzo wysokiej jakości produktów (Motul miał oleje na estrach, gr V). Dziś niestety zarówno Motul jak i Valvo dają ciała i większość tych olejów jest...średnia żeby nie napisać kiepska. Oczywiście są wyjątki jak np. Motul 300V 5W40. Odnośnie Valvoline to te oleje są na kiepskich bazach i mając bardzo wysoki parametr "noack" nadają się do wymiany po 6-8kkm...

Jest też kilka producentów na najwyższym poziomie mniej lub bardziej znanych albo czasem w ogóle nie znanych - AMSOIL, ROYAL PURPLE, PENRITE, RED LINE, XADO czy już trochę bardziej "medialne" w necie jak: MILLERS, LIQUI MOLY i FUCHS. Szczególnie warto zainteresować się olejami z dopiskiem "power" lub "economy" - tu jeśli szukamy produktu dobrego jakościowo ale bardzo liczy się dosyć niska gotówka. Oleje z tym dopiskiem często są tańsze od bardziej popularnych odpowiedników ale zdecydowanie na lepszych dodatkach i bazie olejowej(tzw. dobre HC gr III+ czy technolgia GTL stosowana w olejach Shella - z tym, ze tutaj mamy kilka fabryk tej marki i niektóre oleje HC niektóre HC GTL - pisze tak na "chłopski rozum"

Ja wtrącę jeszcze coś od siebie odnośnie olejów marki Millers - tak stosowałem kilka lat, obecnie mam Amsoila. Kolega tam piszę o Millersie i mówi, że producent nie podaje wszystkich danych, parametrów etc. (choćby temp. płynięcia oliwy co warto zauważyć jest na > -36stC... nie jest to -36st tylko więcej niż -36stC z tąd ciężko ocenić). Na pewno oleje Trident ten parametr mają dosyć kiepski i zachowują się w -30stC gorzej niż np. Shell w technologi syntetycznej GTL co jednoznacznie mówi, że Millersy Trident to jednak przewaga HC a bazy syntetycznej PAO musi być tam niezbyt wiele - tak czy inaczej miałem ten olej nie tylko ja i każdy był zadowolony. Tak czy inaczej oleje Millersa szczególnie z serii premium (obecnie gama XF) wypadają świetnie w praktyce a seria do sportu CFS w praktyce i testach na torze podobno jest genialna ( warto podkreślić, że Millers CFS występuje w lepkościach 5W40 i ma super parametry na zimno oraz w upał podczas upalania i pozwala śmiało używać auta na codzień na krótkich odcinkach) - To samo dotyczy genialnych olejów Fuchs Race Pro S 5W30 i 5W40 - z kilkoma innymi te produkty są bezkonkurencyjne na co-dzień do silników benzynowych (występuje tez wersja na tor 10W60, lub do silników serii ///M w BMW). W ogóle jeśli chodzi np. o Fuchsa to oprócz serii Race Pro S jest np. olej Fuchs 0W40 SuperSyn na pełnej bazie PAO z wręcz super parametrami na zimno i na ciepło z normą bmw LL01 i jest to drogi olej... ale tuż obok można spotkać Fuchsy SynPowery 5W40 i 5W50 nie mające już z nim nic wspólnego i będące olejami w "technologii syntetycznej". Napiszę jeszcze o Castrolu. To marka dobra ale większość olejów to wiadomo - są wyjątki jak widać np. Castrol Edge Sport FST 0W40, bardzo dobry olej i wcale nie taki tani (zresztą Castrole nie są wcale tanie nawet te półsyntetyczne 5W40/HC bo 4L za 130-160zł to nie najmniej. Pomijam ceny allegrowe, które czasami są jakie są i czasami można trafić fejka..)

Temat ciekawy można czytać i pisać :)


Warto to przeczytać i nie zakładać nowych tematów "jaki olej" tylko pisać juz tylko tutaj.


Pozdrawiam kuchar

_______________________________________________________________________________________________________________________________
TUTAJ JUZ KOPIA TEMATU KOLEGI Z FORUM KA/ALFY :


" Dyskusja mile widziana - mogę o czymś zapomnieć bo rynek jest bardzo obszerny i zmienia się na prawdę z kwartału na kwartał.
Producenci non-stop mieszają w składach olejów i tym samym kartach MSDS (niestety przeważnie na niekorzyść klienta końcowego).

Na początek główne PRAWDY:

• nic nie zastąpi częstej wymiany oleju ! (i tu proszę o nie podawanie argumentu "producent zaleca wymianę co np. 35 000 km - to marketingowa bzdura) - optymalnie ? 10 000-12 000 km, jeśli ktoś jeździ tylko trasy/autostrady można wydłużyć do 15 000 km
• lejemy olej o klasie lepkościowej, którą zaleca producent silnika ! (tu wyjątkiem jest oczywiście nietypowe użytkowanie auta - upalanie na torze itd.)
• olejem syntetycznym nazywamy oleje, które posiadają bazę olejową grupy IV (polialfaolefinową czyli PAO) lub grupy V (estrową) - najczęściej to oleje poliestrowe (PAO+domieszki estrów)
• nie patrzymy co było wlewane do "auta używanego" wcześniej - stosujemy płukankę i zalewamy najlepszy olej o klasie lepkości rekomendowanej przez producenta silnika !
• oleje o "rozszerzonej klasie lepkości" (5W50, 10W60) znacznie różnią się parametrami w niskich temperaturach od "standardowych" olejów - wymagają do optymalnej pracy optymalnej temperatury a w nie optymalnej szybciej tracą swoje parametry = wymagają częstej wymiany nawet co 5000-6000 km, nie są zbyt dobre do codziennego użytkowania w cywilnych autach jeżdżonych w większości po mieście
• jakość olejów spada z roku na rok od ładnych paru lat - liczy się powoli tylko zysk koncernów

Wyższość olejów syntetycznych nad olejami półsyntetycznymi (czyli na bazie mineralnej lub bazie mineralnej po hydrokrakingu - HC):

• wyższa stabilność lepkości (ciśnienia oleju) z racji mniejszej ilości nietrwałych modyfikatorów koniecznych do uzyskania określonej klasy lepkości
• lepsza płynność - pompowalność oleju w ujemnych temperaturach
• wyższa wytrzymałość w wysokich temperaturach oraz niższa parowalność (mniejsze ubytki i mniejsza skala gęstnienia oleju po pewnym czasie - czyli trzymanie parametrów fabrycznych)
• wyższa czystość, niższa emisja związków szkodliwych i popiołów
• dla diesla oleje poliestrowe są bardziej odporne na mieszanie z ON - np. podczas oczyszczania filtrów DPF


Najczęściej powtarzane bzdury:

• jeśli wlewany był olej o wyższej klasie lepkości (15W40, 10W40) to nie można wlać oleju o niższej klasie lepkości (5W40) bo coś się rozszczelni
• oleje 15W40 to oleje mineralne, 10W40 to półsyntetyki a 5W40 to syntetyki
• płukanka do silnika zepsuje/wypłucze/rozszczelni silnik
• olej 10W60 będzie zawsze lepszy od 10W40 a 5W50 lepszy od 5W40 (często jest wręcz odwrotnie)
• oleje do silników benzynowych i diesla są takie same w ramach jednego producenta, różnią się tylko naklejką

Polecane marki - ogólnie:

Nie ma takich - każdy prawie producent ma w swojej ofercie oleje o słabych parametrach w swojej klasie lepkości, prawie każdy ma też jakieś perełki w ofercie.
Oczywiście są producenci "ekskluzywnych" olejów, którzy nie schodzą poniżej pewnej półki cenowej i oferują tylko topowe produkty (jak np. Red Line).

Pisałem już o brzydkiej tendencji u producentów - wmawiania klientom od kilku lat, że oleje półsyntetyczne (czyli wszystkie z bazą olejową HC, wykonane w "technologii syntetycznej" itd.) są tak samo dobre jak 100% syntetyki.
Wynika to tylko i wyłącznie z tego, że wyprodukowanie oleju na bazie w 100% syntetycznej jest dużo droższe niż takiego na destylatach ropy naftowej (często nawet o 50-60% droższe, wiec marża maleje). Wiele olejów półsyntetycznych (HC) ma bardzo dobre parametry = to bardzo dobre oleje - ale w zdecydowanej większości nie tak dobre, jak oleje poliestrowe (100% syntetyczne).


Polecane modele olejów (wraz z wybranymi parametrami):

Jak czytać dane: (w dużym uproszczeniu):
- baza: MIN (mineralna, II grupa), HC (mineralna po hydrokrakingu, grupa III), GTL (najnowocześniejszy HC, grupa III), PAO (polialfaolefiny, grupa IV), EST (estry, grupa V)
- lepkość kinetyczna - im wyższa tym lepiej dla ochrony silnika (w granicach dla danego stylu użytkowania auta i danego silnika)
- indeks lepkości - im wyższy tym lepiej
- temperatura płynięcia - im niższa tym lepiej
- TBN - im wyższy tym lepiej - powyżej 8,0 dobrze, powyżej 10,0 bardzo dobrze (wpływ na czystość silnika)
- Noack - im niższy tym lepiej, poniżej 10% dobrze, poniżej 8% bardzo dobrze
- HTHS - powyżej 3,5mPa/s dobrze, powyżej 4,0mPa/s bardzo dobrze
- POWER - wybór ze względu na najwyższą jakość w swojej klasie
- ECONOMY - wybór ze względu na cena/jakość


** Silniki benzynowe:

15W40
• Mobil 1 15W50
(olej syntetyczny (EST), lepkość kinetyczna w 100°C | 17,4cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 125,0cSt; indeks lepkości 153; temperatura płynięcia -45°C; Liczba zasadowa TBN - 9,0; Noack - ?,?%; HTHS - ?,?)
• Motul 300V 15W50
(olej półsyntetyczny (EST+GTL), lepkość kinetyczna w 100°C | 18,1cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 122,9cSt; indeks lepkości 164; temperatura płynięcia -39°C; Liczba zasadowa TBN - 8,2; Noack - ?,?%; HTHS - ?,?)
ECONOMY Petronas Syntium 1000 15W50
(olej półsyntetyczny (PAO+HC), lepkość kinetyczna w 100°C | 17,3cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 120,9cSt; indeks lepkości 157; temperatura płynięcia -39°C; Liczba zasadowa TBN - 8,9; Noack - ?,?%; HTHS - ?,?)

10W40
• POWER Amsoil Premium Protection 10W40
(olej syntetyczny (PAO), lepkość kinetyczna w 100°C | 14,5cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 91,7cSt; indeks lepkości 164; temperatura płynięcia -47°C; Liczba zasadowa TBN - 12,1; Noack - 6,7%; HTHS - 4,3)
• Millers CFS 10W40
(olej syntetyczny (PAO), lepkość kinetyczna w 100°C | 15,7cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 103,0cSt; indeks lepkości 161; temperatura płynięcia -??°C; Liczba zasadowa TBN - 9,3; Noack - ?,?%; HTHS - 4,3)
• Motul 300V 10W40
(olej półsyntetyczny (EST+GTL), lepkość kinetyczna w 100°C | 14,0cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 89,5 cSt; indeks lepkości 161; temperatura płynięcia -36°C; Liczba zasadowa TBN - 11,7; Noack 8,4%; HTHS - 4,2)
• Penrite Racing 10 10W40
(olej syntetyczny (PAO+EST), lepkość kinetyczna w 100°C | 14,6cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 92,0cSt; indeks lepkości 167; temperatura płynięcia -42°C; Liczba zasadowa TBN - 9,8; Noack - ?,?%; HTHS - ?,?)
POWER RedLine 10W40
(olej syntetyczny (EST), lepkość kinetyczna w 100°C | 14,6cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 93,0 cSt; indeks lepkości 164; temperatura płynięcia -45°C; Liczba zasadowa TBN - 12,5; Noack - 6,0%; HTHS - 4,7)
• Royal Purple 10W40
(olej syntetyczny (EST), lepkość kinetyczna w 100°C | 14,0cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 94,0cSt; indeks lepkości 148; temperatura płynięcia -42°C; Liczba zasadowa TBN - 12,0; Noack - ?,?%; HTHS - ?,?)
• Xado CI-4 10W40
(olej półsyntetyczny (GTL), lepkość kinetyczna w 100°C | 14,9cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 99,7cSt; indeks lepkości 156; temperatura płynięcia -36°C; Liczba zasadowa TBN - 10,3; Noack - 8,6%; HTHS - 4,1))

5W40
• Amsoil European Car Formula Full-SAPS 5W40
(olej syntetyczny (PAO), lepkość kinetyczna w 100°C | 13,6cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 83,3cSt; indeks lepkości 168; temperatura płynięcia -45°C; Liczba zasadowa TBN - 10,1; Noack - 8,7%; HTHS - 3,7)
• POWER Fuchs Titan Race Pro S 5W40
(olej syntetyczny (EST+PAO), lepkość kinetyczna w 100°C | 14,9cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 92,4 cSt; indeks lepkości 184; temperatura płynięcia -51°C; Liczba zasadowa TBN - 10,5; Noack - 6,6%; HTHS - 4,2)
ECONOMY Gulf Tec Plus 5W40
(olej półsyntetyczny (PAO+MIN), lepkość kinetyczna w 100°C | 14,5cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 93,0 cSt; indeks lepkości 162; temperatura płynięcia -42°C; Liczba zasadowa TBN - 9,8; Noack - 6,9%; HTHS - 4,2)
• Liqui Moly Synthoil High Tech 5W40
(olej syntetyczny (PAO), lepkość kinetyczna w 100°C | 14,1cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 86,0cSt; indeks lepkości 170; temperatura płynięcia -45°C; Liczba zasadowa TBN - 11,2; Noack - ?,?%; HTHS - ?,?)
• Millers CFS (NT) 5W40
(olej syntetyczny (PAO), lepkość kinetyczna w 100°C | 14,0cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 81,7cSt; indeks lepkości 177; temperatura płynięcia -??°C; Liczba zasadowa TBN - 10,0; Noack - ?,?%; HTHS - 4,1)
• Mobil 1 Delvac ESP 5W40
(olej syntetyczny (PAO), lepkość kinetyczna w 100°C | 14,7cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 98,0cSt; indeks lepkości 156; temperatura płynięcia -48°C; Liczba zasadowa TBN - 10,1; Noack - ?,?%; HTHS - 3,8)
• Motul 300V 5W40
(olej półsyntetyczny (EST+GTL), lepkość kinetyczna w 100°C | 13,8cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 80,8 cSt; indeks lepkości 176; temperatura płynięcia -36°C; Liczba zasadowa TBN - 10,9; Noack - 7,4%; HTHS - 4,5)
• Pennzoil Ultra Euro 5W40
(olej syntetyczny (PAO+EST), lepkość kinetyczna w 100°C | 13,2cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 87,0 cSt; indeks lepkości 173; temperatura płynięcia -45°C; Liczba zasadowa TBN - 10,4; Noack - ?,?%; HTHS - ?,?)
• Penrite HPR 5 5W40
(olej syntetyczny (HC+PAO), lepkość kinetyczna w 100°C | 14,5cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 95,0cSt; indeks lepkości 170; temperatura płynięcia -45°C; Liczba zasadowa TBN - 10,6; Noack - ?,?%; HTHS - ?,?)
• POWER RedLine Euro Series 5W40
(olej syntetyczny (EST), lepkość kinetyczna w 100°C | 15,1cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 94,0 cSt; indeks lepkości 175; temperatura płynięcia -45°C; Liczba zasadowa TBN - 12,7; Noack - 6,0%; HTHS - 4,6)
• Royal Purple 5W40
(olej syntetyczny (EST), lepkość kinetyczna w 100°C | 15,7cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 93,7cSt; indeks lepkości 179; temperatura płynięcia -42°C; Liczba zasadowa TBN - 11,0; Noack - ?,?%; HTHS - ?,?)
ECONOMY Shell Helix Ultra 5W40
(olej półsyntetyczny (GTL), lepkość kinetyczna w 100°C | 13,1cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 79,1cSt; indeks lepkości 168; temperatura płynięcia -45°C; Liczba zasadowa TBN - 11,7; Noack - 6,8%; HTHS - 3,7)
ECONOMY Specol Spec Gold 5W40
(olej syntetyczny (PAO), lepkość kinetyczna w 100°C | 14,5cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 80,1cSt; indeks lepkości 170; temperatura płynięcia -44°C; Liczba zasadowa TBN - 10,4; Noack - 8,0%; HTHS - 3,6)
• Xado Atomic Infinity 5W40
(olej syntetyczny (PAO), lepkość kinetyczna w 100°C | 14,7cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 88,0 cSt; indeks lepkości 175; temperatura płynięcia -45°C; Liczba zasadowa TBN - 10,1; Noack - 7,6%; HTHS - 3,8)

0W40
POWER Amsoil Signature Series 0W40
(olej syntetyczny (PAO), lepkość kinetyczna w 100°C | 14,8cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 85,7cSt; indeks lepkości 181; temperatura płynięcia -51°C; Liczba zasadowa TBN - 12,6; Noack - 8,1%; HTHS - 3,9)
BP Visco 7000 0W40
(olej syntetyczny (PAO+EST), lepkość kinetyczna w 100°C | 12,9cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 74,0cSt; indeks lepkości 177; temperatura płynięcia -57°C; Liczba zasadowa TBN - 10,3; Noack - 9,8%; HTHS - ?,?)
• Casrtol EDGE Sport 0W40
(olej syntetyczny (EST), lepkość kinetyczna w 100°C | 12,8cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 76,0cSt; indeks lepkości 171; temperatura płynięcia -60°C; Liczba zasadowa TBN - 11,5; Noack - ?,?%; HTHS - ?,?)
• Elf Synthese 0W40
(olej syntetyczny (PAO), lepkość kinetyczna w 100°C | 14,0cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 79,0cSt; indeks lepkości 184; temperatura płynięcia -51°C; Liczba zasadowa TBN - 8,7; Noack - ?,?%; HTHS - ?,?)
• Liqui Moly Synthoil Energy 0W40
(olej syntetyczny (PAO), lepkość kinetyczna w 100°C | 14,0cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 80,0cSt; indeks lepkości 181; temperatura płynięcia -48°C; Liczba zasadowa TBN - 12,0; Noack - ?,?%; HTHS - ?,?)
• Millers CFS NT 0W30
(olej syntetyczny (PAO), lepkość kinetyczna w 100°C | 11,1cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 62,2cSt; indeks lepkości 173; temperatura płynięcia -51??°C; Liczba zasadowa TBN - ??,?; Noack - ?,?%; HTHS - ?,?)
• Mobil1 New Life 0W40
(olej syntetyczny (PAO+GTL), lepkość kinetyczna w 100°C | 13,5cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 75,0cSt; indeks lepkości 185; temperatura płynięcia -48°C; Liczba zasadowa TBN - 11,8; Noack - 8,2%; HTHS - 3,8)
• Penrite HPR 0 0W30
(olej syntetyczny (PAO+EST), lepkość kinetyczna w 100°C | 11,4cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 64,0cSt; indeks lepkości 174; temperatura płynięcia -46°C; Liczba zasadowa TBN - 10,1; Noack - ?,?%; HTHS - ?,?)
POWER Penrite 10 TENTHS PREMIUM 0 0W50
(olej syntetyczny (PAO+EST), lepkość kinetyczna w 100°C | 18,7cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 108,0cSt; indeks lepkości 194; temperatura płynięcia -61°C; Liczba zasadowa TBN - 9,5; Noack - 5,1%; HTHS - 4,5)
• Ravenol 0W40
(olej syntetyczny (PAO), lepkość kinetyczna w 100°C | 14,0cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 83,7cSt; indeks lepkości 173; temperatura płynięcia -46°C; Liczba zasadowa TBN - 10,5; Noack - ?,?%; HTHS - ?,?)
• RedLine 0W30
(olej syntetyczny (EST), lepkość kinetyczna w 100°C | 10,0cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 57,0cSt; indeks lepkości 183; temperatura płynięcia -60°C; Liczba zasadowa TBN - 11,5; Noack - 6,0%; HTHS - 3,2)
• POWER RedLine 0W40
(olej syntetyczny (EST), lepkość kinetyczna w 100°C | 15,4cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 86,0cSt; indeks lepkości 190; temperatura płynięcia -60°C; Liczba zasadowa TBN - 12,5; Noack - 6,0%; HTHS - 4,0)
• Royal Purple 0W40
(olej syntetyczny (EST), lepkość kinetyczna w 100°C | 14,3cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 79,9cSt; indeks lepkości 182; temperatura płynięcia -48°C; Liczba zasadowa TBN - 11,0; Noack - 6,5%; HTHS - ?,?)
• Xado Atomic Arctic 0W40
(olej półsyntetyczny (PAO+EST), lepkość kinetyczna w 100°C | 14,5cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 87,8 cSt; indeks lepkości 172; temperatura płynięcia -54°C; Liczba zasadowa TBN - 9,7; Noack - 9,2%; HTHS - 3,8)

5W50
POWER Agip/Eni Motorsports 5W50
(olej syntetyczny (PAO), lepkość kinetyczna w 100°C | 19,0cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 100,0cSt; indeks lepkości 210; temperatura płynięcia -45°C; Liczba zasadowa TBN - 12,5; Noack - 7,5%; HTHS - 4,6)
• Mobil1 SuperSyn 5W50
(olej syntetyczny (PAO+EST), lepkość kinetyczna w 100°C | 17,5cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 108,0cSt; indeks lepkości 180; temperatura płynięcia -40°C; Liczba zasadowa TBN - 11,8; Noack - ?,?%; HTHS - ?,?)
POWER Penrite 10 TENTHS PREMIUM 5 5W60
(olej syntetyczny (PAO+EST), lepkość kinetyczna w 100°C | 23,8cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 146,0cSt; indeks lepkości 195; temperatura płynięcia -55°C; Liczba zasadowa TBN - 9,5; Noack - 5,4%; HTHS - 4,5)
POWER RedLine 5W50
(olej syntetyczny (EST), lepkość kinetyczna w 100°C | 20,5cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 128,0 cSt; indeks lepkości 185; temperatura płynięcia -45°C; Liczba zasadowa TBN - 11,7; Noack - 5,0%; HTHS - 5,9)

10W60
(sportowe, nie zalecane do użytku całorocznego !)
• Bardahl INDY Syntronic Racing 10W60
(olej syntetyczny (PAO+EST), lepkość kinetyczna w 100°C | 23,1cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 142,0cSt; indeks lepkości 193; temperatura płynięcia -40°C; Liczba zasadowa TBN - 8,9; Noack - ?,?%; HTHS - ?,?)
• Castrol RS Racing 10W60
(olej syntetyczny (PAO+EST), lepkość kinetyczna w 100°C | 22,5cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 154,0cSt; indeks lepkości 175; temperatura płynięcia -57°C; Liczba zasadowa TBN - 10,1; Noack - ?,?%; HTHS - ?,?)
ECONOMY Gulf Racing 10W60
(olej syntetyczny (PAO), lepkość kinetyczna w 100°C | 24,0cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 173,0cSt; indeks lepkości 175; temperatura płynięcia -33°C; Liczba zasadowa TBN - 9,2; Noack - ?,?%; HTHS - ?,?)
• Liqui Moly Synthoil Race Tech 10W60
(olej syntetyczny (PAO), lepkość kinetyczna w 100°C | 24,0cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 163,0cSt; indeks lepkości 179; temperatura płynięcia -35°C; Liczba zasadowa TBN - 11,5; Noack - 6,9%; HTHS - 6,5)
• Orlen Platinum Rally Sport 10W60
(olej syntetyczny (PAO), lepkość kinetyczna w 100°C | 22,3cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 156,0cSt; indeks lepkości 170; temperatura płynięcia -49°C; Liczba zasadowa TBN - 10,0; Noack - ?,?%; HTHS - ?,?)
• Penrite HPR 10 10W50
(olej syntetyczny (PAO+EST), lepkość kinetyczna w 100°C | 19,2cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 132,0cSt; indeks lepkości 166; temperatura płynięcia -42°C; Liczba zasadowa TBN - 8,8; Noack - ?,?%; HTHS - ?,?)
POWER Penrite 10 TENTHS PREMIU 10 10W70
(olej syntetyczny (PAO+EST), lepkość kinetyczna w 100°C | 30,1cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 223,0cSt; indeks lepkości 176; temperatura płynięcia -50°C; Liczba zasadowa TBN - 9,5; Noack - 5,4%; HTHS - 6,0)
• POWER RedLine 10W60
(olej syntetyczny (EST), lepkość kinetyczna w 100°C | 25,5cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 173,0 cSt; indeks lepkości 182; temperatura płynięcia -45°C; Liczba zasadowa TBN - 12,0; Noack - 6,0%; HTHS - 6,7)
• Shell Helix Ultra Racing 10W60
(olej półsyntetyczny (PAO+GTL), lepkość kinetyczna w 100°C | 22,8cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 151,0 cSt; indeks lepkości 172; temperatura płynięcia -39°C; Liczba zasadowa TBN - 12,0; Noack - 6,8%; HTHS - 5,4)
• Xado Atomic 10W60
(olej syntetyczny (PAO+EST), lepkość kinetyczna w 100°C | 25,1cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 178,0cSt; indeks lepkości 174; temperatura płynięcia -39°C; Liczba zasadowa TBN - 8,1; Noack - 7,2%; HTHS - 6,2)


**Silniki diesla (bez DPF/FAP):

5W40
POWER Amsoil Premium Diesel DEO 5W40
(olej syntetyczny (PAO), lepkość kinetyczna w 100°C | 14,5cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 90,8cSt; indeks lepkości 167; temperatura płynięcia -51°C; Liczba zasadowa TBN - 10,4; Noack - 9,1%; HTHS - 4,1)
ECONOMY Gulf Tec Plus 5W40
(olej półsyntetyczny (PAO+MIN), lepkość kinetyczna w 100°C | 14,5cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 93,0 cSt; indeks lepkości 162; temperatura płynięcia -42°C; Liczba zasadowa TBN - 9,8; Noack - 6,9%; HTHS - 4,2)
• Liqui Moly Diesel Synthoil 5W40
(olej syntetyczny (PAO), lepkość kinetyczna w 100°C | 14,8cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 92,0cSt; indeks lepkości 170; temperatura płynięcia -45°C; Liczba zasadowa TBN - 12,2; Noack - 8,6%; HTHS - 3,6)
ECONOMY Penrite HPR Diesel 5 5W40
(olej półsyntetyczny (HC+PAO), lepkość kinetyczna w 100°C | 14,7cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 100,0cSt; indeks lepkości 152; temperatura płynięcia -40°C; Liczba zasadowa TBN - 10,7; Noack - 13,0%; HTHS - 3,6)
ECONOMY Shell Helix Ultra Diesel 5W40
(olej półsyntetyczny (GTL), lepkość kinetyczna w 100°C | 13,1cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 79,1cSt; indeks lepkości 168; temperatura płynięcia -45°C; Liczba zasadowa TBN - 11,0; Noack - 6,8%; HTHS - 3,7)

0W40
• Castrol EDGE Professional 0W30
(olej syntetyczny (EST), lepkość kinetyczna w 100°C | 12,1cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 69,0cSt; indeks lepkości 184; temperatura płynięcia -57°C; Liczba zasadowa TBN - 11,5; Noack - 9,2%; HTHS - ?,?)
• Mobil 1 Turbo Diesel 0W40
(olej syntetyczny (PAO), lepkość kinetyczna w 100°C | 13,5cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 75,0cSt; indeks lepkości 185; temperatura płynięcia -48°C; Liczba zasadowa TBN - 11,8; Noack - 8,2%; HTHS - 3,8)


** Silniki Diesla z filtrem cząstek stałych - oleje EKOLOGICZNE:
Oleje Low/Mid-SAPS spełniające normę C3.

0W30 / 0W40
• Castrol EDGE Professional C3 0W30
(olej syntetyczny (PAO+EST), lepkość kinetyczna w 100°C | 12,3cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 72,0cSt; indeks lepkości 169; temperatura płynięcia -51°C; Liczba zasadowa TBN - 7,8; Noack - ?,?%; HTHS - ?,?)

5W30 / 5W40
• Amsoil ECF Low-SAPS 5W30
(olej syntetyczny (PAO), lepkość kinetyczna w 100°C | 12,2cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 75,4cSt; indeks lepkości 158; temperatura płynięcia -44°C; Liczba zasadowa TBN - 5,8; Noack - ?,?%; HTHS - ?,?)
• Amsoil Signature Series ASL 5W30 *
(olej syntetyczny (PAO), lepkość kinetyczna w 100°C | 10,5cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 60,1cSt; indeks lepkości 166; temperatura płynięcia -51°C; Liczba zasadowa TBN - 12,6; Noack - ?,?%; HTHS - ?,?)
• Castrol EDGE Diesel FST 5W40
(olej syntetyczny (PAO+EST), lepkość kinetyczna w 100°C | 13,9cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 82,0 cSt; indeks lepkości 174; temperatura płynięcia -48°C; Liczba zasadowa TBN - 6,5; Noack - -,-%; HTHS - -,-)
• Eneos Sustina Low-SAPS 5W30
(olej syntetyczny (EST), lepkość kinetyczna w 100°C | 13,3cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 75,3cSt; indeks lepkości 180; temperatura płynięcia -45°C; Liczba zasadowa TBN - 6,6; Noack - ?,?%; HTHS - ?,?)
• Fuchs Titan GT1 Pro 5W30
(olej półsyntetyczny (HC), lepkość kinetyczna w 100°C | 11,6cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 71,1cSt; indeks lepkości 155; temperatura płynięcia -45°C; Liczba zasadowa TBN - 6,9; Noack - ?,?%; HTHS - ?,?)
• Liqui Moly Top Tec 4200 5W30
(olej półsyntetyczny (HC), lepkość kinetyczna w 100°C | 12,3cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 70,0cSt; indeks lepkości 175; temperatura płynięcia -42°C; Liczba zasadowa TBN - 6,5; Noack - 8,8%; HTHS - 3,5)
• Lotos Traffic Pro Thermal Control (505.01) 5W40
(olej półsyntetyczny (HC), lepkość kinetyczna w 100°C | 13,8cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 82,0cSt; indeks lepkości 170; temperatura płynięcia -40°C; Liczba zasadowa TBN - 7,3; Noack - 7,4%; HTHS - 3,6)
• Mobil 1 ESP 5W40
(olej półsyntetyczny (HC+PAO), lepkość kinetyczna w 100°C | 13,2cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 73,0cSt; indeks lepkości 176; temperatura płynięcia -45°C; Liczba zasadowa TBN - 7,5; Noack - 8,8%; HTHS - 3,8)
POWER Motorex Xperience FS-X 5W40
(olej syntetyczny (PAO+EST), lepkość kinetyczna w 100°C | 14,0cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 89,7cSt; indeks lepkości 161; temperatura płynięcia -42°C; Liczba zasadowa TBN - 7,8; Noack - 4,2%; HTHS - 3,5)
• Penrite Enviro+ 5W40
(olej półsyntetyczny (HC+PAO), lepkość kinetyczna w 100°C | 13,4cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 81,0cSt; indeks lepkości 168; temperatura płynięcia -42°C; Liczba zasadowa TBN - 8,8; Noack - 8,6%; HTHS - 3,6)
ECONOMY Ravenol VMO 5W40
(olej półsyntetyczny (HC+PAO), lepkość kinetyczna w 100°C | 13,8cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 83,0cSt; indeks lepkości 170; temperatura płynięcia -39°C; Liczba zasadowa TBN - 7,7; Noack - ?,?%; HTHS - ?,?)
• RedLine Euro Series 5W30
(olej syntetyczny (EST), lepkość kinetyczna w 100°C | 11,6cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 69,0 cSt; indeks lepkości 164; temperatura płynięcia -45°C; Liczba zasadowa TBN - 8,5; Noack - 6,0%; HTHS - 3,7)
POWER RedLine Euro Series 5W40
(olej syntetyczny (EST), lepkość kinetyczna w 100°C | 15,2cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 91,0 cSt; indeks lepkości 164; temperatura płynięcia -45°C; Liczba zasadowa TBN - 9,7; Noack - 6,0%; HTHS - 4,3)
• Shell Helix Ultra ECT 5W30
(olej półsyntetyczny (GTL), lepkość kinetyczna w 100°C | 12,2cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 74,0cSt; indeks lepkości 159; temperatura płynięcia -48°C; Liczba zasadowa TBN - 7,7; Noack - 6,8%; HTHS - 3,6)
ECONOMY Specol Premium 5W30
(olej półsyntetyczny (PAO+HC), lepkość kinetyczna w 100°C | 11,5cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 73,0cSt; indeks lepkości 170; temperatura płynięcia -40°C; Liczba zasadowa TBN - 7,5; Noack - 6,8%; HTHS - 3,5)
• Valvoline SynPower MST C4 5W30
(olej półsyntetyczny (GTL), lepkość kinetyczna w 100°C | 12,0cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 70,9cSt; indeks lepkości 170; temperatura płynięcia -42°C; Liczba zasadowa TBN - 7,7; Noack - 9,1%; HTHS 3,7)
• Xado Atomic C3 5W40
(olej półsyntetyczny (HC+PAO), lepkość kinetyczna w 100°C | 14,1cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 85,2cSt; indeks lepkości 170; temperatura płynięcia -39°C; Liczba zasadowa TBN - 7,6; Noack - 8,8%; HTHS - 3,2)

* - nieoficjalnie, posiada i przewyższa parametry olejów z normą C2

Aby wszystko było jasne - powyżej wymienione zostały oleje godne polecenia, w większości oleje w 100% syntetyczne (lub półsyntetyczne HC zawierające na ogół do 20% bazy HC - nie ma półsyntetyków tych z typowo mineralną bazą olejową w ogóle).
Żeby nie mieszać użytkownikom w głowie nie zamieściłem wszystkich danych (z najważniejszych jest także Noack oraz HTHS).
Pamiętajmy, że jeśli polecony jest olej np. Mobil 1 5W40 to nie oznacza to, że każdy Mobil 1 5W40 jest godny polecenia (a tylko ten konkretny olej) - producenci mają teraz czasem po kilkanaście modeli oliw o tej samej klasie lepkości w ofercie.

* - dlaczego tak mało Millers'ów - tłumaczę - ta firma nie lubi się "chwalić" parametrami swoich olejów, nie podaje w kartach temperatury płynięcia olejów, nie podaje zasadowości (liczby TBN, która wskazuje na parametry i dodatki czyszczące zawarte w oleju). W związku z tym dość ciężko jednoznacznie stwierdzić czy dany olej Millers'a faktycznie wybija się swoimi parametrami spośród konkurencji. "
 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zostajemy przy formule otwartej czyli pytanie i odpowiedz? Jeśli tak to mozna by dodac kilka zasad aby to nie wyglądało jak ostatnio.

 

Można by ujednolicić zasady zadawania pytania aby od razu było wszystko zawarte np.

1. Marka, model, silnik oraz przebieg auta i ewentualna informacja o gwarancji

2. Olej aktualnie zalany

3. Olej wymagany wg. instrukcji (lepkość, norma)

4. Sposób użytkowania auta oraz roczne przebiegi (krótkie odcinki na mieście, autostrada, weekendowe upalanie itp.)

 

Zamiast pytań typu "jaki najlepszy olej do Passata tdi?"

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie chcę zaczynać burzy, ale:
1. W poście olejowym nie do końca wiadomo, co jest treścią Artih'a, a co zostało dodane i przez kogo.
2. Prawa autorskie do utworu, utworu zależnego i opracowania utworu się kłaniają - czy ktoś pytał Artih'a, czy można wykorzystać jego utwór (autorskie opracowanie)?
3. Gdy chciałem zamieścić listę na innym forum, Artih postawił warunek, aby zamieścić link do SquadraCorse, gdzie jest ponoć najbardziej aktualna wersja listy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Opracowanie stworzył Artih specjalnie na to forum i na kazdym innym forum jest o tym wzmianka, ze powstało dla KA to raz, a dwa nic nie zostało dodane przeze mnie ja po prostu przykleiłem cały post Artiha z innego forum. Tutaj dla pewności wklejam oryginał z SC to jest w 100% oryginalny post Artiha bez żadnych wzmianek z innych stron. Chyba ta wersja jest ta sama która była u Nas więc @AreK  jak będzie miał chwilkę podmieni na oryginał, a nie poprzednia kopie z innego forum gdzie jest dodatkowo pierwszy akapit dodany przez innego użytkownika forum BMW (moje niedopatrzenie)

 

Cytuj

Mini poradnik olejowy.

Postprzez Artih » Wt, 18 marca 2014, 00:11

MINI poradnik olejowy.

Jako, że zostałem poproszony o napisanie takowego dla portalu KosmetykaAut.pl wrzucę też na nasze rodzime forum bo troszkę pracy zebranie tego wszystkiego kosztowało.
Na wstępie uczciwie napiszę, że posiada on oczywiście elementy subiektywne - jakkolwiek staram się zawsze w tym temacie być jak najbardziej obiektywny - pewnie jednak w 100% się nie da.

Dyskusja mile widziana - mogę o czymś zapomnieć bo rynek jest bardzo obszerny.

Na początek główne PRAWDY:

• nic nie zastąpi częstej wymiany oleju ! (i tu proszę o nie podawanie argumentu "producent zaleca wymianę co np. 35 000 km - to marketingowa bzdura) - optymalnie ? 10 000-12 000 km, jeśli ktoś jeździ tylko trasy/autostrady można wydłużyć do 15 000 km
• lejemy olej o klasie lepkościowej, którą zaleca producent silnika ! (tu wyjątkiem jest oczywiście nietypowe użytkowanie auta - upalanie na torze itd.)
• olejem syntetycznym nazywamy oleje, które posiadają bazę olejową grupy IV (polialfaolefinową czyli PAO) lub grupy V (estrową) - najczęściej to oleje poliestrowe (PAO+domieszki estrów)
• nie patrzymy co było wlewane do "auta używanego" wcześniej - stosujemy płukankę i zalewamy najlepszy olej o klasie lepkości rekomendowanej przez producenta silnika !
• oleje o "rozszerzonej klasie lepkości" (5W50, 10W60) znacznie różnią się parametrami w niskich temperaturach od "standardowych" olejów - wymagają do optymalnej pracy optymalnej temperatury a w nie optymalnej szybciej tracą swoje parametry = wymagają częstej wymiany nawet co 5000-6000 km, nie są zbyt dobre do codziennego użytkowania w cywilnych autach jeżdżonych w większości po mieście
• jakość olejów spada z roku na rok od ładnych paru lat - liczy się powoli tylko zysk koncernów

Wyższość olejów syntetycznych nad olejami półsyntetycznymi (czyli na bazie mineralnej lub bazie mineralnej po hydrokrakingu - HC):

• wyższa stabilność lepkości (ciśnienia oleju) z racji mniejszej ilości nietrwałych modyfikatorów koniecznych do uzyskania określonej klasy lepkości
• lepsza płynność - pompowalność oleju w ujemnych temperaturach
• wyższa wytrzymałość w wysokich temperaturach oraz niższa parowalność (mniejsze ubytki i mniejsza skala gęstnienia oleju po pewnym czasie - czyli trzymanie parametrów fabrycznych)
• wyższa czystość, niższa emisja związków szkodliwych i popiołów
• dla diesla oleje poliestrowe są bardziej odporne na mieszanie z ON - np. podczas oczyszczania filtrów DPF


Najczęściej powtarzane bzdury:

• jeśli wlewany był olej o wyższej klasie lepkości (15W40, 10W40) to nie można wlać oleju o niższej klasie lepkości (5W40) bo coś się rozszczelni
• oleje 15W40 to oleje mineralne, 10W40 to półsyntetyki a 5W40 to syntetyki
• płukanka do silnika zepsuje/wypłucze/rozszczelni silnik
• olej 10W60 będzie zawsze lepszy od 10W40 a 5W50 lepszy od 5W40
• oleje do silników benzynowych i diesla są takie same w ramach jednego producenta, różnią się tylko naklejką

Polecane marki - ogólnie:

Nie ma takich - każdy prawie producent ma w swojej ofercie oleje o słabych parametrach w swojej klasie lepkości, prawie każdy ma też jakieś perełki w ofercie.

Pisałem już o brzydkiej tendencji u producentów - wmawiania klientom od kilku lat, że oleje półsyntetyczne (czyli wszystkie z bazą olejową HC, wykonane w "technologii syntetycznej" itd.) są tak samo dobre jak 100% syntetyki.
Wynika to tylko i wyłącznie z tego, że wyprodukowanie oleju na bazie w 100% syntetycznej jest dużo droższe niż takiego na destylatach ropy naftowej. Wiele olejów półsyntetycznych (HC) ma bardzo dobre parametry = to bardzo dobre oleje - ale w zdecydowanej większości nie tak dobre jak oleje poliestrowe (100% syntetyczne).


Polecane modele olejów (wraz z wybranymi parametrami):

Jak czytać dane: (w dużym uproszczeniu):
- baza: MIN (mineralna, II grupa), HC (mineralna po hydrokrakingu, grupa III), GLT (najnowocześniejszy HC, grupa III), PAO (polialfaolefiny, grupa IV), EST (estry, grupa V)
- lepkość kinetyczna - im wyższa tym lepiej dla ochrony silnika (w granicach dla danego stylu użytkowania auta i danego silnika)
- indeks lepkości - im wyższy tym lepiej
- temperatura płynięcia - im niższa tym lepiej
- TBN - im wyższy tym lepiej - powyżej 8,0 dobrze, powyżej 10,0 bardzo dobrze (wpływ na czystość silnika)
- Noack - im niższy tym lepiej, poniżej 8% bardzo dobrze, poniżej 10% dobrze
- HTHS - powyżej 3,5 dobrze, powyżej 4,0 bardzo dobrze

- POWER - wybór ze względu na najwyższą jakość w swojej klasie
- ECONOMY - wybór ze względu na cena/jakość


Silniki benzynowe:

15W40
• Mobil 1 15W50
(olej syntetyczny (EST), lepkość kinetyczna w 100°C | 17,4cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 125,0cSt; indeks lepkości 153; temperatura płynięcia -45°C; Liczba zasadowa TBN - 9,0; Noack - ?,?%; HTHS - ?,?)
• Motul 300V 15W50
(olej półsyntetyczny (EST+GTL), lepkość kinetyczna w 100°C | 18,1cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 122,9cSt; indeks lepkości 164; temperatura płynięcia -39°C; Liczba zasadowa TBN - 8,2; Noack - ?,?%; HTHS - ?,?)
ECONOMY Petronas Syntium 1000 15W50
(olej półsyntetyczny (PAO+HC), lepkość kinetyczna w 100°C | 17,3cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 120,9cSt; indeks lepkości 157; temperatura płynięcia -39°C; Liczba zasadowa TBN - 8,9; Noack - ?,?%; HTHS - ?,?)

10W40
POWER Amsoil Premium Protection 10W40
(olej syntetyczny (PAO), lepkość kinetyczna w 100°C | 14,5cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 91,7cSt; indeks lepkości 164; temperatura płynięcia -47°C; Liczba zasadowa TBN - 12,1; Noack - 6,7%; HTHS - 4,3)
• Millers CFS 10W40
(olej syntetyczny (PAO), lepkość kinetyczna w 100°C | 15,7cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 103,0cSt; indeks lepkości 161; temperatura płynięcia -??°C; Liczba zasadowa TBN - 9,3; Noack - ?,?%; HTHS - 4,3)
• Motul 300V 10W40
(olej półsyntetyczny (EST+GTL), lepkość kinetyczna w 100°C | 14,0cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 89,5 cSt; indeks lepkości 161; temperatura płynięcia -36°C; Liczba zasadowa TBN - 11,7; Noack 8,4%; HTHS - 4,2)
• Penrite Racing 10 10W40
(olej syntetyczny (PAO+EST), lepkość kinetyczna w 100°C | 14,6cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 92,0cSt; indeks lepkości 167; temperatura płynięcia -42°C; Liczba zasadowa TBN - 9,8; Noack - ?,?%; HTHS - ?,?)
POWER RedLine 10W40
(olej syntetyczny (EST), lepkość kinetyczna w 100°C | 14,6cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 93,0 cSt; indeks lepkości 164; temperatura płynięcia -45°C; Liczba zasadowa TBN - 12,5; Noack - 6,0%; HTHS - 4,7)
• Royal Purple 10W40
(olej syntetyczny (EST), lepkość kinetyczna w 100°C | 14,0cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 94,0cSt; indeks lepkości 148; temperatura płynięcia -42°C; Liczba zasadowa TBN - 12,0; Noack - ?,?%; HTHS - ?,?)
• Xado CI-4 10W40
(olej półsyntetyczny (GTL), lepkość kinetyczna w 100°C | 14,9cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 99,7cSt; indeks lepkości 156; temperatura płynięcia -36°C; Liczba zasadowa TBN - 10,3; Noack - 8,6%; HTHS - 4,1))

5W40
• Amsoil European Car Formula Full-SAPS 5W40
(olej syntetyczny (PAO), lepkość kinetyczna w 100°C | 13,6cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 83,3cSt; indeks lepkości 168; temperatura płynięcia -45°C; Liczba zasadowa TBN - 10,1; Noack - 8,7%; HTHS - 3,7)
POWER Fuchs Titan Race Pro S 5W40
(olej syntetyczny (EST+PAO), lepkość kinetyczna w 100°C | 14,9cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 92,4 cSt; indeks lepkości 184; temperatura płynięcia -51°C; Liczba zasadowa TBN - 10,5; Noack - 6,6%; HTHS - 4,2)
ECONOMY Gulf Tec Plus 5W40
(olej półsyntetyczny (PAO+MIN), lepkość kinetyczna w 100°C | 14,5cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 93,0 cSt; indeks lepkości 162; temperatura płynięcia -42°C; Liczba zasadowa TBN - 9,8; Noack - 6,9%; HTHS - 4,2)
• Liqui Moly Synthoil High Tech 5W40
(olej syntetyczny (PAO), lepkość kinetyczna w 100°C | 14,1cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 86,0cSt; indeks lepkości 170; temperatura płynięcia -45°C; Liczba zasadowa TBN - 11,2; Noack - ?,?%; HTHS - ?,?)
• Millers CFS (NT) 5W40
(olej syntetyczny (PAO), lepkość kinetyczna w 100°C | 14,0cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 81,7cSt; indeks lepkości 177; temperatura płynięcia -??°C; Liczba zasadowa TBN - 10,0; Noack - ?,?%; HTHS - 4,1)
• Mobil 1 Delvac ESP 5W40
(olej syntetyczny (PAO), lepkość kinetyczna w 100°C | 14,7cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 98,0cSt; indeks lepkości 156; temperatura płynięcia -48°C; Liczba zasadowa TBN - 10,1; Noack - ?,?%; HTHS - 3,8)
• Motul 300V 5W40
(olej półsyntetyczny (EST+GTL), lepkość kinetyczna w 100°C | 13,8cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 80,8 cSt; indeks lepkości 176; temperatura płynięcia -36°C; Liczba zasadowa TBN - 10,9; Noack - 7,4%; HTHS - 4,5)
• Pennzoil Ultra Euro 5W40
(olej syntetyczny (PAO+EST), lepkość kinetyczna w 100°C | 13,2cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 87,0 cSt; indeks lepkości 173; temperatura płynięcia -45°C; Liczba zasadowa TBN - 10,4; Noack - ?,?%; HTHS - ?,?)
• Penrite HPR 5 5W40
(olej syntetyczny (HC+PAO), lepkość kinetyczna w 100°C | 14,5cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 95,0cSt; indeks lepkości 170; temperatura płynięcia -45°C; Liczba zasadowa TBN - 10,6; Noack - ?,?%; HTHS - ?,?)
POWER RedLine Euro Series 5W40
(olej syntetyczny (EST), lepkość kinetyczna w 100°C | 15,1cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 94,0 cSt; indeks lepkości 175; temperatura płynięcia -45°C; Liczba zasadowa TBN - 12,7; Noack - 6,0%; HTHS - 4,6)
• Royal Purple 5W40
(olej syntetyczny (EST), lepkość kinetyczna w 100°C | 15,7cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 93,7cSt; indeks lepkości 179; temperatura płynięcia -42°C; Liczba zasadowa TBN - 11,0; Noack - ?,?%; HTHS - ?,?)
ECONOMY Shell Helix Ultra 5W40
(olej półsyntetyczny (GTL), lepkość kinetyczna w 100°C | 13,1cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 79,1cSt; indeks lepkości 168; temperatura płynięcia -45°C; Liczba zasadowa TBN - 11,7; Noack - 6,8%; HTHS - 3,7)
ECONOMY Specol Spec Gold 5W40
(olej syntetyczny (PAO), lepkość kinetyczna w 100°C | 14,5cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 80,1cSt; indeks lepkości 170; temperatura płynięcia -44°C; Liczba zasadowa TBN - 10,4; Noack - 8,0%; HTHS - 3,6)
• Xado Atomic Infinity 5W40
(olej syntetyczny (PAO), lepkość kinetyczna w 100°C | 14,7cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 88,0 cSt; indeks lepkości 175; temperatura płynięcia -45°C; Liczba zasadowa TBN - 10,1; Noack - 7,6%; HTHS - 3,8)

0W40
POWER Amsoil Signature Series 0W40
(olej syntetyczny (PAO), lepkość kinetyczna w 100°C | 14,8cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 85,7cSt; indeks lepkości 181; temperatura płynięcia -51°C; Liczba zasadowa TBN - 12,6; Noack - 8,1%; HTHS - 3,9)
BP Visco 7000 0W40
(olej syntetyczny (PAO+EST), lepkość kinetyczna w 100°C | 12,9cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 74,0cSt; indeks lepkości 177; temperatura płynięcia -57°C; Liczba zasadowa TBN - 10,3; Noack - 9,8%; HTHS - ?,?)
• Casrtol EDGE Sport 0W40
(olej syntetyczny (EST), lepkość kinetyczna w 100°C | 12,8cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 76,0cSt; indeks lepkości 171; temperatura płynięcia -60°C; Liczba zasadowa TBN - 11,5; Noack - ?,?%; HTHS - ?,?)
• Elf Synthese 0W40
(olej syntetyczny (PAO), lepkość kinetyczna w 100°C | 14,0cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 79,0cSt; indeks lepkości 184; temperatura płynięcia -51°C; Liczba zasadowa TBN - 8,7; Noack - ?,?%; HTHS - ?,?)
• Liqui Moly Synthoil Energy 0W40
(olej syntetyczny (PAO), lepkość kinetyczna w 100°C | 14,0cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 80,0cSt; indeks lepkości 181; temperatura płynięcia -48°C; Liczba zasadowa TBN - 12,0; Noack - ?,?%; HTHS - ?,?)
• Millers CFS NT 0W30
(olej syntetyczny (PAO), lepkość kinetyczna w 100°C | 11,1cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 62,2cSt; indeks lepkości 173; temperatura płynięcia -51??°C; Liczba zasadowa TBN - ??,?; Noack - ?,?%; HTHS - ?,?)
• Mobil1 New Life 0W40
(olej syntetyczny (PAO+GTL), lepkość kinetyczna w 100°C | 13,5cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 75,0cSt; indeks lepkości 185; temperatura płynięcia -48°C; Liczba zasadowa TBN - 11,8; Noack - 8,2%; HTHS - 3,8)
• Penrite HPR 0 0W30
(olej syntetyczny (PAO+EST), lepkość kinetyczna w 100°C | 11,4cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 64,0cSt; indeks lepkości 174; temperatura płynięcia -46°C; Liczba zasadowa TBN - 10,1; Noack - ?,?%; HTHS - ?,?)
POWER Penrite 10 TENTHS PREMIUM 0 0W50
(olej syntetyczny (PAO+EST), lepkość kinetyczna w 100°C | 18,7cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 108,0cSt; indeks lepkości 194; temperatura płynięcia -61°C; Liczba zasadowa TBN - 9,5; Noack - 5,1%; HTHS - 4,5)
• Ravenol 0W40
(olej syntetyczny (PAO), lepkość kinetyczna w 100°C | 14,0cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 83,7cSt; indeks lepkości 173; temperatura płynięcia -46°C; Liczba zasadowa TBN - 10,5; Noack - ?,?%; HTHS - ?,?)
• RedLine 0W30
(olej syntetyczny (EST), lepkość kinetyczna w 100°C | 10,0cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 57,0cSt; indeks lepkości 183; temperatura płynięcia -60°C; Liczba zasadowa TBN - 11,5; Noack - 6,0%; HTHS - 3,2)
POWER RedLine 0W40
(olej syntetyczny (EST), lepkość kinetyczna w 100°C | 15,4cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 86,0cSt; indeks lepkości 190; temperatura płynięcia -60°C; Liczba zasadowa TBN - 12,5; Noack - 6,0%; HTHS - 4,0)
• Royal Purple 0W40
(olej syntetyczny (EST), lepkość kinetyczna w 100°C | 14,3cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 79,9cSt; indeks lepkości 182; temperatura płynięcia -48°C; Liczba zasadowa TBN - 11,0; Noack - 6,5%; HTHS - ?,?)
• Xado Atomic Arctic 0W40
(olej półsyntetyczny (PAO+EST), lepkość kinetyczna w 100°C | 14,5cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 87,8 cSt; indeks lepkości 172; temperatura płynięcia -54°C; Liczba zasadowa TBN - 9,7; Noack - 9,2%; HTHS - 3,8)

5W50
POWER Agip/Eni Motorsports 5W50
(olej syntetyczny (PAO), lepkość kinetyczna w 100°C | 19,0cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 100,0cSt; indeks lepkości 210; temperatura płynięcia -45°C; Liczba zasadowa TBN - 12,5; Noack - 7,5%; HTHS - 4,6)
• Mobil1 SuperSyn 5W50
(olej syntetyczny (PAO+EST), lepkość kinetyczna w 100°C | 17,5cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 108,0cSt; indeks lepkości 180; temperatura płynięcia -40°C; Liczba zasadowa TBN - 11,8; Noack - ?,?%; HTHS - ?,?)
POWER Penrite 10 TENTHS PREMIUM 5 5W60
(olej syntetyczny (PAO+EST), lepkość kinetyczna w 100°C | 23,8cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 146,0cSt; indeks lepkości 195; temperatura płynięcia -55°C; Liczba zasadowa TBN - 9,5; Noack - 5,4%; HTHS - 4,5)
POWER RedLine 5W50
(olej syntetyczny (EST), lepkość kinetyczna w 100°C | 20,5cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 128,0 cSt; indeks lepkości 185; temperatura płynięcia -45°C; Liczba zasadowa TBN - 11,7; Noack - 5,0%; HTHS - 5,9)

10W60
(sportowe, nie zalecane do użytku całorocznego !)
• Bardahl INDY Syntronic Racing 10W60
(olej syntetyczny (PAO+EST), lepkość kinetyczna w 100°C | 23,1cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 142,0cSt; indeks lepkości 193; temperatura płynięcia -40°C; Liczba zasadowa TBN - 8,9; Noack - ?,?%; HTHS - ?,?)
• Castrol RS Racing 10W60
(olej syntetyczny (PAO+EST), lepkość kinetyczna w 100°C | 22,5cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 154,0cSt; indeks lepkości 175; temperatura płynięcia -57°C; Liczba zasadowa TBN - 10,1; Noack - ?,?%; HTHS - ?,?)
ECONOMY Gulf Racing 10W60
(olej syntetyczny (PAO), lepkość kinetyczna w 100°C | 24,0cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 173,0cSt; indeks lepkości 175; temperatura płynięcia -33°C; Liczba zasadowa TBN - 9,2; Noack - ?,?%; HTHS - ?,?)
• Liqui Moly Synthoil Race Tech 10W60
(olej syntetyczny (PAO), lepkość kinetyczna w 100°C | 24,0cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 163,0cSt; indeks lepkości 179; temperatura płynięcia -35°C; Liczba zasadowa TBN - 11,5; Noack - 6,9%; HTHS - 6,5)
• Orlen Platinum Rally Sport 10W60
(olej syntetyczny (PAO), lepkość kinetyczna w 100°C | 22,3cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 156,0cSt; indeks lepkości 170; temperatura płynięcia -49°C; Liczba zasadowa TBN - 10,0; Noack - ?,?%; HTHS - ?,?)
• Penrite HPR 10 10W50
(olej syntetyczny (PAO+EST), lepkość kinetyczna w 100°C | 19,2cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 132,0cSt; indeks lepkości 166; temperatura płynięcia -42°C; Liczba zasadowa TBN - 8,8; Noack - ?,?%; HTHS - ?,?)
POWER Penrite 10 TENTHS PREMIU 10 10W70
(olej syntetyczny (PAO+EST), lepkość kinetyczna w 100°C | 30,1cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 223,0cSt; indeks lepkości 176; temperatura płynięcia -50°C; Liczba zasadowa TBN - 9,5; Noack - 5,4%; HTHS - 6,0)
POWER RedLine 10W60
(olej syntetyczny (EST), lepkość kinetyczna w 100°C | 25,5cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 173,0 cSt; indeks lepkości 182; temperatura płynięcia -45°C; Liczba zasadowa TBN - 12,0; Noack - 6,0%; HTHS - 6,7)
• Shell Helix Ultra Racing 10W60
(olej półsyntetyczny (PAO+GTL), lepkość kinetyczna w 100°C | 22,8cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 151,0 cSt; indeks lepkości 172; temperatura płynięcia -39°C; Liczba zasadowa TBN - 12,0; Noack - 6,8%; HTHS - 5,4)
• Xado Atomic 10W60
(olej syntetyczny (PAO+EST), lepkość kinetyczna w 100°C | 25,1cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 178,0cSt; indeks lepkości 174; temperatura płynięcia -39°C; Liczba zasadowa TBN - 8,1; Noack - 7,2%; HTHS - 6,2)


Silniki diesla (bez DPF/FAP):

5W40
POWER Amsoil Premium Diesel DEO 5W40
(olej syntetyczny (PAO), lepkość kinetyczna w 100°C | 14,5cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 90,8cSt; indeks lepkości 167; temperatura płynięcia -51°C; Liczba zasadowa TBN - 10,4; Noack - 9,1%; HTHS - 4,1)
ECONOMY Gulf Tec Plus 5W40
(olej półsyntetyczny (PAO+MIN), lepkość kinetyczna w 100°C | 14,5cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 93,0 cSt; indeks lepkości 162; temperatura płynięcia -42°C; Liczba zasadowa TBN - 9,8; Noack - 6,9%; HTHS - 4,2)
• Liqui Moly Diesel Synthoil 5W40
(olej syntetyczny (PAO), lepkość kinetyczna w 100°C | 14,8cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 92,0cSt; indeks lepkości 170; temperatura płynięcia -45°C; Liczba zasadowa TBN - 12,2; Noack - 8,6%; HTHS - 3,6)
ECONOMY Penrite HPR Diesel 5 5W40
(olej półsyntetyczny (HC+PAO), lepkość kinetyczna w 100°C | 14,7cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 100,0cSt; indeks lepkości 152; temperatura płynięcia -40°C; Liczba zasadowa TBN - 10,7; Noack - 13,0%; HTHS - 3,6)
ECONOMY Shell Helix Ultra Diesel 5W40
(olej półsyntetyczny (GTL), lepkość kinetyczna w 100°C | 13,1cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 79,1cSt; indeks lepkości 168; temperatura płynięcia -45°C; Liczba zasadowa TBN - 11,0; Noack - 6,8%; HTHS - 3,7)

0W40
• Castrol EDGE Professional 0W30
(olej syntetyczny (EST), lepkość kinetyczna w 100°C | 12,1cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 69,0cSt; indeks lepkości 184; temperatura płynięcia -57°C; Liczba zasadowa TBN - 11,5; Noack - 9,2%; HTHS - ?,?)
• Mobil 1 Turbo Diesel 0W40
(olej syntetyczny (PAO), lepkość kinetyczna w 100°C | 13,5cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 75,0cSt; indeks lepkości 185; temperatura płynięcia -48°C; Liczba zasadowa TBN - 11,8; Noack - 8,2%; HTHS - 3,8)


Silniki z filtrem cząstek stałych - oleje EKOLOGICZNE:
Oleje Low/Mid-SAPS spełniające normę C3.

0W30 / 0W40
• Castrol EDGE Professional C3 0W30
(olej syntetyczny (PAO+EST), lepkość kinetyczna w 100°C | 12,3cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 72,0cSt; indeks lepkości 169; temperatura płynięcia -51°C; Liczba zasadowa TBN - 7,8; Noack - ?,?%; HTHS - ?,?)

5W30 / 5W40
• Amsoil ECF Low-SAPS 5W30
(olej syntetyczny (PAO), lepkość kinetyczna w 100°C | 12,2cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 75,4cSt; indeks lepkości 158; temperatura płynięcia -44°C; Liczba zasadowa TBN - 5,8; Noack - ?,?%; HTHS - ?,?)
• Amsoil Signature Series ASL 5W30 *
(olej syntetyczny (PAO), lepkość kinetyczna w 100°C | 10,5cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 60,1cSt; indeks lepkości 166; temperatura płynięcia -51°C; Liczba zasadowa TBN - 12,6; Noack - ?,?%; HTHS - ?,?)
• Castrol EDGE Diesel FST 5W40
(olej syntetyczny (PAO+EST), lepkość kinetyczna w 100°C | 13,9cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 82,0 cSt; indeks lepkości 174; temperatura płynięcia -48°C; Liczba zasadowa TBN - 6,5; Noack - -,-%; HTHS - -,-)
• Eneos Sustina Low-SAPS 5W30
(olej syntetyczny (EST), lepkość kinetyczna w 100°C | 13,3cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 75,3cSt; indeks lepkości 180; temperatura płynięcia -45°C; Liczba zasadowa TBN - 6,6; Noack - ?,?%; HTHS - ?,?)
• Fuchs Titan GT1 Pro 5W30
(olej półsyntetyczny (HC), lepkość kinetyczna w 100°C | 11,6cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 71,1cSt; indeks lepkości 155; temperatura płynięcia -45°C; Liczba zasadowa TBN - 6,9; Noack - ?,?%; HTHS - ?,?)
• Liqui Moly Top Tec 4200 5W30
(olej półsyntetyczny (HC), lepkość kinetyczna w 100°C | 12,3cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 70,0cSt; indeks lepkości 175; temperatura płynięcia -42°C; Liczba zasadowa TBN - 6,5; Noack - 8,8%; HTHS - 3,5)
• Lotos Traffic Pro Thermal Control (505.01) 5W40
(olej półsyntetyczny (HC), lepkość kinetyczna w 100°C | 13,8cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 82,0cSt; indeks lepkości 170; temperatura płynięcia -40°C; Liczba zasadowa TBN - 7,3; Noack - 7,4%; HTHS - 3,6)
• Mobil 1 ESP 5W40
(olej półsyntetyczny (HC+PAO), lepkość kinetyczna w 100°C | 13,2cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 73,0cSt; indeks lepkości 176; temperatura płynięcia -45°C; Liczba zasadowa TBN - 7,5; Noack - 8,8%; HTHS - 3,8)
POWER Motorex Xperience FS-X 5W40
(olej syntetyczny (PAO+EST), lepkość kinetyczna w 100°C | 14,0cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 89,7cSt; indeks lepkości 161; temperatura płynięcia -42°C; Liczba zasadowa TBN - 7,8; Noack - 4,2%; HTHS - 3,5)
• Penrite Enviro+ 5W40
(olej półsyntetyczny (HC+PAO), lepkość kinetyczna w 100°C | 13,4cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 81,0cSt; indeks lepkości 168; temperatura płynięcia -42°C; Liczba zasadowa TBN - 8,8; Noack - 8,6%; HTHS - 3,6)
ECONOMY Ravenol VMO 5W40
(olej półsyntetyczny (HC+PAO), lepkość kinetyczna w 100°C | 13,8cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 83,0cSt; indeks lepkości 170; temperatura płynięcia -39°C; Liczba zasadowa TBN - 7,7; Noack - ?,?%; HTHS - ?,?)
• RedLine Euro Series 5W30
(olej syntetyczny (EST), lepkość kinetyczna w 100°C | 11,6cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 69,0 cSt; indeks lepkości 164; temperatura płynięcia -45°C; Liczba zasadowa TBN - 8,5; Noack - 6,0%; HTHS - 3,7)
POWER RedLine Euro Series 5W40
(olej syntetyczny (EST), lepkość kinetyczna w 100°C | 15,2cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 91,0 cSt; indeks lepkości 164; temperatura płynięcia -45°C; Liczba zasadowa TBN - 9,7; Noack - 6,0%; HTHS - 4,3)
• Shell Helix Ultra ECT 5W30
(olej półsyntetyczny (GTL), lepkość kinetyczna w 100°C | 12,2cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 74,0cSt; indeks lepkości 159; temperatura płynięcia -48°C; Liczba zasadowa TBN - 7,7; Noack - 6,8%; HTHS - 3,6)
ECONOMY Specol Premium 5W30
(olej półsyntetyczny (PAO+HC), lepkość kinetyczna w 100°C | 11,5cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 73,0cSt; indeks lepkości 170; temperatura płynięcia -40°C; Liczba zasadowa TBN - 7,5; Noack - 6,8%; HTHS - 3,5)
• Valvoline SynPower MST C4 5W30
(olej półsyntetyczny (GTL), lepkość kinetyczna w 100°C | 12,0cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 70,9cSt; indeks lepkości 170; temperatura płynięcia -42°C; Liczba zasadowa TBN - 7,7; Noack - 9,1%; HTHS 3,7)
• Xado Atomic C3 5W40
(olej półsyntetyczny (HC+PAO), lepkość kinetyczna w 100°C | 14,1cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 85,2cSt; indeks lepkości 170; temperatura płynięcia -39°C; Liczba zasadowa TBN - 7,6; Noack - 8,8%; HTHS - 3,2)


Aby wszystko było jasne - powyżej wymienione zostały oleje godne polecenia, w większości oleje w 100% syntetyczne (lub półsyntetyczne HC zawierające na ogół do 20% bazy HC - nie ma półsyntetyków tych z typowo mineralną bazą olejową w ogóle).
Żeby nie mieszać użytkownikom w głowie nie zamieściłem wszystkich danych (z najważniejszych jest także Noack oraz HTHS).
Pamiętajmy, że jeśli polecony jest olej np. Mobil 1 5W40 to nie oznacza to, że każdy Mobil 1 5W40 jest godny polecenia (a tylko ten konkretny olej) - producenci mają teraz czasem po kilkanaście modeli oliw o tej samej klasie lepkości w ofercie.

WĄTEK W TRAKCIE OPRACOWYWANIA
  • Super 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Administrator

Temat był stworzony dla naszego forum i nie wiem o co ta gów...burza. Zawsze musicie mieć jakiś problem?

Już podmieniam post. @Pływak dzięki.

Ze względu na pieniaczy temat jest zablokowany. Potraktujcie to jako poradnik.

 

  • Super 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.