Skocz do zawartości

Mini poradnik olejowy


Rekomendowane odpowiedzi

@daniel87, oczywiście, tylko wtedy wchodzisz w bardzo duże koszty. W poprzednim poście napisałem w sumie dość enigmatycznie, więc trochę rozwinę, bo miałem małe wyrzuty sumienia 😉:

PSA od dawna zostawia wybór między olejami typu "lekki bieg" (ACEA A1/B1 i później A5/B5, ACEA C2) lub tymi z wyższą HTHS (ACEA A3/B4 i ACEA C3) - sam w instrukcji do Citroena C3 1.4i z 2005 r. przeczytałem, żeby lać taki albo taki, bez podania specyfikacji producenta, choć takowe istnieją od dawna (np. PSA B71 2296). W tym aucie stosuję Amsoila Signature Series 5W30, który ma niską HTHS, ale do tego ma modyfikatory tarcia i bardzo wysoką TBN - uznałem, że jest to bardzo dobrze dobrany olej do tego silnika. Może ekstrawagancja i wystarczyłby olej tańszy o 70 zł, ale auto jest dobrze utrzymane i nie zbiednieję od takiego. Przy tym PSA nie ma oficjalnych aprobat, tylko właśnie specyfikacje, których spełnianie deklaruje producent oleju. Specyfikacja PSA B71 2290, która jak rozumiem jest rekomendowana do Twojego silnika, pojawiła się wraz z silnikami HDI z FAP. Pokrywa normę ACEA C2 ze względu na paliwooszczędność (=ekologię), ale to jakiś bardzo drobny składnik oszczędzania paliwa, wręcz zaniedbywalny. Po prostu z definicji auto powinno palić mniej na takim oleju. Później sformułowano specyfikację PSA B71 2312, która przewiduje to samo, ale w lepkości 0W30, nie 5W30. Ta pojawiła się wraz z silnikami VTI i THP z BMW i z tego co wydaje mi się, jej odpowiednikiem w BMW jest LL-14 FE+.

Co ciekawe:
 - w instrukcji do Mini z silnikiem benzynowym 1.6 dopuszczone są oleje w normie ACEA A3/B4,
 - w Peugeotcie 508 2.0 HDI 163 KM z 2013 r. (czyli z FAP) widziałem naklejkę na pasie przednim, wg której należy stosować oleje w normach ACEA A5/B5 lub A3/B4. :lol:

REASUMUJĄC:
 - po Bożemu z uwzględnieniem zalecenia powstałego z myślą o FAP i paliwooszczędności: ACEA C2, PSA B71 2290, Ravenol FEL,
 - po Bożemu z uwzględnieniem nowszej specyfikacji powstałej z myślą o katalizatorze trójfunkcyjnym/FAP oraz paliwooszczędności: ACEA C2, PSA B71 2312, Ravenol FES
 - mniej po Bożemu, ale z uwzględnieniem FAP: ACEA C3, Ravenol VSW lub VMP
 - nie po Bożemu, bez uwzględnienia FAP, ale z uwzględnieniem paliwooszczędności: ACEA A5/B5, Ravenol SSV lub DXG
 - najrozsądniej - bez uwzględniania FAP i paliwooszczędności: ACEA A3/B4, Ravenol SSO lub taki sobie HCL.

Mam nadzieję, że temat doboru do silników PSA z uwzględnieniem oferty Ravenola jest już przepracowany na zawsze. :mrgreen:

@peciu, o, przez przypadek mój post odpowiada też na Twoje pytanie. :mrgreen:

  • Dziękuję 2
  • Super 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Q4Z, jest - Shell Helix Ultra 5W40 z GTL (więc nie może mieć w nazwie żadnych dopisków). Ravenol czy Liqui Moly (nie wspominając o Amsoilu) to niestety droższa zabawa, choć Ravenol SSL 0W40 wydaje mi się idealny do tego auta.

@nowyyy - bez FAPu to pewnie Signature Series. 🙂

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Q4Z, jest po prostu lepiej sformułowany, na sporo lepszej jakościowo bazie. Niemniej do Twojego silnika (i takiego stylu jazdy, było nie było pod obciążeniem) uważam, że najlepiej byłoby wlać dobry olej 0W40 lub 5W40 z dużym udziałem polialfaolefin (PAO) w bazie i z modyfikatorem tarcia, po prostu żeby ten olej się szybko nie degradował i żeby utrzymać temperaturę (oleju, nie cieczy chłodzącej) w ryzach. Dlatego rozważyłbym na Twoim miejscu np. wspomnianego Ravenola SSL. A ten Shell 5W40 dobrze nadaje się do tego 2.0, właśnie dlatego, że ma mało PAO, które bywa agresywne wobec uszczelnień w starych silnikach (powoduje ich twardnienie - w zależności od materiału), ale jest zrobiony na bardzo czystej bazie z gazu ziemnego.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A ja trochę z innej beczki. Przejechałem prawie kolejne 50 000 km czyli należy wymienić oleje w skrzyni biegów, mechanizmach różnicowych tylnym i przednim i skrzynce rozdzielczej.

Teraz jeżdżę na:

skrzynia biegów - Castrol Syntrans B 75W

mosty przedni i tylny - Castrol Syntrax Longlife 75W-90

skrzynka rozdzielcza - Shell TF0870

Ma ktoś porównanie, doświadczenia z innymi olejami.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pobiegałem sobie ostatnio po internecie i znalazłem taką ofertę - http://sklep.archoil.pl/?product=zestaw-eurol-fluence-5w-40-5l-z-ar9100-200ml

To chyba zamyka wszelkie pytania typu - jaki olej 505.01   Cena / jakość bezkonkurencyjna póki jest to dostępne prawda?

 

Płuczę Paska.  Przejechał 5000km na dokładnie tym co jest teraz w promo -  Eurol Fluence 5W40 + 9100 a tu znowu oferta na ten zestaw i chyba wleje mu to samo.

Teraz zamówiłem zestaw AR2820 i AR2300.   Wlewam mu na 5000km AR2300, a potem przed wymianą 2820 i znowu zalewam tym olejem + 9100.

Będzie lux.

 

Chyba nawet zwalę dekiel przed użyciem AR2300, a potem po 2300 i 2820.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2.4 V6 z audi A6 C5 to norma 502.00 i 501.01 dobrze znalazłem? Kolega pyta jaki olej wlać, lubi sobie przycisnąć a narazie lał coś w lepkości 10W40... Strona liqui moly podaję bardzo duży rozrzut olejów i lepkości, ravenol też, nie wiadomo co brać. Na forum zmienolej polecony był millers trident 5W40 będzie spoko? 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Koledzy a gdzie znajdę informację jaki mam model skrzyni biegów ? Pytam bo zastanawiam się nad wymianą oleju w niej i nie wiem jaki dobrać aby był odpowiedni, a żeby coś dobrać trzeba wiedzieć do czego 🙂

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na naklejce / tabliczce znamionowej są kody wyposażenia. We wnęce na koło zapasowe powinna być naklejka z kodami i jeszcze w innych miejscach ale jakoś teraz nie pamiętam.

Numer vin po rozkodowaniu tez poda wyposażenie i podzespoły. 

 

Pozatym na necie znajdziesz bez problemu po roczniku i kodzie silnika. 

AWX ma swoją 5 biegową, AVF 6 biegową.  Kod skrzyni składa się z trzech liter. 

 

Szukaj takiej naklejki w aucie. Zaznaczone na czerwono to kod skrzyni. 

9547736700_1510081378.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pytanie kierowałem już do partnera forum, ale informacji brak, więc może tutaj pójdzie sprawniej: 

Pacjent to Renault Megane 3 z silnikiem 1.9 dCi 130 KM, 2010 rok. Na pokładzie komplet potencjalnie uciążliwych systemów, w tym filtr FAP. Silnik znany ze swojej szczególnej niechęci do kiepskich olejów i zbyt długich (fabrycznie abstrakcyjnych) interwałów wymiany. Na szczęście poprzedni właściciel miał tę świadomość, interwały skrócił do 15 tys., ale olej lał taki jak kazała książka (jakiś Elf). Obecny nalot 166 tys. Warunki użytkowania raczej mieszane, ale miasta na pewno trochę zazna. 

Ja interwały chętnie skrócę do 10 tys. i chciałbym lać coś możliwie dobrego. Co polecicie? Z pierwszej strony tego wątku widzę, że do silników z DPF w tej lepkości sensownie prezentuje się np. Ravenol VMO. Cenowo wygląda znośnie, parametry też OK. Warto pakować się w coś innego, czy to dobry pomysł?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@M!hau, dobrze by było, gdybyś zajrzał do instrukcji i powiedział, czy oprócz specyfikacji RN0720 są jakieś dodatkowe warianty. Głównie chodzi mi o to, czy musi to być olej low-saps (czyli spełniający normę ACEA C4), czy może to być mid-saps, czyli spełniający normę ACEA C3. Jeśli to drugie, to wybór jest ogromny, jeśli pierwsze - no to niekoniecznie.

@Lukaso - jeżeli często wykorzystuje potencjał tego V6 😉 to niech wleje syntetyka 0W40 lub 5W40 z wysoką lepkością wysokotemperaturową (HTHS). Spójrz na Ravenola VST.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, Michał126 napisał:

@M!hau, dobrze by było, gdybyś zajrzał do instrukcji i powiedział, czy oprócz specyfikacji RN0720 są jakieś dodatkowe warianty. Głównie chodzi mi o to, czy musi to być olej low-saps (czyli spełniający normę ACEA C4), czy może to być mid-saps, czyli spełniający normę ACEA C3. Jeśli to drugie, to wybór jest ogromny, jeśli pierwsze - no to niekoniecznie.

@Lukaso - jeżeli często wykorzystuje potencjał tego V6 😉 to niech wleje syntetyka 0W40 lub 5W40 z wysoką lepkością wysokotemperaturową (HTHS). Spójrz na Ravenola VST.

Tak na szybko, to udało się znaleźć takie info - specyfikacja RN0720:

Spełnia wymagania ACEA C3 + dodatkowe wymagania Renault.

Obecnie specyfikacja ACEA C4 łączona jest z RN0720 (diesel z DPF)

Wieczorem poszperam w instrukcjach serwisowych żeby ustalić konkret, ale jeśli dobrze interpretuję, to ACEA C4 jest mile widziane. Biorąc pod uwagę obecność FAP-a i nierzadką jazdę po mieście, to może warto, mimo okrojonej oferty, myśleć o jakimś low-saps (ACEA C4)?

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 godzin temu, Michał126 napisał:

To to skopiowałeś od kolegi zmienolej.pl 😉 No właśnie trzeba rozstrzygnąć czy na pewno musi być to C4.

Właśnie przejrzałem instrukcję serwisową i jedyna norma, o której jest mowa, to RN0720. Co w takiej sytuacji? C3 dopuszczalne? 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja bym zostawił C4. Nie jest to taka sytuacja, jaką mamy w autach z grupy PSA, o czym niedawno pisałem - czyli producent chce oleju ze średnią zawartością popiołów, ale obniżoną HTHS ze względu na paliwooszczędność, więc dla lepszej ochrony silnika stosujemy olej z taką samą zawartością popiołów, ale wyższą HTHS. Ale są tu dość sensowne rozwiązania - zobacz Ravenola FDS i czy ewentualnie budżet puści go z dodatkiem AR9100. Teraz Ravenol zrobił promocję, że VST, VMP, DXG i FDS w pięciolitrowej bańce kosztuje tyle co w czterolitrowej, każą pytać sprzedawców - a jak znam jednego naszego kolegę z forum, czyli @Tomek6, nie będzie udawał, że promocji nie ma. :mrgreen:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

10 godzin temu, Michał126 napisał:

zobacz Ravenola FDS i czy ewentualnie budżet puści go z dodatkiem AR9100

To teraz już jestem całkiem zakręcony 😄 Ravenol FDS to ACEA A5, a w dodatku inna norma - RN0700. Czy nie jest to też mid-saps? Nic by się już wtedy nie zgadzało z zaleceniami producenta 😄 

Z takich "książkowo" pasujących to widzę np. Miller XF Longlife / Motul Specific RN07200 / Neste City Pro / ELF Evolution Full Tech FE (to zresztą chyba ten zalecany przez Renault). Któryś z tej listy jest warty uwagi? 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.