Skocz do zawartości

Mini poradnik olejowy


Rekomendowane odpowiedzi

23 minuty temu, Pływak napisał:

I co nic nie wybuchło po zalaniu full sapsa do PDka? ;)

 

Ja bym został przy tym jeśli już masz sprawdzony olej. Ewentualnie Ravenol ma kilka fajnych pozycji na PAO.

Aktualnie nic nie wybuchło, wszystko git. Wcześniej na motulu x- clean 5w-30 po ostrym przyspieszeniu z 50 do 200 rozwaliło grzybek na wtrysku który trzyma sprężynę. Przez co wtrysk nie miał docisku i auto zaczęło chodzić na 3 cylindry. Nie wiem czy to była wina oleju czy wada materiału czy jeszcze inna przyczyna ale jednak stało się. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 6.02.2018 o 16:42, Pływak napisał:

To może nam wyjaśni @Michał126 bo już tutaj kilkukrotnie wspominał, że przez specyficzną konstrukcję koniecznie trzeba stosować oleje o obniżonej zawartości popiołów i nie ma mowy o odstępstwach. Jak pisalem moja wiedza nie pozwala mi stwierdzić w jaki sposób dodatki z dobrych olejów full saps wpływają na uszkodzenie wtryskiwaczy. Przedstawiłem jedynie kilka faktów, z których możecie sobie wyciągnąć wnioski, a jakie to będą wnioski to już za to nie odpowiadam ;)

Nie ma nic wspólnego ze wtryskiwaczami, tylko z mechanizmami poszczególnych pompowtryskiwaczy. Dla pompowtryskiwaczy sensu stricte olej typu full-saps jest obojętny. 505.01 powstało, żeby ograniczyć powstawanie złogów z zużytego oleju, zwłaszcza jeśli ten jest niskiej jakości (a starsza 505.00 takie też obejmuje), a użytkownik zaniedbuje wymiany. Te złogi utrudniają pracę mechanizmów. Tylko tyle i aż tyle. Low-saps do PD jest niepotrzebny, ale mid-saps - wskazany. Co kto zrobi - jego brocha. Ja do dwóch 1.9 TDI PD leję mid-sapsy i silniki są utrzymane perfekcyjnie, czego nie mogę powiedzieć o innych podzespołach w tych autach.

26 minut temu, qaholo napisał:

Znajony inż. chwali sobie RAVENOL VMO 5W40 do TDi PD.

Jest bardzo zadowolony po przesiadce z Castrola.

To jest idealny olej do TDI PD, czy z DPF, czy nie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z tym, że nawet tani full saps na PAO ma wysoki TBN co powinno pozostawiać silnik w o wiele lepszej czystości niż większość popularnych mid sapsów HC. Ponadto olej z pełnym ZDDP korzystnie wpłynie właśnie na mechanizmy wtrysków o uszkodzeniu których pisał kolega wyżej. Czyli w miejscu gdzie są tam największe obciążenia.

 

Do PDków Ravenol ma tez dedykowanego VPD

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie tylko z karty producenta fajnie wygląda. Widziałem analizę chemiczną oleju na niemieckim forum i karta producenta nie jest ani trochę naciągana  :) Mega niska temp płynięcia jak na olej w klasie 5W40 -54, Noack 6,8%, baza PAO, ZDDP plus molibden i trochę boru.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

12 godzin temu, Pływak napisał:

Z tym, że nawet tani full saps na PAO ma wysoki TBN co powinno pozostawiać silnik w o wiele lepszej czystości niż większość popularnych mid sapsów HC. Ponadto olej z pełnym ZDDP korzystnie wpłynie właśnie na mechanizmy wtrysków o uszkodzeniu których pisał kolega wyżej. Czyli w miejscu gdzie są tam największe obciążenia.

Tani full-saps na PAO? Taki istnieje? :D

Nie chodzi o TBN, bo ten wynosić musi min. 7 mg KOH/g (str. 130): http://www.aftonchemical.com/Insights-and-Resources/Documents/Specification-Handbook#

Chodzi o dodatki przeciwzużyciowe, jak klasyczne ZDDP, które mają skłonność do pozostawiania złogów, abstrahując od możliwości czyszczących oleju wyrażonych poprzez TBN. Sytuacja dość analogiczna jak w przypadku DPF, któremu też szkodzą złogi z klasycznych ZDDP. Tu jest wspólny mianownik między uwarunkowaniami stawianymi przez obecność DPFa i pompowtryskiwaczy i innego nie ma.

Najlepsza formulacja dla silnika PD to taka, w której ogół parametrów (w tym TBN) jest na wysokim poziomie przy ograniczeniu udziału klasycznych ZDDP na rzecz związków boru, wolframu czy molibdenu. Czyli np. Amsoil European Car Formula ESP Improved 5W30 to bardzo dobra propozycja, chociaż to mid-saps sformułowany zgodnie ze specyfikacją VW 507.00, uwzględniającą obecność DPFa. A jeżeli ktoś koniecznie chce pozostać na 505.01 i nie przekonuje go, że w klasach lepkości 0W30 i 5W30 507.00 go de facto wchłonęło - to mam dwie perfekcyjne propozycje: Ravenol VMO 5W40 i Penrite Enviro+ 5W40.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ty tak poważnie czy jaja sobie robisz? Meguin to chyba najtańszy fullsaps na PAO, wyżej wspomniany Ravenol VST to samo. Za meguina chyba coś koło 110zł płaciłem za 5l od forumowego kolegi. VST idzie dostać poniżej 130zł. Amsoila za ile? Bo Penrite to HC... tak tylko nieśmiało przypomnę i jak kupowałem Enviro+ do JTD z DPF to płaciłem o ile pamiętam coś koło 200zł prawie dwa razy drożej niż Meguin ;] Kilkukrotnie wychodziłeś z twierdzeniem, ze nie można do PD lać dobrego fullsapsa ale nie jesteś w stanie napisać co tak naprawdę pełen pakiet ZDDP uszkadza. Baaa kolega wyżej kupił od Tomka z czarnepaliwo Fullsapsa do PDka i też chyba nikt mu tego nie odradzał. Skoro tak sie trzymasz wytycznych VAGa to nie rozumiem dlaczego nie lać castrola i nie zmieniać co 20K km? Przecież z tym też się nie mogą mylić :D

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napisałem wyraźnie: 505.01 jest po to, żeby uodpornić w jakimś stopniu te silniki na zaniedbania w kwestii częstotliwości wymian i jakości oleju, implikujących jeden, konkretny problem związany z potencjalną pracą mechanizmów pompowtryskiwaczy. Temat wyczerpany.

"tanio" jest pojęciem względnym. Dla mnie 50 zł w te czy wewte za olej kupowany raz na rok to jest kwota zaniedbywalna, ale może jestem jakiś inny.

Pokapowałem się, że Ravenol ma do PDków coś jeszcze - jak komuś tak brakuje performęsu full-sapsa, to może się zainteresować. Ale uwaga: jest nietani. https://www.ravenol.pl/oleje-silnikowe-rajdowe-i-wyscigowe/5546-RAVENOL-RUP-Racing-Ultra-Perform-SAE-5W-40-1L.html

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W jakim stopniu uodparnia castrol z normą VW zalecany przez VAGA te silniki na zaniedbania? Bo sama norma praktycznie w żadnym stopni nie determinuje jakości oleju i to jedynie świadomy użytkownik może na to wpłynąć wybierając alternatywy, a nie sama norma. Jak kogoś auto więcej stoi niż jeździ i faktycznie w rok dizelkiem robi tylko 10k km rocznie to te prawie 100zł różnicy miedzy Meguinem, a Panrite niewiele. Jak ktoś robi przebiegi zgodne z przeznaczeniem to jednak już się kwota robi większa. RUP pomijając to, ze nie jest dostępny w PL to wcale nie wychodzi drogo w porównaniu do Enviro+ bo jakieś 50zł drożej ale parametrami to go gniecie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W takim, że ma ograniczoną zawartość ZDDP, mogących pozostawiać złogi przy głupim użytkowaniu. I w żadnym innym.

Specyfikacja nie determinuje np. bazy olejowej (często stawianej jako wyznacznik jakości), ale stawia konkretne wymagania m.in. w kwestii klas lepkości, zawartości ZDDP, TBN.

RUP jest w Polsce. http://czarnepaliwo.pl/glowna/356-ravenol-rup-5w40-4l.html

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wymagania, które nijak nie przekładają się na jakość oleju co widać po niektórych olejach z normą 505.01 kosztujących 70zł za 5l i taki olej ma w jakikolwiek sposób chronić przed zaniedbaniami bo spełnia normę?

To dziwne bo Ravenol Polska mi odpisał, ze nie mają mają tylko RCS i to w litrowych bankach :lol: Z resztą niezła przebita, jeden użytkownik z innego forum proponował mi, ze może mi ten olej z Niemiec załatwić za 200zł 4l :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Według konkretnego zamysłu producenta silnika - ma. Nie wiem z czym chcesz dyskutować. Przecież wykazałem o co chodzi. Ewentualna praktyka eksploatacyjna to zupełnie odrębna sprawa.

Pytanie jeszcze, kiedy Ci to napisał. Jeżeli masz wątpliwości co do autentyczności i ceny produktu, to podejrzewam, że jedyną metodą ich rozwiania jest telefon lub mail do sprzedawcy. :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Według zamysłu producenta to marka oleju i interwały też nie są raczej nastawione na "mądre" użytkowanie, a właśnie na "głupie" ;] Z niczym raczej nie chce dyskutowac bo nie padła prosta odpowiedz czym zaszkodzi dobry full saps na PAO jak Meguin czy Ravenol VST. Bo z mojej wiedzy wynika, ze taki olej będzie właśnie bardziej odporny na dłuższe interwały niż tanie oleje z 505.01 ;]

 

Co do autentyczności nie mam bo nikt nie podrabia tak niszowego oleju, a co do ceny to w DE w oficjalnym sklepie jest w detalu po 49E, a jak poszukasz po dystrybutorach to pewnie taniej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To ja może wkleję jeszcze raz https://www.mitasuoil.com/en/motor-oil/sm-5w-40-100-synthetic

 

Kompromis

Normy spełnione w 100%  505.01 C3 MID SAPS

Jakość no bo PAO 18-20% zamiast innych HC w tej samej cenie

Cena już nie niska ale jeszcze nie taka wysoka jak ktoś zmienia raz na rok

 

Jak ktoś nie chce ryzykować jednak tym full sapsem na pedekach no to chyba optymalny wybór pomiędzy spełnieniem wymagań / ceną / jakością

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak ktoś chce trzymać się norm za sporo mniejsza kasę ma Ravenola VMO lub VPD i to jest optymalny wybór. Oleje po 2,5 stówy w starych 1.9 to jednak nie jest optymalny wybór, a zachcianka właściciela ale jak ja to tu często mówię kto bogatemu zabroni. Zły na pewni nie będzie, a czy adekwatnie do ceny dwukrotnie lepszy? ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

100% racja. Źle napisałem, choć brałem też pod uwagę bazę PAO.  Optymalnie to jest to co mówisz. Do mojego należało dopisać jeszcze "kaprys właściciela na PAO albo coś innego".  W tym silniku po takim przebiegu, olej za 200zł to w sumie więcej zmian wprowadza do głowy właściciela niż do silnika :D  

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

9 minut temu, StreamHD napisał:

100% racja. Źle napisałem, choć brałem też pod uwagę bazę PAO.  Optymalnie to jest to co mówisz. Do mojego należało dopisać jeszcze "kaprys właściciela na PAO albo coś innego".  W tym silniku po takim przebiegu, olej za 200zł to w sumie więcej zmian wprowadza do głowy właściciela niż do silnika :D 

200zł to za 4l do TDIka nie potrzeba czasem piątki? :D VMO kosztuje 130zł, a VPD 160zł za 5l myślę, ze to jest w 100% wystarczający olej do takiego silnika, a reszta to często placebo :) W dodatku nikt nie bierze pod uwagę, ze do egzotycznych olejów są dorzucane dodatkowe koszta transport, opłaty, marże itp. Wiec może się okazać, ze olej od naszego zachodniego sąsiada mimo niższej ceny nie musi być wcale gorszy od egzotyków za ponad dwie stówy :) Z resztą o Mitasu na ruskim forum krążą różne legendy ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Do mnie wchodzi 3,6L i zawsze mi zostawało na dolewkę czy coś takiego bo na przestrzeni 10000KM zużywam około pół miarki na bagnecie. Banieczka 4L dla mnie idealna. 

Szczerze to rok albo 2 lata temu czytałem o MITASU na forach i jestem tego pewien, że czytałem niepochlebne opinie, chyba o kłopotach z jakością albo z trzymaniem parametrów ale nie jestem już teraz pewien, ale przecież olej ma spełniać normy i amen. Chyba nie ma miejsca na wałki, zwłaszcza, że 505.01 jest restrykcyjna. 

Oczywiście najlepiej jest kupić to co jest na bieżąco często gęsto lane i ludzie się nie skarżą / chwalą. Ma się pewność, że wszystko gra.  

 

Michał - kłóć się bo ja lubię mądrych posłuchać jak się kłócą :D 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oj to mega mało. Do mnie do beny wchodzi 5,5l. Nawet tu kiedyś pytałem Tomka z czarnepaliwo o pochodzenie oleju bo ruski twierdzą, ze Mitasu należy do Rosjan i nazywają te oleje pseudo japońskimi. Gdzieś nawet na ich forum były podane dane właściciela Mitasu i była to jakaś rosyjska firma. Oleje są dobre, a nie zdziwiło by mnie jak by to było tylko w Japonii rozlewane.

 

P.S 505.01 imo nie jest restrykcyjna bo ma ją manol za 70zł i ma ją Penrite za 200zł

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.