Skocz do zawartości

Komputery


Roko

Rekomendowane odpowiedzi

1 minutę temu, FilipO napisał:

sprawdź kody błędu przy wyłączeniu kompa + przeinstaluj system / dokup synowi nawet najtańszego SSD-eka o ile ten komp nie ma plomb. Koszt dysku to ledwo 100 zł za 128 GB, a to naprawdę niewielki koszt, a wiele zmienia w użytkowaniu sprzętu. Co do zasilacza - skoki napięcia faktycznie mogą skutkować wyłączeniem kompa. 

SSD już leży i czeka na weekend. System na pewno przeinstaluję (na SSD wrzucę 7 i pod bios0em ustawię go jako dysk startowy, a 10-tkę zostawię "martwą" na HDD). Mam nadzieję, że to pomoże i nie trzeba będzie nowego sprzętu wysyłać do serwisu...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

21 minut temu, FilipO napisał:

Radeona nie bierz pod uwagę ze względu na temperatury, pobór prądu. 

No jak ktoś liczy każdy wat to może kupić wersje ITX https://pclab.pl/art74695-21.html

Zwykła wersja to 50W różnicy i to pod pełnym obciążeniem, a w idle nawet nie 10W.  Nawet jak używasz kompa 8h dziennie i to z maksymalnym 100% obciążeniem to wyjdzie jakieś 100zł rocznie za prąd :lol: Przy normalnym użytkowaniu jak ktoś pogra 2-3h dziennie różnica znikoma. O temperaturach nawet nie wspomnę wystarczy testy poczytać...

Używanego RX 570 z gwarancją można mieć już za nawet 450zł, a jak BCT odbije się od dna to nawet na nim możemy zarobić 😉

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tyle samo ile nowy czyli tylko w okresie gwarancji masz to gdzieś to raz. Dwa karty do BTC chodzą na innym biose aby zoptymalizować zużycie prądu i wydajność, to dwa (jak ktoś sprzedaje wgrywa powrotem ori bios). Ponadto koparki do BTC często pracują non stop w jednej temperaturze co jest mocno na plus dla elektroniki to trzy. Wypowiadasz się o czymś czego nigdy nie miałeś. Miałem i aktualnie też mam Radeona po koparce. Na pierwszym po 1,5 roku używania zarobiłem bo BTC skoczył i karty poszły w górę.  Aktualnie mam drugiego właśnie w wersji ITX kupionego za niecałe 500zł z ponad 2 latami gwarancji. Idąc twoim tropem tak dopłacać można w nieskończoność. Dorzuci do 1060 6Gb to znów za trochę więcej ma używkę 1070 o duzo większej wydajności...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Karty po koparkach to trochę śliski temat .. Zależy jak trafisz, jedna karta padnie szybciej, druga później. Jedne jeszcze będą na gwarancji, inne już nie. Wiadomo, podczas kopania miały obniżone napięcie, delikatnie ucięte zegary, tak by zużywały jak najmniej prądu, ale jednocześnie oferowały jak najwyższą wydajność, pracowały w odpowiednio niższej temperaturze, oraz zdecydowanie innych warunkach niż w normalnym PC. Tobie się udało, trafiłeś na dobry moment gdzie wartość BTC rosła, i przy okazji cena kart.. Obecnie w miarę się już to wyrównało, przez co raczej na karcie nie zarobisz. Co dorzucania w nieskończoność, rx 570 nowy to ok 1k zł / 1060 6gb 1.1 K / potem 1070 kosztuje 1.7k przez co skok jest już spory. 

Prawie na pewno kolega szukający rx 570 nie myślał o wersji ITX a o normalnej wielkości oraz wydajności karty, a ona na pewno będzie pobierała sporo więcej energii, generowała wyższe temperatury oraz mocniej obciążała zasilacz. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1k zł? Chyba w crossfire :lol:  https://www.morele.net/karta-graficzna-gigabyte-radeon-rx-570-gaming-4gb-gddr5-256-bit-dvi-d-hdmi-3xdisplayport-box-gv-rx570gaming-4gd-976905/

 

ITX kupiłem przez przypadek bo właśnie taki trafił się najtaniej z długa gwarancją, a tez nie szukałem tej wersji. Ponadto to sporo więcej energii już Ci przeliczyłem na złotówki przy graniu 2-3 godziny dziennie różnica w zużyciu prądu miesięcznie jest znikoma w porównaniu do GTX1060, a temperatury będzie generowała niższe bo ma prawie dwukrotnie większe chłodzenie niż ITX... GTX1060 6GB jest kartą wydajniejszą to nie podlega kwestii ale nie mieści się w zakładanym budżecie, a wersja 3Gb to już za mało na dzisiejsze gry.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 godziny temu, Eidos71 napisał:

SSD już leży i czeka na weekend. System na pewno przeinstaluję (na SSD wrzucę 7 i pod bios0em ustawię go jako dysk startowy, a 10-tkę zostawię "martwą" na HDD). Mam nadzieję, że to pomoże i nie trzeba będzie nowego sprzętu wysyłać do serwisu...

 

Ale daj spokój z tym starociem. Teraz tylko W10 się liczy i odstawia W7 na każdym kroku. 

Gwarancji nie stracisz jak otworzysz ten zestaw? 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

21 minut temu, StreamHD napisał:

Ale daj spokój z tym starociem. Teraz tylko W10 się liczy i odstawia W7 na każdym kroku. 

Gwarancji nie stracisz jak otworzysz ten zestaw? 

W10 zostawię na HDD, który jest fabrycznie zainstalowany, a W7 zainstaluję na SSD. Co do otwarcia zestawu - śladu na śrubach obudowy nie będzie, a SSD przed ewentualną wysyłką do serwisu odłączę i przywrócę sprzęt do stanu pierwotnego.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja mam zasilacz bequiet 550w i do tego 3570k podkręcony i rx480 też podkręcony i nie ma nawet mowy, żeby to miało jakieś problemy, także mity o tym, że do radeona trzeba 1000w to kłamstwo.

@Eidos71 Pierwsze co zrób, to ściągnij sobie obraz czystego systemu ze strony microsoftu, sformatuj dokładnie wszystkie dyski i zainstaluj wszystko na czysto. Potem wybierz grę, która najczęściej wywalała i zrób jej instalację na czysto (ściągnij ze strony producenta, przez oryginalny launcher) i testuj. Inaczej to może być wina tego, że coś jest źle zainstalowane.

No nic dziwnego, że Ci się włącza wolniej w10 na HDD niż w7 na SSD. Windows 10 włącza się 10% szybciej, ale najważniejsze jest co się dzieje po, bo w10 po oknie logowanie jest Ci w stanie odpalić przeglądarkę z ostatnio otwartymi stronami, a w7? Przemieli jeszcze kolejne 10-20 sekund, zanim wstaną wszystkie programy i dopiero odpali przeglądarka. Nie mówię o tym, że na komputerze do grania w7 to głupota - nie obsługuje dx12, czyli kilka fajnych gierek nie będzie wyglądało tak jakby mogło.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wrzucaj tam W7 bo po co mieszać oba systemy?  Jaki sens teraz działać na W7? Jak kolega wyżej napisał, wrzucaj aktualny  W10 ( dopiero co wyszła ważna aktualizacja 1809 ) ze stronki MS, instaluj podstawy do działania i testuj te gierki.  Jak będzie szalało nadal to już wiadomo, że wina sprzętowa. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

27 minut temu, lol19pl napisał:

@Eidos71Ja mam zasilacz bequiet 550w i do tego 3570k podkręcony i rx480 też podkręcony i nie ma nawet mowy, żeby to miało jakieś problemy, także mity o tym, że do radeona trzeba 1000w to kłamstwo.

 

Mam i7 z RX570 (+ 3 dyski i 4 kości ramu) w idle komp pobiera 60W, a pod obciążeniem testami syntetycznymi, które w 100% obciążają 4 rdzenie i 8 wątków procesora oraz w 100% GPU (furmark + occt włączone razem) komp pobiera 330W w tym sek, ze takiego obciążenie nie osiągnie się w trakcie normalnego użytkowania. Podczas zwykłej gry pobór trzyma się poniżej 300W 🙂

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panowie, kompa mam raczej oldschoolowego bo jeszcze na AM3+ i na 955 siedzę. Przy Photoshopie korzystam bardzo często z dodatku NIK Collection i to cholerstwo strasznie się muli. Dzisiaj odpaliłem sobie użycie procka i pamięci z managera zadać i odpaliłem PS'a. Przy dodatku NIK w momentach kiedy się muli użycie procka idzie na 100%. Wniosek że procek jest tu wąskim gardłem. Ponieważ nie widzę sensu (na razie) zmiany płyty pod AM4 albo tym bardziej na intela to zapytam - który z FXów pod AM3+ będzie najbardziej wydajny do prac właśnie z oprogramowaniem fotograficznym ? Nie gram w nic. Komp służy tylko do zdjęć i do internetu.

Obecnie jest

Asus M5A99X Evo

Phenom X4 955 BE chodzący na 3,6

CORSAIR Vengeance Performance 2 x 4 GB DDR3-1600 CL8

do chłodzenia jest Noctua NH-U12P

I pomijalna kwestia grafiki czyli Radek 5450

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panowie - dziękuję bardzo za porady i pomoc. Na razie walczę dalej. Instalacja Win7 odłożona na później - niestety procesory Intel Skylab uniemożliwiają normalną instalację 7-mki, gdyż unieruchamiają (przy starcie instalacji) rozpoznawanie myszy i klawiatury (7-mka nie posiada sterowników pod USB 3.0, a instalacja systemu przy Skylabach wymaga takich sterowników i nawet podpinanie myszy/klawiatury pod USB 2.0 nic nie daje). Możliwe jest "dorzucenie" do instalki 7-mki odpowiednich sterowników za pośrednictwem odpowiedniej aplikacji, ale to temat na wolny weekend. 10-tkę ściągnę i zainstaluję od nowa (nie mam klucza zainstalowanego Win 10 w formie papierowej, ale już znalazłem go w systemie) i mam nadzieję, że to pomoże... Uaktualniłem wszystkie sterowniki i dalej wywala komputer przy większości gier... 😡 A syn zaczyna narzekać, że dostał prezent i nie może z niego korzystać...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, Eidos71 napisał:

(nie mam klucza zainstalowanego Win 10 w formie papierowej, ale już znalazłem go w systemie)

 

Nie musisz mieć. Raz zainstalowany W10 na konkretnej maszynie  aktywuje się automatycznie przy kolejnych instalacjach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wczoraj posiedziałem jeszcze trochę przy kompie - zainstalowałem 3D Mark i dwukrotnie próbowałem przetestować grafikę (aby sprawdzić, czy i w jakim momencie pod obciążeniem komputer się wyłączy). Niestety - w momencie uruchamiania się testów od razu następowało wyłączanie się komputera. I teraz nie wiem, czy to wina samej grafiki, czy zasilania komputera... Bo chyba software mogę już wykluczyć...?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, Eidos71 napisał:

Wczoraj posiedziałem jeszcze trochę przy kompie - zainstalowałem 3D Mark i dwukrotnie próbowałem przetestować grafikę (aby sprawdzić, czy i w jakim momencie pod obciążeniem komputer się wyłączy). Niestety - w momencie uruchamiania się testów od razu następowało wyłączanie się komputera. I teraz nie wiem, czy to wina samej grafiki, czy zasilania komputera... Bo chyba software mogę już wykluczyć...?

A więc napisze coś bardzo mądrego o czym mało kto ma pojęcie.

 

Mamy na talerzu dwa zasilacze 500W.

 

Pierwszy z nich: X

Ma 500W i trzy linie 12V

12V1: 18A

12V2: 20A

12V3: 20A

 

Jak mądry człowiek przeliczy 58A * 12V = 696W, nie mówiąc już o napięciach 3.3V i 5V, na których też jakies 150W może być. Ale...

Nawet jeśli by było

 

12V1: 20A

12V2: 12,5A

A reszta 'Watów' na 3.3V i 5V to..

 

 

Zasilacz drugi: Y

Ma jedną linie 12V.

12V1: 38A

 

 

I teraz uwaga.

 

Kiedyś była moda, by zgodnie ze specyfikacją ATX bodajże 2.3 było max 20A na linii 12V.

I tak:
1 linia to złącze 24 pin + 4/8 pin CPU

2 linia to wyjścia na grafikę np. 2x6/8PIN

3 linia to złącza molex na hdd/odd itp.

 

I przy grafice ze złączem zasilania zasilacz nr 1 - X śmigał bo linia 1 zasilała cpu i mb, linia 2 zasilała GFX. Łacznie ~40A

Ale przy zmianie grafiki na taka bez zasilania...

CPU i MB biora zasilanie z linii 1, grafika bierze zasilanie z PCIE czyli z MB czyli z linii 1 ... ma do dyspozycji zaledwie 20A !!.

 

Dlatego zasilacze z jedną linią 12V są lepszym rozwiązaniem.

 

 

Dodatkowo porównywanie i posiłkowanie się starymi artykułami z internetu gdzie i jaka moc zasilacza jest potrzebna jest błędne.

Kiedyś były potrzebne MOCNE linie 3.3 i 5V. Teraz 12V. Patrzcie na prąd na liniach oraz na to ile jest linii, a nie na moc całkowitą.  Moc może brać się z różnych napięć.

Więc pisząc że kiedyś pisali o wymogu zasilacza 1000W brało się to stąd że taki zasilacz miał np. 65A na linii 12V, 25A na 3.3V, i 25A na 5V i to się składało na ~1000W łącznej mocy.

Teraz to 25A na 3.3 i 5V nie jest potrzebne, starczy 10A a dodatkowo zasilacze potrafią inaczej pracować przy 'nierównym' obciążeniu. Zasilacz 400W może mieć 30A na linii 12V i jednocześnie 10A na 3.3V i 10A na 5V. Gdyż są to wartości maksymalne na linie, a nie całkowitego obciążenia - to jest w innym miejscu tabelki.

CPU i MB, jak i grafiki też pobierają mniejsze ilości prądu. Kiedyś notebooki pracowały 0,5-2-3h na baterii, teraz 8-12h.

Dla przykładu zestaw:

i7-7700, 2x8GB, MB, GT1030, 2x SSD pobiera pod max obciążeniem GPU i CPU 110W.

 

Nie czytałem dokładnie postów wyżej, ale jeśli coś się wyłącza od razu po 'sekundzie' od włączenia obciążenia to nie jest na 99% wina temperautry czy za niskiego napięcia.

Po prostu jest switch off z powodu przeciążenia.

Od za niskiego napięcia/za niskiej mocy (trochę, a nie bardzo) pojawia się throttling. Podobnie jak w przypadku temperatury.

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wszystko fajnie opisałeś tylko jeden mały problem jest kolega kupił nowy gotowy PC klepany masowo w fabryce (Lenovo Cube czyli mały ITX), a nie składany na kolanie więc nikt tu nie będzie przeliczał obciążenia bo to zapewne zrobili Chińczycy projektując tego PCta. @Eidos71 Moja rada oddaj do serwisu zgodnie z zasadą zapłaciłem wymagam tym bardziej, ze pewnie dałeś niemało. Ja tak "bawiłem się" ze swoim PC. Wyłączył się i koniec. Wywaliłem zasilacz no bo myślałem, że dostał obciążenia z nowej grafiki i padł, pomierzyłem napięcia szczególnie ubzdurałem sobie właśnie padnięta linie 12V ale była w normie, pozostałe też. Diagnoza? Sekcja zasilania na płycie. Podmianka płyty to samo, podmianka CPU to samo. Coś mnie podkusiło dać obciążenie z rezystora na każdej linii i okazało się, że linia 3.3V gdy tylko dostawała obciążenie kilku amper napięcie spadało poniżej 2V... szkoda, że wyszło jak już miałem drugą płytę kupioną. Wkurzyłem się tak tym przekładanie części i wywaloną kasą, ze plułem sobie w brodę, ze na black friday nie kupiłem konsoli 😉

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@StreamHD, @lukasz_byd, @Pływak - dzięki. Po weekendzie odsyłam kompa do sprzedawcy. Powołam się na rękojmię i zażądam wymiany na nowy, lub zwrot kasy. Komputer od nowości felerny, więc naprawa gwarancyjna mnie nie specjalnie interesuje... A przez weekend przywrócę system - jeszcze się łudzę, że to może jakiś sterownik jest winien temu wszystkiemu...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ile on konkretnie kosztował? Bo mam turbo wrażenie, że jest przełacony to raz. Dwa to teraz brać i5 7000 kiedy są 6 rdzeniowe i5 8000 to trochę strzał. To samo radki RX480. Można teraz lepiej wybrać. 

Podaj cenę tego zestawu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Eidos71 Jeśli faktycznie będziesz zwracać komputer to tak jak @StreamHD mówi, podaj cenę, to na pewno uda się złożyć fajniejszy zestaw, a teraz wszystkie duże sklepy mają usługę składania, masz 14 dni na zwrot, gwarancję na części.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kupiłem go przez internet, za 2600 (z klawiaturą i myszą, bez monitora). Chodziło mi o komputer w obudowie mini, z WiFi i Bluetooth-em. W podobnej cenie nie znalazłem ani laptopa, ani PC mini z podobnymi podzespołami (może za słabo szukałem)... 😉

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.