Mumins 205 Posted February 19 Report Share Posted February 19 Pyknął nam pierwszy rok razem (romantycznie, w walentynki) więc warto w końcu oficjalnie pochwalić się moją trzecią już 166'tką. Jak się raz wsiąknie w ten model, to ciężko znaleźć godnego następcę Krótki rys historyczny mojej przygody z tym modelem, czyli pierwszy zakup w 2016r. Niezabijalne 2.4jtd w wersji 150KM, wszystkomający przedlift, który tu zresztą przed laty prezentowałem w W&W: Po 1.5 roku wspólnej przygody przyszedł czas na poliftową benzynową wersję 2.0 Twin-Spark we wzmocnionej wersji 170KM Oczywiście w obu samochodach zrobiłem grubszą korektę. Z ciekawszych dodatków miały też przeszczepione przeze mnie hamulce z wersji V6 i mocniejszych poliftowych diesli, czyli 4-tłoczkowe Brembo + tarcze 310mm. Po tej Alfie mówiłem sobie "dość!". Trzeba spróbować czegoś innego, poznać motoryzację z drugiej strony. No ale w domu pojawiło się UFO, które dzielnie pełni rolę daily...a 166 dalej wierciła dziurę w brzuchu. Zwłaszcza, że w dotychczasowej kolekcji brakowało Busso...wytrzymałem pół roku i wróciłem do klasycznego przedlifta w wersji 3.0 CF2 226KM sprzężonej z 4-biegowym automatem ZF. Tak auto prezentowało się dzień po zakupie. Oczywiście poza pełnym serwisem mechanicznym musiałem doprowadzić lakier do stanu bliskiemu ideałowi. Wpadły też nowe koła, bo poprzednie okazały się nie odratowania (jedna paskudnie pospawana, a model był tak rzadki, że nie dało się jej dokupić). Ale, że wnętrze też się liczy, postanowiłem podziałać trochę grubiej, czyli wyprałem podłogę, namaściłem skórki, a także przeprowadziłem renowację obrzydliwie złażącej-gumowej powłoki z plastików. Kto miał włoskie auto z przełomu lat 90, to wie Długo nie wytrzymałem na 16'' kołach więc wpadły 17'' z polifta, które poddałem pełnej renowacji. Dzieła dopełniły dystanse 15mm na obie osie Auto użytkuję typowo weekendowo i w ładne dni do pracy, albo na przejażdżkę. Z modyfikacji wrzuciłem też środkowy przelotowy tłumik, na który oczywiście zarzuciłem siuwaks I tak się turlamy od roku i całych 3 tysięcy km A tu z gościem, który chciał sobie ze mną zrobić zdjęcie i jeszcze nagrać film...dziwny jakiś Postaram się robić aktualizacje na bieżąco, bo to mój obiekt testowy większości nowych psikadeł i smarowideł 11 6 1 Link to post Share on other sites
czester 68 Posted February 19 Report Share Posted February 19 I to mi się podoba! Auto zrobione na zewnątrz, wewnątrz a do tego odpowiedni zawias i heble! A wszystko bez jakiegoś nahalnego tuningu z zewnątrz. Super sprawa. Będę wątek śledzić napewno. EDIT: Napisz proszę jak Ci się tym Heckmannem pracowało i jakie masz odczucia. Link to post Share on other sites
Lotek900 17 Posted February 19 Report Share Posted February 19 Piękna sprawa taka 166 z busso. Miałem taką tylko, że srebrna i w manualu i to jak to auto jeździło to poezja. Link to post Share on other sites
JacekST220 2 Posted February 23 Report Share Posted February 23 Piękne klasyczne auto, super podejscie do tematu, dbać i jeżdzic, moze to kwestia zdjęc ale jakos wysoko stoi mimo ze Bilstein tam siedzi Link to post Share on other sites
Mumins 205 Posted February 24 Author Report Share Posted February 24 W dniu 19.02.2021 o 10:43, czester napisał: I to mi się podoba! Auto zrobione na zewnątrz, wewnątrz a do tego odpowiedni zawias i heble! A wszystko bez jakiegoś nahalnego tuningu z zewnątrz. Super sprawa. Będę wątek śledzić napewno. EDIT: Napisz proszę jak Ci się tym Heckmannem pracowało i jakie masz odczucia. Dzięki za miłe słowo Co do Heckmanna, to ogólnie praca nim nie budzi większych zastrzeżeń i w tej cenie jak najbardziej polecam. Przy niektórych czynnościach, gdzie wymagany jest docisk, np. przy polerowaniu szyb, trochę brakuje wagi i trzeba jej bardziej pilnować żeby nie myszkowała. W dniu 19.02.2021 o 20:49, Lotek900 napisał: Piękna sprawa taka 166 z busso. Miałem taką tylko, że srebrna i w manualu i to jak to auto jeździło to poezja. Zupełnie inny charakter ma wtedy ten samochód. Biorąc pod uwagę użytkowanie "for fun", ostatecznie trochę żałuję wyboru automatu, choć absolutnie mocy nie brakuje i po przerzuceniu w tryb Sport zabawa też jest przednia Link to post Share on other sites
Lotek900 17 Posted February 24 Report Share Posted February 24 8 minut temu, Mumins napisał: Zupełnie inny charakter ma wtedy ten samochód. Biorąc pod uwagę użytkowanie "for fun", ostatecznie trochę żałuję wyboru automatu, choć absolutnie mocy nie brakuje i po przerzuceniu w tryb Sport zabawa też jest przednia Pamiętam, że u mnie dużo zabawy dawała redukcja z 6 lub 5 biegu na 3 i wyprzedzanie. Szło jak z procy Link to post Share on other sites
Mumins 205 Posted February 24 Author Report Share Posted February 24 W dniu 23.02.2021 o 11:55, JacekST220 napisał: Piękne klasyczne auto, super podejscie do tematu, dbać i jeżdzic, moze to kwestia zdjęc ale jakos wysoko stoi mimo ze Bilstein tam siedzi Wielkie dzięki. Cieszę się, że ktoś potrafi docenić moją pracę Bilstein jest tylko na przodzie i to B6, czyli tak naprawdę odpowiednik seryjnego amortyzatora. W związku z planowanym przejściem na 18" koła i niższy profil, prawdopodobnie wrzucę Eibach, bo zrobi się jeszcze większa "motorówka". Link to post Share on other sites
czester 68 Posted February 24 Report Share Posted February 24 20 minutes ago, Mumins said: Wielkie dzięki. Cieszę się, że ktoś potrafi docenić moją pracę Bilstein jest tylko na przodzie i to B6, czyli tak naprawdę odpowiednik seryjnego amortyzatora. W związku z planowanym przejściem na 18" koła i niższy profil, prawdopodobnie wrzucę Eibach, bo zrobi się jeszcze większa "motorówka". Zawsze mi się wydawało, że odpowiednikiem OEM-ów są B4, a B6 to już jednak trochę bardziej "wyczynowy amortyzator" Link to post Share on other sites
Mumins 205 Posted February 24 Author Report Share Posted February 24 55 minut temu, czester napisał: Zawsze mi się wydawało, że odpowiednikiem OEM-ów są B4, a B6 to już jednak trochę bardziej "wyczynowy amortyzator" Możesz mieć faktycznie rację, bo w UFO montowałem czarne Bilsteiny odpowiadające seryjnemu amortyzatorowi. Aczkowiek te w Alfie nic wspólnego ze sportem nie mają Link to post Share on other sites
Qukie 35 Posted February 24 Report Share Posted February 24 @czester @Mumins Bilstein B4 to odpowiednik seryjnego amortyzatora, B6 to seryjna długość skoku, ale sam amortyzator jest 'twardszy', B8 to skrócony skok względem serii i większa twardość 1 Link to post Share on other sites
czester 68 Posted February 24 Report Share Posted February 24 2 minutes ago, Qukie said: @czester @Mumins Bilstein B4 to odpowiednik seryjnego amortyzatora, B6 to seryjna długość skoku, ale sam amortyzator jest 'twardszy', B8 to skrócony skok względem serii i większa twardość No i tak mniej więcej kojarzyłem. Dzięki za potwierdzenie! Link to post Share on other sites
JacekST220 2 Posted February 24 Report Share Posted February 24 9 godzin temu, Mumins napisał: Wielkie dzięki. Cieszę się, że ktoś potrafi docenić moją pracę Bilstein jest tylko na przodzie i to B6, czyli tak naprawdę odpowiednik seryjnego amortyzatora. W związku z planowanym przejściem na 18" koła i niższy profil, prawdopodobnie wrzucę Eibach, bo zrobi się jeszcze większa "motorówka". No i takie podejście do tematu, i pomysł na auto to ja rozumiem. Też mam 18' 225/40, choruje na 19' i mam juz kupione Eibach Pro Kit czekający na montaż. Link to post Share on other sites
Michał82 257 Posted February 26 Report Share Posted February 26 @Mumins wróciłeś do przedlifta. Mi osobiście bardziej się podoba niż polift. Zmieniłbym tylko koła na te z Twojej pierwszej 166. Silnik wizualnie to małe dzieło sztuki a nie plastikowa pokrywa skrywająca wszystko. Jedyne co to 4 stopniowy automat w takim silniku to chyba pomyłka ze strony konstruktorów. No ale takie były wtedy czasy. Detailing tutaj to tylko dopełnienie całości. Życzę Ci jak najwięcej radości z posiadania i użytkowania tego auta. Link to post Share on other sites
Masa05 48 Posted February 26 Report Share Posted February 26 2 godziny temu, Michał82 napisał: No ale takie były wtedy czasy. Można to tak uogólnić, ale trochę się rozpiszę BMW czy Mercedes stosowali w samochodach osobowych automatyczne skrzynie 5-stopniowe już na początku lat 90, za to można wymienić sporo aut, które jeszcze do niedawna produkowane były z ospałymi skrzyniami 4-biegowymi. Na takie a nie inne postępowanie producentów wypływ miało zapewne wiele czynników. Możliwości finansowe to raz, a dwa to czynniki technologiczne. Samochody z silnikami umieszczonymi poprzecznie jak 166 mogły nie mieć wystarczająco dużo miejsca na sprawniejszą skrzynię o większej ilości przełożeń, pojawia się też zagadnienie rozłożenia tej masy sensownie. Warto zauważyć że w tamtych czasach bardzo chętnie kupowane były samochodu segmentu E, który dzisiaj już nieco wymiera. Jednak prawie każdy samochód tej klasy cechował się klasycznym układem napędowym z silnikiem umieszczonym wzdłużnie i napędem na oś tylną np.: Ford Scorpio, Opel Omega, Mercedes klasy E etc. Więc podsumowując wydaje mi się, że Alfa choćby chciała, to nie mogła fizycznie w tamtych latach przy tej konstrukcji układu napędowego zastosować lepszej i szybszej skrzyni, bo koszty skonstruowania były zapewne nieopłacalne, a żaden inny producent mógł takiej nie oferować. Myślę że nie trzeba dodawać, że technologie skrzyń dwusprzęgłoywch lub po prostu posiadającymi sprzęgła cierne nie istniały lub raczkowały w formie skrzyń zautomatyzowanych. 2 Link to post Share on other sites
Romanek11 20 Posted February 26 Report Share Posted February 26 W dniu 24.02.2021 o 14:00, Qukie napisał: @czester @Mumins Bilstein B4 to odpowiednik seryjnego amortyzatora, B6 to seryjna długość skoku, ale sam amortyzator jest 'twardszy', B8 to skrócony skok względem serii i większa twardość Wszystko się zgadza, ale B6 można stosować do lekko obniżonych aut względem serii (głównie pod sprężyny Eibach Pro-Kit) B8 faktycznie ma skrócony skok, ale w kilku miejscach czytałem, że twardość jest taka sama jak w B6. Czytałem też gdzieś taką opinię firmy regenerującej te amortyzatory, jak jest w rzeczywistości nie wiem, piszę to co kiedyś wyczytałem . Od siebie napiszę tylko że wymiana samego amora może delikatnie podnieść auto, mi akurat tak się stało na tyle (nie Alfa) z kolei znajomemu stało się tak na przodzie. Link to post Share on other sites
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now