Jump to content

Alfa Romeo 166 3.0 V6 '99 Blu Ontario


Recommended Posts

Pyknął nam pierwszy rok razem (romantycznie, w walentynki) więc warto w końcu oficjalnie pochwalić się moją trzecią już 166'tką. Jak się raz wsiąknie w ten model, to ciężko znaleźć godnego następcę 😉

Krótki rys historyczny mojej przygody z tym modelem, czyli pierwszy zakup w 2016r. 

Niezabijalne 2.4jtd w wersji 150KM, wszystkomający przedlift, który tu zresztą przed laty prezentowałem w W&W:

IMG_20180209_154956.jpg.f807613061299268079d49bd173d25fc.jpgIMG_20170716_081110.jpg.12cf7ba6d701a16eefa1f898b1b68a36.jpgIMG_20170716_082245.jpg.39758f959995db5eb4cf525b6346890b.jpgIMG_20170715_170053.jpg.6d5df4565f3edb40f25a3fadd0146ec4.jpg

 

IMG_20170715_111044.jpg.7edee4940394a50cf59122360bd1b0c1.jpg

Po 1.5 roku wspólnej przygody przyszedł czas na poliftową benzynową wersję 2.0 Twin-Spark we wzmocnionej wersji 170KM

IMG_20190922_115459.jpg.befca068b93b2a994a1c063343f9428f.jpgIMG_20191005_063410.jpg.370f2990515e2425058e545ac51e4c61.jpgIMG_20191008_195600.jpg.0735dbf72163357d4f3e6f539d8d9ab0.jpgIMG_20190209_201224.jpg.bbdce2621cf848375ef7d28bb674735d.jpgIMG_20191008_195545.jpg.66d7750b413a43a464c37a671e99f274.jpg

Oczywiście w obu samochodach zrobiłem grubszą korektę. Z ciekawszych dodatków miały też przeszczepione przeze mnie hamulce z wersji V6 i mocniejszych poliftowych diesli, czyli 4-tłoczkowe Brembo + tarcze 310mm. 

Po tej Alfie mówiłem sobie "dość!". Trzeba spróbować czegoś innego, poznać motoryzację z drugiej strony. No ale w domu pojawiło się UFO, które dzielnie pełni rolę daily...a 166 dalej wierciła dziurę w brzuchu. Zwłaszcza, że w dotychczasowej kolekcji brakowało Busso...wytrzymałem pół roku i wróciłem do klasycznego przedlifta w wersji 3.0 CF2 226KM sprzężonej z 4-biegowym automatem ZF.

Tak auto prezentowało się dzień po zakupie.1.jpg.a7ed345af366c64e9fa6089188d3f8c1.jpg4.jpg.46ec8428abf6990014ca83dba728071f.jpg3.jpg.83eb8d002e672a5ccd7a59302c0633f6.jpg

Oczywiście poza pełnym serwisem mechanicznym musiałem doprowadzić lakier do stanu bliskiemu ideałowi. Wpadły też nowe koła, bo poprzednie okazały się nie odratowania (jedna paskudnie pospawana, a model był tak rzadki, że nie dało się jej dokupić).25.jpg.df1f7db3ecdb092b1fea6198b60f3b12.jpgIMG_20200715_124003.jpg.3021bdb24d16f2e0a41929dfda0bec2b.jpgIMG_20200327_135328.jpg.cdb2d4dd3099698d3f1a338f06c6c7eb.jpgIMG_20200327_135818.jpg.46ad88fe7f35d62519d3c9a78b6cc5f1.jpgIMG_20200327_095350.jpg.69abf41cd2e688e97db2a19a236bc55a.jpg18.jpg.31599a3ccb8a706052761b908dcb5577.jpg19.jpg.b9305aed0c90c893f0e66db1b4b82b5a.jpg32.jpg.2e8965ed87671f8e6e3d550495b91355.jpgIMG_20200402_114746.jpg.89a5146fad677ea24b4a92bc398d2169.jpg11.jpg.a216172404dda5132e385d69dc02f0fa.jpg12.jpg.0d6a05a7bddd0166213305ea4c3c0cd2.jpg13.jpg.c4d557b72d9c96476044e5e877cc25a0.jpg

Ale, że wnętrze też się liczy, postanowiłem podziałać trochę grubiej, czyli wyprałem podłogę, namaściłem skórki, a także przeprowadziłem renowację obrzydliwie złażącej-gumowej powłoki z plastików. Kto miał włoskie auto z przełomu lat 90, to wie 😉

6.jpg.5127f5763392c85977af8fe942bf3d36.jpg10.jpg.cd0e4e973df9ac1a371f32ac78d5296a.jpgIMG_20201104_175525.jpg.6b46866785d7cc5382ef38164bd30aa2.jpgIMG_20201105_153331.jpg.02c21d7038761fa57a2c9d6ad7a65815.jpgIMG_20201108_104339.jpg.46da13362b85c1de31a65246780eec7d.jpgIMG_20201108_104331.jpg.2a41a1a9e68d9deb86d50d3214e58e18.jpg

Długo nie wytrzymałem na 16'' kołach więc wpadły 17'' z polifta, które poddałem pełnej renowacji. Dzieła dopełniły dystanse 15mm na obie osie 🙂

IMG_20210101_144811.jpg.a0154fa8c3062d4dbd6bc3906a0dda8e.jpgIMG_20210101_144849.jpg.e2e798d527ec915c05c8efca31d04caf.jpgIMG_20210101_145436.jpg.f74c30a0636cb60260744e53c4e79c1d.jpgIMG_20210101_145517.jpg.f25e5481687d6758c4198383df97315c.jpg

IMG_20200619_073510.jpg.ad179f56d2c2ce7162f5c1cf050ec1d7.jpg7.jpg.f3c1eeffdce3d5099aa0e3af68774487.jpg

Auto użytkuję typowo weekendowo i w ładne dni do pracy, albo na przejażdżkę. Z modyfikacji wrzuciłem też środkowy przelotowy tłumik, na który oczywiście zarzuciłem siuwaks 🙂IMG_20200706_200131.jpg.6a1dac3b8df25a0232814f0051795d59.jpgIMG_20200706_195447.jpg.903d6b124e414cfcff938c509dc9e12b.jpg

 

I tak się turlamy od roku i całych 3 tysięcy km 🙂 A tu z gościem, który chciał sobie ze mną zrobić zdjęcie i jeszcze nagrać film...dziwny jakiś 😅

 

IMG_20200806_180525.jpg.e470191b47e3a52c82e4432800eb092b.jpg

Postaram się robić aktualizacje na bieżąco, bo to mój obiekt testowy większości nowych psikadeł i smarowideł 🙂 

2.jpg

33.jpg

9.jpg

15.jpg

17.jpg

  • Lubię to 11
  • Super 6
  • Okay 1
Link to post
Share on other sites

I to mi się podoba! Auto zrobione na zewnątrz, wewnątrz a do tego odpowiedni zawias i heble! A wszystko bez jakiegoś nahalnego tuningu z zewnątrz. Super sprawa. Będę wątek śledzić napewno.

EDIT: Napisz proszę jak Ci się tym Heckmannem pracowało i jakie masz odczucia.

Link to post
Share on other sites
W dniu 19.02.2021 o 10:43, czester napisał:

I to mi się podoba! Auto zrobione na zewnątrz, wewnątrz a do tego odpowiedni zawias i heble! A wszystko bez jakiegoś nahalnego tuningu z zewnątrz. Super sprawa. Będę wątek śledzić napewno.

EDIT: Napisz proszę jak Ci się tym Heckmannem pracowało i jakie masz odczucia.

Dzięki za miłe słowo 🙂 

Co do Heckmanna, to ogólnie praca nim nie budzi większych zastrzeżeń i w tej cenie jak najbardziej polecam. Przy niektórych czynnościach, gdzie wymagany jest docisk, np. przy polerowaniu szyb, trochę brakuje wagi i trzeba jej bardziej pilnować żeby nie myszkowała. 

W dniu 19.02.2021 o 20:49, Lotek900 napisał:

Piękna sprawa taka 166 z busso. Miałem taką tylko, że srebrna i w manualu i to jak to auto jeździło to poezja. 

Zupełnie inny charakter ma wtedy ten samochód. Biorąc pod uwagę użytkowanie "for fun", ostatecznie trochę żałuję wyboru automatu, choć absolutnie mocy nie brakuje i po przerzuceniu w tryb Sport zabawa też jest przednia 😉

Link to post
Share on other sites
8 minut temu, Mumins napisał:

Zupełnie inny charakter ma wtedy ten samochód. Biorąc pod uwagę użytkowanie "for fun", ostatecznie trochę żałuję wyboru automatu, choć absolutnie mocy nie brakuje i po przerzuceniu w tryb Sport zabawa też jest przednia 😉

 Pamiętam, że u mnie dużo zabawy dawała redukcja z 6 lub 5 biegu na 3 i wyprzedzanie. Szło jak z procy 😄

Link to post
Share on other sites
W dniu 23.02.2021 o 11:55, JacekST220 napisał:

Piękne klasyczne auto, super podejscie do tematu, dbać i jeżdzic, moze to kwestia zdjęc ale jakos wysoko stoi mimo ze Bilstein tam siedzi 🙂

Wielkie dzięki. Cieszę się, że ktoś potrafi docenić moją pracę 😉 Bilstein jest tylko na przodzie i to B6, czyli tak naprawdę odpowiednik seryjnego amortyzatora. W związku z planowanym przejściem na 18" koła i niższy profil, prawdopodobnie wrzucę Eibach, bo zrobi się jeszcze większa "motorówka".

Link to post
Share on other sites
20 minutes ago, Mumins said:

Wielkie dzięki. Cieszę się, że ktoś potrafi docenić moją pracę 😉 Bilstein jest tylko na przodzie i to B6, czyli tak naprawdę odpowiednik seryjnego amortyzatora. W związku z planowanym przejściem na 18" koła i niższy profil, prawdopodobnie wrzucę Eibach, bo zrobi się jeszcze większa "motorówka".

Zawsze mi się wydawało, że odpowiednikiem OEM-ów są B4, a B6 to już jednak trochę bardziej "wyczynowy amortyzator" 🤔

Link to post
Share on other sites
55 minut temu, czester napisał:

Zawsze mi się wydawało, że odpowiednikiem OEM-ów są B4, a B6 to już jednak trochę bardziej "wyczynowy amortyzator" 🤔

Możesz mieć faktycznie rację, bo w UFO montowałem czarne Bilsteiny odpowiadające seryjnemu amortyzatorowi. Aczkowiek te w Alfie nic wspólnego ze sportem nie mają 😉

Link to post
Share on other sites

@czester @Mumins Bilstein B4 to odpowiednik seryjnego amortyzatora, B6 to seryjna długość skoku, ale sam amortyzator jest 'twardszy', B8 to skrócony skok względem serii i większa twardość 😉 

  • Lubię to 1
Link to post
Share on other sites
2 minutes ago, Qukie said:

@czester @Mumins Bilstein B4 to odpowiednik seryjnego amortyzatora, B6 to seryjna długość skoku, ale sam amortyzator jest 'twardszy', B8 to skrócony skok względem serii i większa twardość 😉 

No i tak mniej więcej kojarzyłem. Dzięki za potwierdzenie!

Link to post
Share on other sites
9 godzin temu, Mumins napisał:

Wielkie dzięki. Cieszę się, że ktoś potrafi docenić moją pracę 😉 Bilstein jest tylko na przodzie i to B6, czyli tak naprawdę odpowiednik seryjnego amortyzatora. W związku z planowanym przejściem na 18" koła i niższy profil, prawdopodobnie wrzucę Eibach, bo zrobi się jeszcze większa "motorówka".

No i takie podejście do tematu, i pomysł na auto to ja rozumiem. Też mam 18' 225/40, choruje na 19' i mam juz kupione Eibach Pro Kit czekający na montaż.

Link to post
Share on other sites

@Mumins wróciłeś do przedlifta. Mi osobiście bardziej się podoba niż polift. Zmieniłbym tylko koła na te z Twojej pierwszej 166. Silnik wizualnie to małe dzieło sztuki a nie plastikowa pokrywa skrywająca wszystko. 

Jedyne co to 4 stopniowy automat w takim silniku to chyba pomyłka ze strony konstruktorów. No ale takie były wtedy czasy. 

Detailing tutaj to tylko dopełnienie całości. Życzę Ci jak najwięcej radości z posiadania i użytkowania tego auta. 

Link to post
Share on other sites
2 godziny temu, Michał82 napisał:

No ale takie były wtedy czasy.

Można to tak uogólnić, ale trochę się rozpiszę 😄  BMW czy Mercedes stosowali w samochodach osobowych automatyczne skrzynie 5-stopniowe już na początku lat 90, za to można wymienić sporo aut, które jeszcze do niedawna produkowane były z ospałymi skrzyniami 4-biegowymi.
Na takie a nie inne postępowanie producentów wypływ miało zapewne wiele czynników. Możliwości finansowe to raz, a dwa to czynniki technologiczne. Samochody z silnikami umieszczonymi poprzecznie jak 166 mogły nie mieć wystarczająco dużo miejsca na sprawniejszą skrzynię o większej ilości przełożeń, pojawia się też zagadnienie rozłożenia tej masy sensownie. Warto zauważyć że w tamtych czasach bardzo chętnie kupowane były samochodu segmentu E, który dzisiaj już nieco wymiera. Jednak prawie każdy samochód tej klasy cechował się klasycznym układem napędowym z silnikiem umieszczonym wzdłużnie i napędem na oś tylną np.: Ford Scorpio, Opel Omega, Mercedes klasy E etc. Więc podsumowując wydaje mi się, że Alfa choćby chciała, to nie mogła fizycznie w tamtych latach przy tej konstrukcji układu napędowego zastosować lepszej i szybszej skrzyni, bo koszty skonstruowania były zapewne nieopłacalne, a żaden inny producent mógł takiej nie oferować. Myślę że nie trzeba dodawać, że technologie skrzyń dwusprzęgłoywch lub po prostu posiadającymi sprzęgła cierne nie istniały lub raczkowały w formie skrzyń zautomatyzowanych. 

  • Lubię to 2
Link to post
Share on other sites
W dniu 24.02.2021 o 14:00, Qukie napisał:

@czester @Mumins Bilstein B4 to odpowiednik seryjnego amortyzatora, B6 to seryjna długość skoku, ale sam amortyzator jest 'twardszy', B8 to skrócony skok względem serii i większa twardość 😉 

Wszystko się zgadza, ale B6 można stosować do lekko obniżonych aut względem serii (głównie pod sprężyny Eibach Pro-Kit) B8 faktycznie ma skrócony skok, ale w kilku miejscach czytałem, że twardość jest taka sama jak w B6. Czytałem też gdzieś taką opinię firmy regenerującej te amortyzatory, jak jest w rzeczywistości nie wiem, piszę to co kiedyś wyczytałem 🙂 . Od siebie napiszę tylko że wymiana samego amora może delikatnie podnieść auto, mi akurat tak się stało na tyle 😟 (nie Alfa) z kolei znajomemu stało się tak na przodzie.

Link to post
Share on other sites
  • 2 months later...

Żeby nie było, że w temacie nic się nie dzieje. 

Zaszło trochę mechanicznych zmian, tzn. zostało wymienione całe, poza amortyzatorami oraz drążkami kierowniczymi,  zawieszenie przednie i tylne - a jest tego trochę, bo po 2 wahacze na koło z przodu i 4 na koło z tyłu + belka, a na każdej z osi stabilizator. We Włoszech, w stanie prima-sort, udało mi się za pośrednictwem Facebookowej giełdy dorwać absolutnie niedostępne jako nowe mocowania tylnych amortyzatorów (ostatnią parę znajomy z forum ściągnął 5 lat temu z...Australii).

Dzięki sprężynom z poliftowej wersji Turizmo Internazionale (-20mm) włoszka zyskała nieco na prezencji i właściwościach jezdnych. Auto prowadzi się cudownie.

Do tego poprawione zostało ustawienie napędu rozrządu, które jest bardzo wrażliwym punktem w silnikach Busso.

Spoiler

m_merged.png.b11fb4a7972b1d461f878fdda5cb5a55.png

Spoiler

1040254370_m_merged(1).png.5bea9310ff172ff521401c9ce4d27a52.png

W niedzielę z rana "szybki szpil" na bezdotyku, czyli 5% prewash z oprysku BH AF + rinseless ONR i wycieczka do Gliwic na spotkanie z kumplem, który posiada poliftingową 166 właśnie w wersji Ti, również z 3.0 pod maską. 

1619427586321.jpg.be4747598eef75b63d23e0bb3be5c57f.jpg1619427586325.jpg.04f8c20c4244d7bed2ec294826ffa665.jpg1619427586318.jpg.481ba7a8344df5e34acbdef4adb6a6ed.jpg

  • Lubię to 2
Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.