Jump to content

DPF (VAG) w wielkim mieście...


LukasM

Recommended Posts

Cześć,

postanowiłem podzielić się  swoimi dotychczasowymi doświadczeniami z aplikacją na smartfona VAG DPF (dostępna w sklepie Google).

Używam wersji płatnej, wersja free służy tylko do podglądu 3 parametrów i de facto sprawdzenia, czy posiadany interfejs obd dobrze się z nią dogaduje.

Przykładowy screen (uwaga: nie róbcie tego w czasie jazdy!):

LukasM_VAG_DPF_thread_1.jpg.c9073fde9cd01e3688b8765e4f95653d.jpg

 

Co widać? W zależności od grupy w programie, do której należy silnik Waszego samochodu, możecie otrzymać inne pola dodatkowe.

Ale tutaj mamy:

1. Zgromadzona sadza. startuje od ok 2,54 (mój rekord) - 5,25 gramów po wypalaniu, do ok. 22.4g (max 23g). Można podglądnąć w logach txt, które tworzy ta aplikacja.

2. Czas trwania regeneracji. 15-20 minut - zależy od warunków, jakie Was zastaną podczas procedury.
Jeżeli natomiast po odpaleniu silnika/aplikacji widzicie tu jakąś wartość, to znak, że przerwaliście rozpoczętą procedurę.

3. Dystans od ostatniej regeneracji. Zeruje się po zakończeniu wypalania. Minimum ok. 200km, mój rekord - ok.500km.

4. Czas od ostatniej regeneracji. Bierze priorytet, jeśli kilometrów mało.

5. To pole oznacza trwałe zapełnienie filtra DPF, coś w naszym rozumieniu niespalalnego od regeneracji do regeneracji. Można to usunąć fizycznie, podczas regeneracji poza pojazdem, np. wodnej.

Na podstawie parametru "Oil ash residue" można zgrubnie oszacować przebieg auta. Tylko ostrożnie, u mnie ten iloraz wynosi 0,224g/1000km, a znam samochód, gdzie jest 0,26g/1000km

6. Stan pracy zaworu EGR, procent zamknięcia. Można podglądnąć, czy działa poprawnie.

7. oraz 8. Temperatura spalin przed i za DPF. Żeby doszło do wypalania sadzy, temperatura musi wzrosnąć do co najmniej 350stC - regeneracja pasywna, albo 550stC - regeneracja aktywna.

Można ocenić, np. czy zgasić silnik, jakby czasem regeneracja zbierała się do startu, a my musimy wysiadać, albo chcemy zgasić, a pod maską mamy jeszcze gorący DPF.

9. To jest najbardziej tajemniczy parametr. Nawet na forum Autora aplikacji nie wiadomo do czego służy.

10. oraz 11. Dodatkowe dawki paliwa, żeby rozgrzać DPF. Tak, w Vagu jest on tak jakby "wysycany" później wtryśniętym paliwem.

12. Ciśnienie różnicowe przed i za DPFem. Pozwala ocenić stopień zapchania, skuteczność regeneracji oraz sprawność samego czujnika.

Oczywiście to nie jest wiedza tylko ze strony appki.
Udało mi się wyczytać na internetach, jak się zachowują TDI grupy VAG, co lubią, jak mają zdefiniowane zachowanie, różne parametry i limity wokół tematu filtra cząstek stałych.

 

Tyle na początek. Zapraszam do wymiany doświadczeń i obserwacji.

PS. O, a tu regeneracja się właśnie czai na korzystne warunki. Świadczy o tym czerwony symbol obok filtra:

LukasM_VAG_DPF_thread_2.jpg.a3dd375b03f3ae4492026ff09f38a97a.jpg

W prawym górnym rogu mamy ilość produkowanej sadzy w miligramach na kilometr. To też informacja o stanie silnika i warunkach jego pracy.

A jak się zacznie regeneracja, to wartość zmieni znak na minus.

 

Pozdrawiam,

Łukasz

Link to comment
Share on other sites

Ale fajnie, że jest ktoś na tym forum co bawi się w takie tematy 😛 

Sam z mega ochotą sprawdziłbym jak to się ma w przypadku mojej skody, oraz mojego silniczka 🙂 Niemniej jednak potrzebuję zasięgnąć od Ciebie kilku informacji. 

Co potrzebujesz do tego aby aplikacja działała z Twoim autem? 

Czy i na jakich parametrach jesteś w stanie odczytać, że Twój dpf jest w dobrym stanie?

Zaraz śmigam na fora vaga podszkolić się w tych tematach, ale skoro założyłeś ten temat tutaj, to nie omieszkam nie wziąć udziału w dyskusji 🙂


 

Link to comment
Share on other sites

@Karbo, @krzygaj prawdopodobnie wystarczy cokolwiek, co potrafi się sparować z telefonem na Androidzie.
Ja mam Vgate iCar2 i poszło od razu.
Można przetestować przy pomocy darmowej wersji, a w razie problemów, można zaglądnąć tutaj:

obraz.png.7aec7077067e55b7d010e87e8a84da77.png

@Karbo To bardzo zobowiązujące pytanie, ale co można zaobserwować:

1. Odczyt, pierwsze spojrzenie na aplikację.
Jeżeli na ten moment pomijamy komórkę nr.1, to interesują mnie komórki: 5 - Oil Ash oraz 12 - Differential Pressure.

Piąta komórka ma swój limit, filtr jest przewidziany na ok.250kkm. Dlatego do pary trzeba sprawdzić ciśnienie różnicowe: Kilka - kilkanaście hPa na postoju jest ok.

2. Śledząc logi mogę sprawdzić, ze max u mnie, to jakieś 150 hPa przy starcie regeneracji (byłem na drodze szybkiego ruchu z ok. 2200rpm).
 
Więc razem pkt. 1 i 2. => drożność filtra.

3. Pozostałe sprawy, to już statystyka i obserwacja: narastania sadzy, skuteczności wypalania (do ilu zejdzie), osiąganych przebiegów pomiędzy, wpływu dodatków obniżających temperaturę spalania sadzy, wpływu charakteru jazdy, czy nawet jakości nabieranego paliwa (ale to już subiektywne).

Są pewne progi, gdzie coś więcej się dzieje:

30g sadzy - zawoła o pilny "Regeneration trip"

40g sadzy - zaświecą się co najmniej dwie kontrolki - DPF i świec żarowych - konieczne wypalanie serwisowe

45g - wymiana (albo czyszczenie).

 

  • Lubię to 1
Link to comment
Share on other sites

@krzygaj Oil Ash masz w litrach. Z szybkiego wyszukiwania na forum Superba natknąłem się na info, że powinno średnio przybywać 0,01 l na 15000km.

https://www.superbclub.pl/viewtopic.php?f=6&t=1844&start=300#p43653
Czyli u Ciebie ok...

"Jeździć, obserwować"

Włącz sobie logowanie, przyda się do doktoryzowania 🙂

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

@tazman

Co prawda, nie jest to prodesjonalne narzędzie diagnostyczne.

Screen wygląda ok, lecz pozwól zapytać o kilka rzeczy:

1. Jak wypalałeś - trasa/autostrada i 15 minut stabilna prędkość obrotowa ok. 2,2krpm? Chodzi o zdrowy przedmuch filtra.

2. Masz niską zawartość popiołów - regerowałeś filtr? Nie widać przebiegu Twojego auta, tylko rocznik.

 

Link to comment
Share on other sites

Wypalanie to mniej więcej 20% miasto (zanim zdążyłem wyjechać na trasę) i 80% trasa (spokojnie 80-90 km/h).

Auto ma przebieg 228 tyś km. To świeży zakup i nie mam jakiejkolwiek wiedzy na temat regeneracji filtra

Link to comment
Share on other sites

Zobacz w txt na ciśnienia różnicowe. Jeżeli są niskie, ale wzrastają przed regeneracją i znów w dół, to masz obraz zregenerowanego/nowego filtra (ktoś kupuje nowy?).

Końcówka wydechu bez sadzy? To przynajmniej nie wycięty.

Przy Twoim przebiegu spodziewałbym się 50g popiołów, a to jeszcze nie powód to czyszczenia maszynowego.

Oby nie był to tylko komputerowy reset wartości, tylko realny zabieg czyszczenia.

 

Link to comment
Share on other sites




Oby nie był to tylko komputerowy reset wartości, tylko realny zabieg czyszczenia.
 


Dzięki bardzo za odpowiedź. Możesz rozjaśnić co miałeś na myśli? Podłączyłem apkę jak miałem te 98% zapchania (zrobiłem screena) i po mniej więcej 5 minutach zaczął się proces wypalania. Wyskoczyłem na trasę i po +/- 10 km proces się zakończył i wtedy zrobiłem drugiego screena.

Jakby dpf był wycięty to też normalnie byłby widoczny pseudo proces wypalania w aplikacji ? Auto z Francji, nie sądzę, żeby komuś chciało się bawić w wycinanie.

Link to comment
Share on other sites

Można wyzerować popioły przy pomocy VCDS. Naturalnie ma to uzasadnienie przy wymianie na nowy/mechanicznej regeneracji (płukanie w maszynie). Ew. Chemicznej bez zdejmowania - patrz proces środkami Liqui Moly.

Brak DPFa, to brak oporów przepływu, czyli nie masz różnicy ciśnień przed-po i masz brudną końcówkę, bo nic nie zatrzymuje sadzy. Jeżeli coś jednak można emulować, to ja się poddaję.

Taki tip: jeśli dodasz do paliwa coś w rodzaju LiquiMoly 2650, to za którymś razem regeneracja zakończy się niską ilością sadzy resztkowej, jakies 2,5g-3g.

Zwłaszcza na autostradzie sadza będzie się dopalała "sama" jeszcze między 500stC a 350stC.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.