Skocz do zawartości

Dyskusja o olejach


Rekomendowane odpowiedzi

  • Odpowiedzi 1,3 tys.
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

Czyli musi być po prostu 5W30/40 syntetyczne lub hc.

 

Możesz wlać Trident 5W30 LL - mój tata na tym jeździł w Bmw 318Ti 2.0 R4 Valvetronik i ten olej spisywał się bardzo dobrze - tzn. nie było problemów bo cóż więcej powiedzieć :) ogarnął silnik i było pod pokrywą czyściutko (przed pierwszą zmiana użyta była płukanka)

 

Jak chcesz coś lepiej to jakiś Millers z serii premium albo Amsoil 5W30.

 

Sprawdź na stronie ravenol.pl bo to dobre oleje, maja parametry znakomite a cena jest bardzo dobra. Jest tam zakładka "dobierz olej".

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Skoro rocznie robisz ~18kkm to zmieniaj raz na rok. Ja bym dłużej nie jeździł na oleju nawet LL. Przy takich zmianach powyżej 12-15kkm szukał bym czegoś dobrego.

 

Patrzyles na ren Ravenol ? Te oleje na papierze są lepsze od Millers Trident 5W40/LL. W zime na krótszych dystansach ma to znaczenie. W niskich temperaturach ważna jest pompowalność oraz lepkość kinematyczna przy średnio -20stC. Patrz w kartach charakterystyki także na te parametry.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie patrzyłem na Ravenole. Millersa moge odebrać w Łodzi i to dla mnie spory plus.

A w karty charakterystyki nie mam co patrzeć, bo sie na tym nie znam :P

Ravenol wyniósłby mnie 88,40zł (4x1L, bo nie mają 4L). Skoro taki dobry to czemu taki tani? :P

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W kartach Millers niestety zbyt dużo nie podaje - wstydzi się temperatur płynięcia swoich produktów, wstydzi się zasadowości (TBN). Dziwne bo to przecież tak solidny producent.

 

P.S. Mam już gotowy spis polecanych syntetyków tylko nie wiem czy wrzucać tu czy do oddzielnego tematu - sporo tego.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Millersa moge odebrać w Łodzi i to dla mnie spory plus.

To kupuj Millersa.

Na stronie Millers "dobierz olej" pokazuje, że do i30 1.4 zalecają:

XF LL Eco 5W30

EE LL Eco 5w30 (jest ten ten z nano)

Trident 5W40

 

Weź jeden z tych. Wiadomo, ze te "szukajki" czasami pokazują nie do końca prawdę ale akurat tu akurat jest ok.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jestem pod wrażeniem obsługi klienta w RAVENOL. Mianowicie ich narzędzie"dobierz olej" wskazał m.in. olej 5w30 HLS który nie spełnia norm/specyfikacji OPEL/DEXOS-

odp działu technicznego- "Normy DEXOS są w światku olejowym dosyć kontrowersyjne a to z uwagi na duży koszt uzyskania tej specyfikacji. Niektóre firmy (mimo iż ich produkty spełniały wymagania) zbojkotowały zakup licencji twierdząc że Ford chce tylko na nowej normie zarobić. Podejrzewam że właśnie z uwagi na koszta nie wszystkie produkty spełniające kryteria norm DEXOS mają wykupione licencje. Jak jest w tym przypadku nie wiem natomiast mam pełne zaufanie do naszych Niemieckich partnerów choćby z uwagi na ich niemal 70-letnie doświadczenie w tej branży"

 

Jestem pozytywnie zaskoczony prędkością odpowiedzi jak i faktem, iż do każdego mojego zapytania podchodzą bardzo profesjonalnie-odp szybkie i rzeczowe.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

buka, temat już jest niemalże wyczerpany przez kolegów- czytanie nie boli :)

Wersja uproszczona : wejdź na stronę millersa, ravenol, Liquid Moly, Amsoil(najczęściej są rekomendowane) kliknij zakładkę dobierz Olej i gotowe.

 

Drugi wóz w domu ma dokładnie taki sam silnik jak twój i docelowo wyląduje tam Ravenol 5W-40 VMO. Wcześniej płukanka i filtr manna lub knechta

 

Dodam, że moja wiedza bierze się tylko i wyłącznie z 52 str w tym temacie :P

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ostatnio tu pisałem jednak nie dapisałem dokładnie

Poszukuje jakiegoś oleju którym można zastąpić selenie k.

Silnik to fiatowskie 1,4 77KM z ~80k km

Ja teraz do tego silniczka nabyłem Neste City Pro 0w40 i oczywiście płukanka, powinno być dobrze :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

MINI poradnik olejowy dla KosmetykaAut.pl

 

Na wstępie uczciwie napiszę, że posiada on oczywiście elementy subiektywne - jakkolwiek staram się zawsze w tym temacie być jak najbardziej obiektywny - pewnie jednak w 100% się nie da.

 

Dyskusja mile widziana - mogę o czymś zapomnieć bo rynek jest bardzo obszerny.

 

Na początek główne PRAWDY:

 

• nic nie zastąpi częstej wymiany oleju ! (i tu proszę o nie podawanie argumentu "producent zaleca wymianę co np. 35 000 km - to marketingowa bzdura) - optymalnie ? 10 000-12 000 km, jeśli ktoś jeździ tylko trasy/autostrady można wydłużyć do 15 000 km

• lejemy olej o klasie lepkościowej, którą zaleca producent silnika ! (tu wyjątkiem jest oczywiście nietypowe użytkowanie auta - upalanie na torze itd.)

• olejem syntetycznym nazywamy oleje, które posiadają bazę olejową grupy IV (polialfaolefinową czyli PAO) lub grupy V (estrową) - najczęściej to oleje poliestrowe (PAO+domieszki estrów)

• nie patrzymy co było wlewane do "auta używanego" wcześniej - stosujemy płukankę i zalewamy najlepszy olej o klasie lepkości rekomendowanej przez producenta silnika !

• oleje o "rozszerzonej klasie lepkości" (5W50, 10W60) znacznie różnią się parametrami w niskich temperaturach od "standardowych" olejów - wymagają do optymalnej pracy optymalnej temperatury, nie są zbyt dobre do codziennego użytkowania w cywilnych autach jeżdżonych w większości po mieście

 

Wyższość olejów syntetycznych nad olejami półsyntetycznymi (czyli na bazie mineralnej lub bazie mineralnej po hydrokrakingu - HC):

 

• wyższa stabilność lepkości (ciśnienia oleju) z racji mniejszej ilości nietrwałych modyfikatorów koniecznych do uzyskania określonej klasy lepkości

• lepsza płynność - pompowalność oleju w ujemnych temperaturach

• wyższa wytrzymałość w wysokich temperaturach oraz niższa parowalność (mniejsze ubytki i mniejsza skala gęstnienia oleju po pewnym czasie - czyli trzymanie parametrów fabrycznych)

• wyższa czystość, niższa emisja związków szkodliwych i popiołów

• dla diesla oleje poliestrowe są bardziej odporne na mieszanie z ON - np. podczas oczyszczania filtrów DPF

 

 

Najczęściej powtarzane bzdury:

 

• jeśli wlewany był olej o wyższej klasie lepkości (15W40, 10W40) to nie można wlać oleju o niższej klasie lepkości (5W40) bo coś się rozszczelni

• oleje 15W40 to oleje mineralne, 10W40 to półsyntetyki a 5W40 to syntetyki

• płukanka do silnika zepsuje/wypłucze/rozszczelni silnik

• olej 10W60 będzie zawsze lepszy od 10W40 a 5W50 lepszy od 5W40

• oleje do silników benzynowych i diesla są takie same (w ramach jednego producenta, różnią się tylko naklejką)

 

Polecane marki - ogólnie:

 

Nie ma takich - każdy prawie producent ma w swojej ofercie oleje o słabych parametrach w swojej klasie lepkości, prawie każdy ma też jakieś perełki w ofercie.

 

Pisałem już o brzydkiej tendencji u producentów - wmawiania klientom od kilku lat, że oleje półsyntetyczne (czyli wszystkie z bazą olejową HC, wykonane w "technologii syntetycznej" itd.) są tak samo dobre jak 100% syntetyki.

Wynika to tylko i wyłącznie z tego, że wyprodukowanie oleju na bazie w 100% syntetycznej jest dużo droższe niż takiego na destylatach ropy naftowej. Wiele olejów półsyntetycznych (HC) ma bardzo dobre parametry = to bardzo dobre oleje - ale w zdecydowanej większości nie tak dobre jak oleje poliestrowe (100% syntetyczne).

 

 

Polecane modele olejów (będzie uzupełniane):

 

Silniki benzynowe:

 

15W40

• Mobil 1 15W50 (olej syntetyczny (EST), lepkość kinetyczna w 100°C | 17,4cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 125,0cSt; indeks lepkości 153; temperatura płynięcia -45°C; Liczba zasadowa TBN - 9,0)

• Motul 300V 15W50 (olej półsyntetyczny (EST+HC), lepkość kinetyczna w 100°C | 18,1cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 122,9cSt; indeks lepkości 164; temperatura płynięcia -39°C; Liczba zasadowa TBN - 8,2)

• Petronas Syntium 1000 15W50 (olej półsyntetyczny (PAO+HC), lepkość kinetyczna w 100°C | 17,3cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 120,9cSt; indeks lepkości 157; temperatura płynięcia -39°C; Liczba zasadowa TBN - 8,9)

 

10W40

• Amsoil ECF 10W40 (olej syntetyczny (PAO), lepkość kinetyczna w 100°C | 14,5cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 91,7cSt; indeks lepkości 164; temperatura płynięcia -47°C; Liczba zasadowa TBN - 12,1)

• Millers CFS 10W40 (olej syntetyczny (PAO), lepkość kinetyczna w 100°C | 15,7cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 103,0cSt; indeks lepkości 161; temperatura płynięcia -??°C; Liczba zasadowa TBN - ??,?)

• Royal Purple 10W40 (olej syntetyczny (EST), lepkość kinetyczna w 100°C | 14,0cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 94,0cSt; indeks lepkości 148; temperatura płynięcia -42°C; Liczba zasadowa TBN - 12,0)

• Petro-Canada Duron XL 10W40 (olej półsyntetyczny (HC), lepkość kinetyczna w 100°C | 14,6cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 96,5cSt; indeks lepkości 158; temperatura płynięcia -42°C; Liczba zasadowa TBN - 9,1)

 

5W40

• Amsoil ECF 5W40 (olej syntetyczny (PAO), lepkość kinetyczna w 100°C | 13,6cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 83,3cSt; indeks lepkości 168; temperatura płynięcia -45°C; Liczba zasadowa TBN - 10,1)

• Elf Synthese 5W40 (olej syntetyczny (PAO), lepkość kinetyczna w 100°C | 14,2cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 86,0cSt; indeks lepkości 171; temperatura płynięcia -48°C; Liczba zasadowa TBN - 12,0)

• Liqui Moly Synthoil High Tech 5W40 (olej syntetyczny (PAO), lepkość kinetyczna w 100°C | 14,1cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 86,0cSt; indeks lepkości 170; temperatura płynięcia -45°C; Liczba zasadowa TBN - 11,2)

• Royal Purple 5W40 (olej syntetyczny (EST), lepkość kinetyczna w 100°C | 15,7cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 93,7cSt; indeks lepkości 179; temperatura płynięcia -42°C; Liczba zasadowa TBN - 11,0)

• Shell Helix Ultra 5W40 (olej półsyntetyczny (HC), lepkość kinetyczna w 100°C | 13,8cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 76,3cSt; indeks lepkości 187; temperatura płynięcia -42°C; Liczba zasadowa TBN - 12,7)

• Statoil LazerWay 5W40 (olej syntetyczny (PAO), lepkość kinetyczna w 100°C | 14,4cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 85,7cSt; indeks lepkości 175; temperatura płynięcia -51°C; Liczba zasadowa TBN - 10,7)

• Texaco Havoline Synthetic 5W40 (olej syntetyczny (PAO+EST), lepkość kinetyczna w 100°C | 15,2cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 97,3cSt; indeks lepkości 165; temperatura płynięcia -56°C; Liczba zasadowa TBN - 8,8)

 

0W40

• BP Visco 7000 0W40 (olej syntetyczny (PAO+EST), lepkość kinetyczna w 100°C | 12,9cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 74,0cSt; indeks lepkości 177; temperatura płynięcia -57°C; Liczba zasadowa TBN - 10,3)

• Casrtol EDGE Sport 0W40 (olej syntetyczny (EST), lepkość kinetyczna w 100°C | 12,8cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 76,0cSt; indeks lepkości 171; temperatura płynięcia -60°C; Liczba zasadowa TBN - 11,5)

• Elf Synthese 0W40 (olej syntetyczny (PAO), lepkość kinetyczna w 100°C | 14,0cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 79,0cSt; indeks lepkości 184; temperatura płynięcia -51°C; Liczba zasadowa TBN - 8,7)

• Liqui Moly Synthoil Energy 0W40 (olej syntetyczny (PAO), lepkość kinetyczna w 100°C | 14,0cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 80,0cSt; indeks lepkości 181; temperatura płynięcia -48°C; Liczba zasadowa TBN - 12,0)

• Mobil1 SuperSyn 0W40 (olej syntetyczny (PAO+EST), lepkość kinetyczna w 100°C | 14,3cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 80,0cSt; indeks lepkości 187; temperatura płynięcia -54°C; Liczba zasadowa TBN - 11,8)

• Ravenol 0W40 (olej syntetyczny (PAO), lepkość kinetyczna w 100°C | 14,0cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 83,7cSt; indeks lepkości 183; temperatura płynięcia -46°C; Liczba zasadowa TBN - 10,5)

• Royal Purple 0W40 (olej syntetyczny (EST), lepkość kinetyczna w 100°C | 14,3cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 79,9cSt; indeks lepkości 182; temperatura płynięcia -48°C; Liczba zasadowa TBN - 11,0)

 

5W50

• Elf Synthese 5W50 (olej syntetyczny (PAO), lepkość kinetyczna w 100°C | 18,3cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 110,0cSt; indeks lepkości 185; temperatura płynięcia -48°C; Liczba zasadowa TBN - 12,0)

• Mobil1 SuperSyn 5W50 (olej syntetyczny (PAO+EST), lepkość kinetyczna w 100°C | 17,5cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 108,0cSt; indeks lepkości 180; temperatura płynięcia -40°C; Liczba zasadowa TBN - 11,8)

• Valvoline VR1 Racing 5W50 (olej półsyntetyczny (PAO+HC), lepkość kinetyczna w 100°C | 18,0cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 109,0cSt; indeks lepkości 183; temperatura płynięcia -39°C; Liczba zasadowa TBN - 11,4)

 

10W60

• Castrol RS Racing 10W60 (olej syntetyczny (PAO+EST), lepkość kinetyczna w 100°C | 22,5cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 154,0cSt; indeks lepkości 175; temperatura płynięcia -57°C; Liczba zasadowa TBN - 10,1)

• Gulf Racing 10W60 (olej syntetyczny (PAO), lepkość kinetyczna w 100°C | 24,0cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 173,0cSt; indeks lepkości 170; temperatura płynięcia -33°C; Liczba zasadowa TBN - 11,4)

• Liqui Moly Synthoil Race Tech 10W60 (olej syntetyczny (PAO), lepkość kinetyczna w 100°C | 24,0cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 163,0cSt; indeks lepkości 179; temperatura płynięcia -35°C; Liczba zasadowa TBN - 11,5)

• Orlen Platinum Rally Sport 10W60 (olej syntetyczny (PAO), lepkość kinetyczna w 100°C | 22,3cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 156,0cSt; indeks lepkości 170; temperatura płynięcia -49°C; Liczba zasadowa TBN - 10,0)

• Valvoline VR1 Racing 10W60 (olej półsyntetyczny (HC), lepkość kinetyczna w 100°C | 23,0cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 165,0cSt; indeks lepkości 168; temperatura płynięcia -39°C; Liczba zasadowa TBN - 12,0)

 

 

Silniki diesla:

 

5W40

• Liqui Moly Diesel Synthoil 5W40 (olej syntetyczny (PAO), lepkość kinetyczna w 100°C | 14,8cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 92,0cSt; indeks lepkości 170; temperatura płynięcia -45°C; Liczba zasadowa TBN - 12,8)

 

0W40

• Castrol EDGE Professional 0W30 (olej syntetyczny (EST), lepkość kinetyczna w 100°C | 12,1cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 69,0cSt; indeks lepkości 184; temperatura płynięcia -57°C; Liczba zasadowa TBN - 11,5)

 

 

Silniki z filtrem cząstek stałych:

Oleje Low/Mid-SAPS spełniające normę C3.

 

5W30 / 5W40

• Amsoil ECF Low-SAPS 5W30 (olej syntetyczny (PAO), lepkość kinetyczna w 100°C | 12,2cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 75,4cSt; indeks lepkości 158; temperatura płynięcia -44°C; Liczba zasadowa TBN - 5,8)

• Fuchs Titan GT1 Pro 5W30 (olej półsyntetyczny (HC), lepkość kinetyczna w 100°C | 11,6cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 71,1cSt; indeks lepkości 155; temperatura płynięcia -45°C; Liczba zasadowa TBN - 6,9)

• Liqui Moly Top Tec 4600 5W30 (olej półsyntetyczny (HC), lepkość kinetyczna w 100°C | 11,6cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 64,0cSt; indeks lepkości 178; temperatura płynięcia -36°C; Liczba zasadowa TBN - 7,6)

• Lotos Traffic Pro Thermal Control 5W40 (olej półsyntetyczny (HC), lepkość kinetyczna w 100°C | 13,8cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 82,0cSt; indeks lepkości 170; temperatura płynięcia -40°C; Liczba zasadowa TBN - 7,3)

• Ravenol VMO 5W40 (olej syntetyczny (PAO), lepkość kinetyczna w 100°C | 13,8cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 83,0cSt; indeks lepkości 170; temperatura płynięcia -39°C; Liczba zasadowa TBN - 7,7)

• Valvoline SynPower MST 5W30 (olej półsyntetyczny (PAO+HC), lepkość kinetyczna w 100°C | 12,0cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 70,0cSt; indeks lepkości 169; temperatura płynięcia -45°C; Liczba zasadowa TBN - 7,7)

 

0W30 / 0W40

 

 

 

Aby wszystko było jasne - powyżej wymienione zostały oleje godne polecenia, w większości oleje w 100% syntetyczne (lub półsyntetyczne HC - nie ma półsyntetyków tych z typowo mineralną bazą olejową).

Pamiętajmy, że jeśli polecony jest olej np. Mobil 1 5W40 to nie oznacza to, że każdy Mobil 1 5W40 jest godny polecenia (a tylko ten konkretny olej) - producenci mają teraz czasem po kilkanaście modeli oliw o tej samej klasie lepkosci w ofercie.

 

* - dlaczego tak mało Millers'ów - tłumaczę - ta firma nie lubi się "chwalić" parametrami swoich olejów, nie podaje w kartach temperatury płynięcia olejów, nie podaje zasadowości (liczby TBN, która wskazuje na parametry i dodatki czyszczące zawarte w oleju). W związku z tym dość ciężko jednoznacznie stwierdzić czy dany olej Millers'a faktycznie wybija się swoimi parametrami spośród konkurencji.

 

WĄTEK W TRAKCIE OPRACOWYWANIA

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Artih, skąd wziąłes info, że Valvoline VR1 5W50 oraz 10W60 to oleje syntetyczne PAO ? przecież to półsyntetyki oznaczone jako full syntetyk (hc) dla 5W50 i semi synt dla 10W60 na opakowaniu. Czy coś się zmieniło ?

 

Nie - miałem jeszcze starsze dane gdy były to oleje PAO (2009).

Teraz to faktycznie PAO+HC (czy raczej na odwrót).

 

[ Dodano: 17 Marzec 2014, 19:28 ]

Ostatnio tu pisałem jednak nie dapisałem dokładnie

Poszukuje jakiegoś oleju którym można zastąpić selenie k.

Silnik to fiatowskie 1,4 77KM z ~80k km

Ja teraz do tego silniczka nabyłem Neste City Pro 0w40 i oczywiście płukanka, powinno być dobrze :)

 

Ciekawy, bardzo solidny parametrowo olej.

Jednak z tego co pamiętam FIAT zaleca do tego silnik olej 5W40 (silnik FIRE, konstrukcja pamięta czasy Punto I) więc i dobry 10W40 byłby bardziej zasadny niż 0W40.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jednak z tego co pamiętam FIAT zaleca do tego silnik olej 5W40 (silnik FIRE, konstrukcja pamięta czasy Punto I) więc i dobry 10W40 byłby bardziej zasadny niż 0W40.

Fiat do wszystkich swoich autek zaleca 5w40 C3, a że ja mam same zimne starty, krótkie odcinki, jazda eco, silnik ma dopiero 35kkm, zmiana co 10kkm+ płukanka, także myślę że krzywda się nie stanie ;)

ps. zaciągałem opini na OCP (wątek olejowy jest tam zaawansowany bardzo :-] ) i tam był mi on też polecany..

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Moderator

Jeszcze jedno pytanie, jak to do konca odczytywac?

lepkość kinetyczna w 100°C

lepkość kinetyczna w 40°C

indeks lepkości 175

temperatura płynięcia

liczba zasadowa TBN

 

Przy ktorym wiecej=lepiej, a przy ktorym odwrotnie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość
Ten temat został zamknięty. Brak możliwości dodania odpowiedzi.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.