Skocz do zawartości

TS11 Iskra - samolot szkolno-treningowy


Rekomendowane odpowiedzi

  • Administrator
Opublikowano

Witam serdecznie,

Chciałbym Wam przedstawić projekt jedyny w swoim rodzaju. Jedyny na świecie.

Nikt wcześniej tego nie dokonał. To nie zwykłe Punto, Astra czy Golf. To historia Polakiego lotnictwa!!!!

we're4detailing to zespół pasjonatów detailingu który podejmuje rzeczy niemożliwych.

Tym razem w porozumieniu z Fundacją Polskie Legendy Lotnictwa

postanowiliśmy odnowić samolot szkolno-treningowy TS11 Iskra.

Samolot bardzo często widziany na naszym niebie. Zwłaszcza w okolicach Poznania zawsze budził we mnie wielkie emocje.

Po wielkich staraniach, udało nam się dotrzeć do jedynej , cywilnej sztuki TS11

należącej do Legend Lotnictwa.

Projekt wymagał od nas ogromnego poświęcenia. Samolot stacjonował w Białej Podlaskiej.

Do hangaru dzieliło nas ok 500km. Dla nas to nie problem.

Pojechaliśmy i zrobiliśmy.

 

Założeniem projektu było dokładne umycie samoloty i korekta oraz zabezpieczenie lakieru.

Pracowaliśmy w trzy osoby, trzy dni.

Podczas prac mieliśmy ,możliwość "zwiedzenia" legend lotnictwa. Mig 15 oraz jedyny zachowany w oryginalnym stanie Messerschmitt Bf 109.

Zdjęcia pokazują różne etapy naszych prac. Tym razem nie mieliśmy fotografa który uwieczniał po kolei wszystkie etapy prac.

Stąd mała ilość zdjęć.

Mam nadzieję,że kilka zdjęć Was usatysfakcjonuje.

 

Enjoy.....

 

DSC00017.jpg

 

DSC00019.jpg

 

DSC00022.jpg

 

DSC00024.jpg

 

DSC00027.jpg

 

DSC00029.jpg

 

DSC00031.jpg

 

DSC00036.jpg

 

DSC00038.jpg

 

DSC00039.jpg

 

DSC00046.jpg

 

DSC00066.jpg

 

DSC00076.jpg

 

DSC00084.jpg

 

DSC00091.jpg

 

DSC00008_2.jpg

 

DSC00010_1.jpg

 

DSC00016_3.jpg

 

DSC00017_4.jpg

 

DSC00018_5.jpg

 

DSC00019_2.jpg

 

DSC00019_6.jpg

 

DSC00020_7.jpg

 

DSC00021_3.jpg

 

DSC00022_8.jpg

 

DSC00023_4.jpg

 

DSC00024_9.jpg

 

DSC00025_10.jpg

 

DSC00026_11.jpg

 

DSC00027_12.jpg

 

DSC00029_13.jpg

 

DSC00030_14.jpg

 

DSC00031_5.jpg

 

DSC00031_15.jpg

 

DSC00032_16.jpg

 

DSC00033_6.jpg

 

DSC00042_20.jpg

 

DSC00046_21.jpg

 

DSC00047_22.jpg

 

DSC00054_23.jpg

 

DSC00062_24.jpg

 

DSC00066_25.jpg

 

DSC00067_7.jpg

 

DSC00067_26.jpg

 

DSC00071_27.jpg

 

DSC00073_8.jpg

 

DSC00076_9.jpg

 

DSC00076_28.jpg

 

DSC00084_29.jpg

 

DSC00086_30.jpg

 

DSC00091_31.jpg

 

10500276_651824824903105_7765840495581597562_n.jpg

free photo hosting

 

DSC00092_10.jpg

 

DSC00093_11.jpg

 

DSC00095_12.jpg

 

DSC00096_13.jpg

 

DSC00098_14.jpg

 

DSC00099_15.jpg

 

DSC00102_16.jpg

 

DSC00108_17.jpg

 

DSC00152_36.jpg

 

DSC00161_37.jpg

 

DSC00170_41.jpg

 

DSC00196_52.jpg

 

DSC00247_66.jpg

 

10500276_651824824903105_7765840495581597562_n.jpg

free photo hosting

 

 

  • Administrator
Opublikowano

3majcie kciuki za realizację naszych pomysłów na 2016 rok. Będzie fajnie jak nam się uda.

Opublikowano

Następny będzie pewnie jakiś Airbus :D

 

Mega fajnie że nie tylko autami możecie się zająć

  • Master
Opublikowano

Właściwie, to trudno tu coś komentować :o

Fantastyczna praca i... przygoda :good:

Jak dla mnie, niektóre ujęcia są niesamowite i takie jakby nieziemskie :song:

Czy przy tych 'pojazdach' stosujecie klasyczne kosmetyki samochodowe, czy może coś innego - jeszcze dziwniejszego niż same samoloty? :o

AreK, gratulacje dla całego zespołu !!!

  • Administrator
Opublikowano

Dziękujemy.

Używamy wszystkiego co mamy w swoich zbiorach.

Czasami trzeba pokombinować bo mamy do czynienia z innego rodzaju zabrudzeniami i materiałami.

  • 4 tygodnie później...
Opublikowano

AreK, ten TS-11 nie jest jedyną prywatną Iskrą w Polsce, nie mówiąc, że w USA kilka lata jako prywatne jety. Co do BF'a w Niemczech jest kilka w lepszym stanie :)

  • Administrator
Opublikowano

jacek172-91, takie info otrzymałem od fundacji. Ten egzemplarz jest w super stanie. Nie wiem co może świadczyć o lepszej kondycji itd...

Opublikowano

Stan lotny, ten egzemplarz Messerschmitta niestety nie jest dopuszczony do latania. Co do Iskry wcześniej była zarejestrowana na znakach SP-YIR i stała w Modlinie. Wiadomo fundacja chciała się pochwalić :D Niech lepiej rozruszają SB Lima i dalej walczą o latającego P-11. Tak BTW świetna robota ! Wiem ile trzeba się napracować przy detailingu statków powietrznych, kiedyś walczyłem z Cessną 150 oraz PA-34 :)

Opublikowano

jako przedstawiciel Fundacji Polskie Legendy Lotnictwa (właściciela ISKRY) o której mowa w wątku, mogę powiedzieć tyle że jest to pierwszy i jeden z dwóch cywilnych statków powietrznych tego typu w Polsce. nasz egzemplarz nosi znaki rozpoznawcze SP-YLL i swoją bazę macierzystą posiada na były wojskowym Lotnisku w Białej Podlaskiej, natomiast drugi egzemplarz to TS-11 ISKRA o znakach rozpoznawczych SP-YBC, należący do innej Fundacji Biało-Czerwone Skrzydła, który stacjonuje na co dzień na terenie Portu Lotniczego Lublin-Świdnik. Oba egzemplarze zostały doprowadzone przez swoich właścicieli do stanów lotnych. W kwestii nielatania SP-YLL, w ostatnim czasie, to mogę tylko powiedzieć tyle, że związane jest to z bardzo wysokimi kosztami utrzymania, a jak ludzie wtajemniczeni w temat działalności naszej fundacji, wiedzą że projekt TS-11 ISKRA Poland Demo Team nie jest projektem główny, a pobocznym promocyjnym dla sztandarowego projektu Fundacji Polskie Legendy Lotnictwa, czyli budowy repliki samolotu PZL P.11c i doprowadzenie go do stanu lotnego. Planowany termin zakończenia tego projektu to rok 2018, takby uczcić 100 lecie lotnictwa polskiego.

 

w wolnej chwili wrzucę więcej informacji i szczegółową specyfikację naszej ISKRY (tak w roli informacji).

  • Administrator
Opublikowano

Nikt nie mógł tego lepiej wyjaśnić. Dziękuję i pozdrawiam

Opublikowano

Według wcześniejszego zapewnienia poniżej wrzucam garść informacji o pierwszym w Polsce cywilnym odrzutowcu PZL TS-11 "ISKRA":

 

270_180_fit_original_99_nhxkhp.png

 

Pierwsze znaki rozpoznawcze: SP-YIR (Y-SPECJALNY, I-Jurgis, R-Redutko).

Obecne znaki rozpoznawcze: SP-YLL (Y-SPECJALNY, L-Legendy, L-Lotnictwa), nr boczny: 1104 (symboliczny odnoszący się do Prototypu 4).

 

Rok budowy – 1971

Wytwórca – PZL Mielec

Płatowiec – po drugim kapitalnym remoncie

Całkowity nalot 2456 godz. Pozostały naznaczony resurs płatowca 2042 godz.

Silnik SO-3 po drugim kap. remoncie, resurs między remontowy 400 godz. Całkowity resurs silnika 2000 godz.

Samolot odbudowany i zarejestrowany w kat. „SPECJALNY”, pod nadzorem komisji ULC RP

Wszystkie parametry techniczne udokumentowano i są wzorcowe w/g norm wojskowych

Końcowy montaż (książka końcowego montażu), obsługa 100 godz. silnika, niwelacja, ważenie, test silnika przy użyciu systemu ”ESANDEL”, testy podwozia, testy mechanizacji usterzenia i klap, testy przyrządów pokładowych, awioniki, instalacji elektrycznej, regulacja foteli katapultowych – wykonane i udokumentowane przez specjalistów WZL nr 3.

Oblot samolotu Iskra, znaki rejestracyjne SP-YIR

28 października 2006 o godzinie 13.23 z pasa startowego lotniska Modlin do swojego pierwszego cywilnego lotu wystartował samolot szkolno-bojowy TS-11 Iskra ze znakami SP-YIR.

Historia samolotu

Samolot TS-11 nr fabryczny 1H0806 oblatany został 30 sierpnia 1971 roku przez pilota-oblatywacza wytwórni WSK Delta-Mielec i uznany został za zdatny do eksploatacji. Opinię tę potwierdził pilot 21 Przedstawicielstwa Wojskowego, będącego przedstawicielem zamawiającego przy mieleckiej wytwórni. 15 września 1971 po przyjęciu samolotu przez Kontrolę Techniczną wytwórni oraz przedstawiciela zamawiającego został on uznany za nadający się do eksploatacji i przekazany zamawiającemu.

Służbę w Polskich Siłach Powietrznych, samolot rozpoczął w 60 Lotniczym Pułku Szkolnym (LPSz).

 

Dalsze losy Iskry wyglądały następująco:

 

16.09.1971-15.05.1976 - 60 LPSz

10.07.1976-05.03.1980 - 38 LPSz

05.03.1980-30.10.1987 - 58 LPSz

17.11.1987-09.06.1988 - remont w WZL-2

29.06.1988-27.01.1993 - 58 LPSz

29.01.1993-10.05.1994 - 61 LPSz Biała Podlaska

10.05.1994-12.06.1995 - 60 LPSz

12.06.1995-28.04.1997 - 61 LPSz Biała Podlaska

28.04.1997-28.06.1997 - remont w WZL-2

02.07.1997-01.01.2001 - 61 LPSz Biała Podlaska

01.01.2001-09.2001 - 3 Ośrodek Szkolenia Lotniczego Biała Podlaska

 

Po zakończeniu eksploatacji przez wojsko, samolot przekazany został Agencji Mienia Wojskowego.

W roku 2002 w grupie entuzjastów Lotnictwa zrodził się pomysł eksploatacji tego typu samolotu w lotnictwie cywilnym.

Pomysłodawcą i motorem napędowym tego przedsięwzięcia był pilot Bolesław Zoń, (niestety nieżyjący już dzisiaj Pilot - Instruktor), który wyszkolił 630 pilotów cywilnych latających obecnie w wielu Aeroklubach i w liniach lotniczych.

 

1 sierpnia 2002 roku, samolot TS-11 Iskra numer 1H0806 z silnikiem SO-3 numer 37174262 zakupiony został przez prywatnego właściciela, Jurgisa Redutko, z zamiarem przywrócenia go do latania.

W sierpniu 2003 roku, nowy właściciel samolotu zgłosił się do Urzędu Lotnictwa Cywilnego o wyrażenie zgody na odbudowę samolotu i objęcie jej nadzorem ULC. Pismem z dnia 09 września 2003 roku Naczelnik Inspektoratu Kontroli Cywilnych Statków Powietrznych ULC wyraził zgodę i powołał zespół roboczy do sprawowania nadzoru nad odbudową tego samolotu, zaliczając go do kategorii "Specjalny".

W okresie od października 2003 do października 2006 przeprowadzono proces odbudowy samolotu, podczas którego dużą część prac wykonano w oparciu o doświadczenie i przy udziale specjalistów z wojskowych Zakładów Lotniczych nr.3 w Dęblinie. 14 października 2006 po wykonaniu prób funkcjonalnych wszystkich zespołów samolotu i próby silnika przez specjalistów z WZL-3 przedstawiciele ULC wystawili "Świadectwo Oględzin" i tym samym dopuścili samolot do oblotu.

 

28 października 2006 roku załoga w składzie: pilot doświadczalny 1 klasy ppłk rez. Henryk Szkudlarz i ppłk Jerzy Leń (dowódca zespołu akrobacyjnego Biało-Czerwone Iskry) wykonała oblot samolotu, potwierdzając zdatność samolotu do lotu i jego gotowość do dalszej eksploatacji.

 

Wytrwałość byłego właściciela otworzyła drogę dla innych entuzjastów lotnictwa, pragnących w sposób zgodny z obowiązującymi w tym zakresie przepisami i procedurami przywrócić do sprawności technicznej i latania inne wycofane z eksploatacji wojskowej samoloty, których historia trwale zapisała się w dziejach polskiego i światowego lotnictwa.

 

Iskra_50_logo-crop.jpg

 

W maju 2012 roku Fundacja Legendy Lotnictwa odkupiła od poprzedniego właściciela samolot, który stał na lotnisku w Modlinie (EPMO) - ostatni lot wykonał w czerwcu 2010 roku.

 

Fundacja postanowiła przywrócić powtórnie samolot do latania i dzięki wytrwałości tech. Aleksandra Daniluka oraz tech. Janusza Ziemby samolot Ts-11 Iskra o nowych znakach SP–Y(specjalny)L(legendy)L(lotnictwa), dnia 26 września 2012 roku został ponownie oblatany przez pilota doświadczalnego Sławomira Hetmana. Obecnie w Polsce jest 2 pilotów doświadczalnych mających uprawnienia do wykonywania lotów na w/w egzemplarzu, wspomniany już Sławomir Hetman oraz pierwszy oblatywacz naszej Iskry z czasów jej „służby” cywilnej - pilot doświadczalny Jerzy Leń.

 

Fundacja Legendy Lotnictwa postanowiła także nadać Iskrze historyczny wygląd, dlatego też nasza Iskra wygląda dziś identycznie jak TS-11 Prototyp 04 z 1963 roku i jest obecnie, prawdopodobnie najpiękniejszym samolotem tego typu na świecie :)

 

Od 2013 roku samolot TS-11 Iskra Prototyp 04 o znakach SP-YLL z powodzeniem uczestniczy we wszystkich większych wydarzeniach lotniczych w Polsce. Przypomina o świetności polskiego przemysłu lotniczego, a także daje możliwość (nielicznym) zasiąść za swoimi sterami i poczuć to, co czuli przez ostatnie 50 lat wyłącznie piloci wojskowi, latający na samolotach odrzutowych w Polskich Siłach Powietrznych ...

 

Niestety, tak jak już wcześniej wspomniałem, władzę fundacji musiał podjąć mamy nadzieję, że nie na długo decyzję o czasowym zawieszeniu lotnych występów naszej ISKRY, w związku ze zbyt dużymi kosztami utrzymania. Jak już wspomniałem większość finansów w obecnym czasie skupiona jest na projekcie PZL P.11c Poland Demo Team (odbudowy prawdziwej perełki polskiego lotnictwa wojskowego, starszego brata naszego TSa).

 

BannerSopwith_0.preview.jpglogoP11rest.jpg

 

LICZYMY NA WASZE DALSZE WSPARCIE I TRZYMANE KCIUKI ZA NAS!!! ;-)

 

z lotniczym pozdrowieniem w imieniu własnym, jak i całej ekipy Fundacji "Polskie Legendy Lotnictwa"

Piotr "Piter" Drewniak

Koordynator Projektu TS-11 ISKRA Poland Demo Team

Display Team Staff, Fundacja "Polskie Legendy Lotnictwa"

  • Moderator
Opublikowano

piotrb2b, super tekst. Dziękuję za możliwość liźnięcia historii.

:good::good::good:

Opublikowano

krd, nie ma sprawy. Cała przyjemność po mojej stronie ;-) jeśli administracja forum pozwoli na mały off topic, to jestem w stawie wrzucić troszkę historii do liźnięcia odnoście wspomnianej P.11c ;)

Opublikowano

Ok rozumiem, to była tylko taka luźna sugestia ;-) dziękuje bardzo, że mogę być członkiem takiego zacnego grona. To dla mnie wielkie wyróżnienie!

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.