Skocz do zawartości

VW pracuje nad szybami ktore nie zamarazaja


Rekomendowane odpowiedzi

VW pracuje nad szybami, które nie zamarzają

Data publikacji: 2010-12-07 12:15:00

Koncern Volkswagen pracuje nad niezamarzającymi szybami samochodowymi.

Mimo temperatur poniżej zera wielu kierowców niedługo nie będzie musiało już skrobać szyb. Naukowcy z Volkswagena i Audi zaprezentowali po raz pierwszy nieparującą i niezamarzającą szybę samochodową, opracowaną wspólnie z Instytutem Fraunhofera IST z Braunschweigu. Inaczej niż przy szybach ogrzewanych, dzięki prawom fizyki nie tworzy się na niej warstwa lodu, nawet przy temperaturze minus 18C. Tajemnica tkwi w bardzo cienkiej, przeźroczystej warstwie tlenku cynkowo indowego, nakładanej na szkło.

 

„Nazywamy tę warstwę Low E (niska emisyjność termiczna). Powłoka nałożona na zewnętrzną stronę szyby zapobiega emisji ciepła. Jesteśmy dumni z tej innowacji i wprowadzimy ją do samochodów całego koncernu, bowiem niezamarzająca szyba to duży komfort dla klientów - oświadczył Thomas Drescher z działu rozwoju Volkswagena.

 

Przewodząca warstwa Low E chroni szybę przed wychłodzeniem w taki sposób, że woda na zewnętrznej stronie nie może się kondensować, ani zamarzać. Nie powstaje warstwa lodu, ponieważ wymiana promieniowania z zimnym powietrzem zewnętrznym jest minimalizowana, co zapobiega schłodzeniu powierzchni do poziomu poniżej punktu rosy. Mimo to warunki atmosferyczne, takie jak na przykład chmury, wilgotność powietrza czy wiatr, odgrywają ważną rolę i wpływają na roszenie szyb. „Dlatego warstwa Low E nie zawsze zapobiega całkowicie powstawaniu warstwy lodu lub rosy, tylko znacznie zmniejsza prawdopodobieństwo jej wystąpienia - dodał Drescher.

 

W obecnym stadium prac rozwojowych pewnym problemem jest fakt, że nowa powłoka zakłóca w samochodzie fale radiowe i telefonii komórkowej. Jak wyjaśnił Drescher: „Do czasu, gdy niezamarzająca szyba samochodowa będzie gotowa do wprowadzenia na rynek, upłynie jeszcze trochę czasu, ale cały czas intensywnie pracujemy. Niezamarzająca szyba opracowana przez koncern Volkswagen jest jedyną tego rodzaju innowacją na świecie.”

 

Klientom, którzy nie chcą czekać na wprowadzenie tej technologii, Volkswagen już dzisiaj oferuje ogrzewanie postojowe i ogrzewane przedniej szyby w samochodach.

 

Źródło : SAMAR

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

wszystko fajnie ale jak bedzie z trwaloscia takiej powloki? bo zakladam ze bedzie ona na zew. stronie szyby. Jaki wplyw beda na nia mialy wycieraczki, czas, syf drogowy, chemia stosowana na myjniach itp?

Byloby pieknie ale cos czuje ze swoje wlasciwosci taka szyba utrzyma tylko przez pewien czas, wiec jezeli auto bedzie z drugiej reki, powiedzmy 7-8letnie to juz owej cudownej warstwy nie bedzie tam wogole badz bedzie znikoma.

 

Pomysl fajny ale chyba wole normalnie grzana przednia szybe + webasto, mam wrazenie ze taki duet wytrzyma dluzej niz szyba powleczona warstwa "Low E". Chociaz "Low E" napewno bardziej ekonomiczne w uzytkowaniu - przynajmniej na poczatku...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.