Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam!!

Planuje kupić CB ale trochę martwi mnie stawianie anteny na lakierze. Czy są jakieś zabezpieczenia/sposoby żeby nie porysować lakieru przez antenę. Antena na stałe odpada bo to ma być na trasy w które aż tak często nie jeżdżę.

Opublikowano

Są takie bezbarwne naklejki o różnych średnicach, wystarczająco zabezpieczają lakier przed porysowaniem. Bo niestety gumowe nakładki na podstawę, nie spełniają swojej roli.

 

Jakie CB planujesz? bo w tej kwestii mogę Ci trochę pomóc.

Opublikowano

quadrifoglio, lakier to jedno.

Druga sprawa, to kabel wchodzi przez uszczelkę do wnętrza auta, przez co uszczelka może się wystrzępić lub zdeformować.

Opublikowano

quadrifoglio, dokładnie jak napisał michałoś, naklejka z folii przezroczystej i będzie OK niektórzy producenci nawet dają w komplecie z anteną ;)

Opublikowano
Jakie CB planujesz? bo w tej kwestii mogę Ci trochę pomóc.

Tak jak pisałem radio bedzie używane sporadycznie więc nie chce niczego bardzo drogiego. Myślałem nad Yosanem 120 + Sirio 100

Opublikowano
Tak jak pisałem radio bedzie używane sporadycznie więc nie chce niczego bardzo drogiego. Myślałem nad Yosanem 120 + Sirio 100

 

I to bardzo dobry wybór. Nic lepszego Ci nie potrzeba, do codziennego sporadycznego użytku.

Opublikowano

Folie można tanio zdobyć w agencjach reklamy co robią jakieś plakaty etc., ja polecam ORACAL czy jakoś tak podobnie, odkleiłem po roku i zero kleju tylko małe kółko co brudu dookoła co zeszło w moment, teraz ponownie nakleiłem tą folie. U mnie pod Sirio ML-145 wszystko elegancko i miło. Kleiłem spryskując wodą lakier i później kartą i mf wypychałem resztki wody.

Opublikowano

A ja jak miałem jeszcze czarne auto nakleiłem kawałek folii do przyciemniania szyb, również bardzo dobrze się spisywała a po odklejeniu nie zostawiła kleju... Z tym, że na jasnych autach źle będzie wyglądała ciemna folia.

Opublikowano

a może zamiast standardowej anteny CB zainteresuj się SIRIO TRIFLEX

 

osobiście mam i polecam , zero dodatkowych kabli, klejenia folii, zastępujesz standardową antenę samochodowa Triflexem i już:)

Opublikowano
a może zamiast standardowej anteny CB zainteresuj się SIRIO TRIFLEX

 

triflex to zlo... jest to antena typu "gdzie Cie widzą tam Cie slysza", w miescie mozna pogadac z samochodami w zasiegu wzroku, w trasie minimalnie lepiej ale jednak nie ma opcji uslyszec co sie dzieje pare km dalej a to wbrew pozorom dosc istotne.

 

Jak ma byc schludnie, bez dodatkowego otworku w dachu to polecam AS-100 w miejsce FM'ki, ktora dajesz np. klejona a szybe, ew. jezeli koniecznie ma byc bacik od FM to polecam mly mod Sirio TwinCar'a (tylko ori a nie podrobe) = albo kupic sam dól (mocowanie) od TwinCara a nastepnie dajesz tam bacik od FM + AS-100

 

 

Tak jak pisałem radio bedzie używane sporadycznie więc nie chce niczego bardzo drogiego. Myślałem nad Yosanem 120 + Sirio 100

 

Yosan to rozsadne radyjko w niskiej cenie, ma niezle filtry jak na mobila wiec spelni swoje zadanie (jak pozniej pomyslisz o czyms lepsiejszym to zainteresuj sie unidenem pc68 - tyle ze to duza krowa)

 

Edit:

fp_182308.jpg

TwinCar od SIrio (kupowac tylko oryginal)

 

w miesce tego gowienka ze spiralka dajesz AS-100 i jest cacy, ew. mozesz sie szarpnac na krotkiego helikala (np. T3-27 od Sirio). Jakby ktos pytal to obie antenki sa wykrecane z tej podstawy wiec nie trzeba nic ciac... do helikala trzeba by tylko dokupic glowke PL->DV

Opublikowano

Popieram sq8shq. AS 100 to dobry wybór, a stosunek ceny do jakości więcej niż dobry. Co do podkładki to tylko porowata przeźroczysta nalepka, bo lepszą przyczepność znajduje na niej guma magnesówki i nie rysujesz lakieru, czego nie można powiedzieć o magnetycznej podkładce. Mam na 2 autach dwa różne rozwiązania i widzę plusy i minusy.

Opublikowano

jezeli zdecydujesz sei na magnes to koniecznie pomiedzy podstawe magnetyczana a podkladke gumowa na magnesie nalezy dac folie aluminiowa - nie ma co sie smiac to zdecydowanie robi roznice a bez owej foli w 80% nie daje sie poprawnie zestroic anteny magnetycznej.

Opublikowano

Dach przy antenie magnetycznej pełni funkcję przeciwwagi. ;-)

 

 

Grzegorz (sq8shq) mój ojciec jest krótkofalowcem więc przesyłam pozdrowienia ;)

Opublikowano

Ja ostatnio nawoskowałem auto,na to bezbarwna folia,na nią też wosk i dopiero antena.Uważam tylko,żeby kabel nie dotykał lakieru.Ponieważ nie mam garażu,używam magnesówki.Co do cb to mam zestaw ALAN 109 + wilson. Małe,zgrabne,daje rade do 12-15km,więcej mi nie trzeba.

Opublikowano
Dach przy antenie magnetycznej pełni funkcję przeciwwagi. ;-)

 

true, aczkolwiek folia o ktorej mowilem nie spelnia roli przeciwwagi strikte, pomaga "polepszyc" sprawność elektryczną anteny a co za tym idzie latwiej ja zestroic poprawnie co przeklada sie na lepsze nadawanie (chociaz to zlezy od tego jaki swr mamy przed strojeniem a jaki po - jak przed jest 1,3 a po 1,1 to mozna sobie darowac bo to bez roznicy bedzie)

 

Przyklad znajomego z ML'ką:

a) SWR 2,4-2,6 - bez folijki aluminiowej pomiedzy magnesem a podkladka gumowa (bez szans na wyregulowanie nizej przycinaniem bata badz skracaniem kabla)

b) SWR 1,4-1-6 - ta sama instalacja tylko z folijka

 

Gdyby toś był ciekawy to dla przykładu:

SWR na poziomie 1,5 to około 3% mocy wyjsciowej, która wraca do koncówki

SWR na poziomie 2.0 to około 11% mocy wyjsciowej, która wraca do koncówki

 

bradzo wysoki SWR moze uszkodzić radio - spalic koncowke, niemniej swr 2.0 nie jest w stanie uszkodzic radia, co nie zmienia faktu ze mamy starty 11% mocy ktora moglaby byc wypromieniowana zamiast sie zmarnowac :) niby 11% to nic a jednak pomyslmy ze nasz samochod marnuje od tak 11% paliwka ktore mu wlewamy, badz w 11% jest niesprawny, czasami to nic a jednak szkoda...

 

Grzegorz (sq8shq) mój ojciec jest krótkofalowcem więc przesyłam pozdrowienia

 

Dzieki :)

 

P.S.

Jezeli kolega zdecyduje sie juz na magnesowke to koniecznie umiejscowic ja jak najbardziej centralnie na dachu w przeciwnym razie zrobimy sobie antene kierunkowa :) zasada jest prosta im dalej w kierunku tylu samochodu antena tym lepiej nadaje do przodu i odwrotnie im blizej czola samochodu tym lepiej nadaje do tylu.

Opublikowano

Tzn jak mam taką antenę (ona jest od telefonu i gps czyli do niczego mi nie jest potrzebna) to mogę ją zastąpić AS100??

Zdjęcie: http://www.forum.alfaholicy.org/attachm ... 011616.jpg

Tylko co wtedy trzeba wymieniać mocowanie?? Jak kabel prowadzić(nie chciałbym rozwalać podsufitki) ??

 

P.S.

Jezeli kolega zdecyduje sie juz na magnesowke to koniecznie umiejscowic ja jak najbardziej centralnie na dachu w przeciwnym razie zrobimy sobie antene kierunkowa :) zasada jest prosta im dalej w kierunku tylu samochodu antena tym lepiej nadaje do przodu i odwrotnie im blizej czola samochodu tym lepiej nadaje do tylu.

 

A co jeśli bym chciał mieć na bagażniku?? Sporo aut jak widzę tak ma

Opublikowano
Tzn jak mam taką antenę (ona jest od telefonu i gps czyli do niczego mi nie jest potrzebna) to mogę ją zastąpić AS100??

 

Oczywiscie ze mozesz, powiedzialbym ze bedzie to o niebo lepsze rozwiazanie niz magnes - nie powinno byc najmniejszego problemu z masa, co jest czestym problemem w instalacjach CB.

 

Mocowanie ewidentnie trzeba zmienic, to znaczy pozbyc sie tego calego plastiku czy co to jest - pod nim masz poprostu otworek, zazwyczaj daje sie tam zalozyc klasyczna glowke PL badz DV bez ingerencji (czasami wymagane jest lekkie powiekszenie otworu) i wtedy montujesz tam antene na glowce ktora bedziesz mial dolaczona do wspomnianej anteny.

Mozesz tez zastapic to mocowanie/uchwyt ktore pokazales sirio TwinCarem (nie trzeba na 100% powiekszac otworu w dachu).

Kabelek zapewne wymienic by bylo trzeba, chociaz nie wiem jaki idzie do gps'u i do gsm.

 

[ Dodano: 18 Październik 2011, 19:46 ]

A co jeśli bym chciał mieć na bagażniku?? Sporo aut jak widzę tak ma

 

antena CB dziala w prosty sposob, to sa anteny dookolne czyli promieniuja do okola siebie - w zaleznosci czy bedzie to antena 5/8fali, 1/2fali itp tym troche inaczej to wyglada ale nadal promieniuje wokol wlasnej osi. Dach zawsze stanowi dla anteny przeciwwage czyli sztuczna ziemie, im mniej na srodku tym bardziej kierunkowa sie robi antena, jezeli dasz ja na bagaznik tak jak ja mysle - czyli cewka ponizej dachu - zrobisz bardzo kierunkowa antene (sygnal dodatkowo bedzie sie odbijal od samochodu), zaslonisz jej czesciowo promiennik i cewke co w duzym stopniu zmniejszy jej efektywnosc.

 

W praktyce powiem Ci tak. Ja slysze duza roznice pomiedzy antena zamontowana na uchwycie na rancie klapy (dalej jest ona na dachu ale bardzo z tylu) a antena w otworze w dachu prawie ze na srodku - dla mnie tutaj jest juz bardzo znaczna roznica. W przypadku magnesu roznice sa podobne, w przypadku montazu z saslonieta czescia anteny przez samochod to dla mnie gigantyczna roznica.

 

Co do samych anten aby kolega mial rozeznanie. Fizyki nie daje sie tutaj oszukac. Im antena jest dluzsza tym jej zasieg odbiorczy i nadawczy bedzie wiekszy, im krotsza tym mniejszy. Nie daj sie nabrac na pseudo podwojne cewki, szklane cewki, srebrne, zlote, spiralki i inne bzdury - 1m antena zawsze bedzie lepsza niz ta 50cm, i analogicznie 2m antena bedzie lepsza niz 1m nie zaleznie czy ta 1m to bedzie president za 500zl a ta 2m sirio za 150zl. Ta zasada nie dotyczy anten helikalnych ktorych budowa jest z zasady inna i tutaj antena helikalna 1m bedzie miala nadawanie zblizone do anteny drutowej 1,25-1,30m natomiast odbior bedzie miala taki jak drutowa 1,5-1,8m - to wynika z faktu ze antena helikalna nie ma cewki na dole i bata z kawalak drutu tylko cala jest cewka

Opublikowano

Jeśli już tak wszystko wyjaśniamy to wyjaśnijmy co to jest SWR bo nie wszyscy wiedzą;)

 

SWR jest to współczynnik fali odbitej (stojącej).

 

Tak jak napisał Grzegorz przy SWR rzędu 1.0 "w antenę" idzie pełne 4 waty mocy i nic nie wraca do końcówki. Przy SWR rzędu 2.0 "w antenę" idzie ok 3.5 wata mocy, a pół wata wraca do końcówki, co przy dłuższym modulowaniu, może spowodować spalenie końcówki mocy.

 

Dlatego tak bardzo ważne jest zestrojenie.

:)

Opublikowano
aczkolwiek folia o ktorej mowilem nie spelnia roli przeciwwagi

 

trzeba jeszcze dodać, że w jeśli budowa anteny wymaga tejże, to jest ona sprzedawana razem z anteną, więc nie trzeba oddzielnie kupować.

 

No chyba, że kupuje się używana gdzie folii aluminiowej brakuje - sam tak miałem

Opublikowano

SQ- Sqelch (blokada szumów) ustawiasz na granicy szumów, żeby najsłabszy sygnał poza szumami otwierał blokadę i był po prostu słyszalny.

 

RF Gain - RF gain służy do zmniejszania wzmocnienia stopnia wejściowego - do skracania czułości radia.

 

Ustawiasz w ten sposób: RF ustawiasz na maxa w prawo, otwierasz blokadę (max w lewo) włączasz kanał o dużym natężeniu rozmów i powoli skręcasz RF Gain w lewo do momentu, aż poziom szumów i zakłóceń wyraźnie się zmniejszy, przy jednoczesnej dobrej czytelności rozmów ( z reguły jest to połowa zakresu RF Gain). Następnie Squelch tak jak pisałem ustawiasz na granicy szumów. Wtedy nawet najsłabsza rozmowa która jest silniejsza od szumów będzie go otwierała.

 

 

Poza miastem gdzie nie ma tak wielkich zakłóceń możesz RF ustawić maxymalnie w prawo, żeby zwiększyć "zasięg" słyszalności.

 

 

Mam nadzieję, ze nie zakręciłem za bardzo i wszystko zrozumiałeś.

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.