Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

w tym temacie to idealnie sprawdza sie IronX, ostatnio probowalem go na rdze w mojej zony Fordzie KA i ladnie usuwa ;)

Opublikowano

Spotkałem się z użyciem środek o nazwie DEOX-C Rust Remover na jednym z polskich forów dotyczących motoryzacji (chyba streetracing.pl), na którym użytkownik przeprowadzał odrdzewienie elemantów zawieszenia. Z tego co pamiętam środek został sprowadzony przez jedengo z allegrowych dillerów BH na indywidualne zamówienie użytkowania. Rezultaty były imponujące. Przejżyj jeszcze ten temat na DW, używają tam oprócz DEOX-C również preparatu DEOX GEL do odrdzewiania:

http://www.detailingworld.co.uk/forum/s ... p?t=126926

 

A z metod domowych polecam metodę elektrochemiczną.

"Stosunkowo prosta, ale długotrwała jest elektrochemiczna metoda usuwania produktów korozji ze stali. Polega ona na wytworzeniu odpowiednich ogniw galwanicznych, w których oczyszczany stalowy przedmiot stanowi anodę. Przez dobranie odpowiedniego elektrolitu możemy w takich warunkach roztworzyć produkty korozji bez naruszenia stali.

Lekko skorodowany przedmiot stalowy owija się na przykład drutem niklowym i umieszcza na 48 godzin w 5% wodnym roztworze wodorotlenku sodu NaOH (soda kaustyczna)

Metoda elektrolityczna

Najtrudniejszą, ale zarazem najlepszą metodą usuwania produktów korozji

bez naruszenia podłoża jest metoda elektrolityczna. Jej zalety to szybkość, skuteczność, pełna selektywność działania, a w niektórych przypadkach zwiększenie gładkości powierzchni dzięki efektowi elektropolerowania.

Elektrolitem, w którym odbywa się takie odrdzewianie, jest gorący stężony roztwór glukonianu sodu. (niestety, odczynnik ten jest trudny do nabycia). Katodę stanowią pałeczki węglowe, a anodę oczyszczany przedmiot stalowy. W roztworach glukonianu sodu roztworzeniu ulega tylko rdza, a jednocześnie odsłonięta powierzchnia stali zostaje mikro-wygładzona. Jest to nadzwyczaj ważna zaleta zważywszy, że wszelkie trawienia w kwasach nawet z dodatkiem inhibitorów powodują zszorstkowanie i rozwinięcie powierzchni stali. Po usunięciu rdzy kwasami otrzymujemy więc powierzchnię chropowatą, silnie rozwiniętą, czyli bardzo wrażliwą na ataki korozji. Natomiast mikrowygładzenie zachodzące w glukonianach daje powierzchnie zupełnie czyste te i gładkie, a tym samym znacznie odporniejsze na korozję. Warto jeszcze raz podkreślić, iż w glukonianach roztwarzają się tylko produkty korozji, bez najmniejszego nawet uszkodzenia podłoża. Metodę glukonianową stosuje się najczęściej do konserwacji cennych i często bardzo delikatnych wyrobów."

 

Fragment książki: "Chemia dla kolekcjonera amatora" Aleksandra i Stefan Sękowscy.

 

Nie stosowałem powyższych środków, więc nie wypowiem się na temat praktycznego zastosowania, niemniej na nieistniejącym już forum youngtimer.pl widziałem zdjęcia i opis tego procesu, który przyniósł oczekiwane rezultaty.

Opublikowano

Postawienie kąpieli pewnie około 5tys zł,prostownik olejowy 6tys używany złachany, wanna 3,5tys zł taka (120x50x60) doliczysz, przewody, pozwolenia, wynajęcie lokalu (wątpię żeby ktoś wynajął pod galwanizerie) i w 50tys się zamkniesz :D a wszystko po to żeby odrdzewić sobie 3 śrubki.

Opublikowano
Postawienie kąpieli pewnie około 5tys zł,prostownik olejowy 6tys używany złachany, wanna 3,5tys zł taka (120x50x60) doliczysz, przewody, pozwolenia, wynajęcie lokalu (wątpię żeby ktoś wynajął pod galwanizerie) i w 50tys się zamkniesz :D a wszystko po to żeby odrdzewić sobie 3 śrubki.

co Ty gadasz ? :D ja mówie o domowym sposobie nie hurtowym ;)

Opublikowano

Domowym sposobem hmm to i tak kąpiel musisz zalać, prostownik jakiś 12 góra 24V i coś koło 120A, powiedzmy że kupisz zwykły transformator z układem prostującym napięcie to też koło 2tys zł (bardzo szybko się przepalają nie wytrzymują ciągłej pracy). Kąpiel postawisz powiedzmy w emaliowanej wannie :D jakoś odizolujesz anody od obudowy żeby Cię nie zabiło :D. To powiedzmy że za starą wannę ze złomu z 50zł. Postawienie kąpieli od podstaw szarpnie Cię około 5tys jak nic, po za tym będziesz musiał dać w łapę żeby ktoś sprzedał Ci odczynniki chemiczne, bo nie chcą sprzedawać inaczej jak na firmę. Także koszty nawet domowe jak dla mnie są spore, nie wiem jak dla Ciebie :)

Opublikowano
Domowym sposobem hmm to i tak kąpiel musisz zalać, prostownik jakiś 12 góra 24V i coś koło 120A, powiedzmy że kupisz zwykły transformator z układem prostującym napięcie to też koło 2tys zł (bardzo szybko się przepalają nie wytrzymują ciągłej pracy). Kąpiel postawisz powiedzmy w emaliowanej wannie :D jakoś odizolujesz anody od obudowy żeby Cię nie zabiło :D. To powiedzmy że za starą wannę ze złomu z 50zł. Postawienie kąpieli od podstaw szarpnie Cię około 5tys jak nic, po za tym będziesz musiał dać w łapę żeby ktoś sprzedał Ci odczynniki chemiczne, bo nie chcą sprzedawać inaczej jak na firmę. Także koszty nawet domowe jak dla mnie są spore, nie wiem jak dla Ciebie :)

prostownik do ciężarówek może być ? wanna jest, na allegro koleś sprzedaję normalnie ;) jak 12V ma mnie zabić ? który element z tego wszystkiego jest najdroższy ?

Opublikowano

Ja dodam tylko tyle, że jeżeli mowa o nadwoziu auta to szkoda zachodu. Temat znany wśród blacharzy i lakierników. Jeżeli usunie się z jakiegos miejsca w nadwoziu rdze, to ona i tak wróci (najczęsciej po ok połowie roku), jedynym sposobem jest wycięcie zardzewiałego miejsca i wspawanie nowej blachy.

Opublikowano

maya, zdecydowanie najdroższy jest prostownik i kąpiele prostownik tak jak pisałem transformatorowy koło 2500zł a kąpiele w przypadku galwanizeri (ocynk) wychodziły ponad 5tys zł na 200 litrów

Opublikowano

to bilt hamber wyjdzie taniej :mrgreen: mi chodzi głownie o piaste, wahacz zacisk aby to ładnie oczyścić i jeszcze felgi w ciężarówkach chyba bilt hamber będzie najlepszą opcją

Opublikowano

Do małych ognisk korozji - punktowych, polecam: ODRDZEWIACZ W ŻELU z allegro. Sprawdzone na elementach zawieszenia działa w 100%

Opublikowano

maya, Felgi w ciężarówkach oczyść i chromuj :D efekt kosa i na pewno długooo nie zardzewieją. Elementy zawieszenia piaskuj i maluj proszkowo jak będzie dobrze zrobione 20 lat wytrzyma w miejscach gdzie nie ma tarcia oczywiście

  • 2 tygodnie później...
Opublikowano

w sklepach z półek zniknął polski produkt kompleksor 2000 ktoś może wie gdzie go dostać ? produkują go w Warszawie PPHU Nolack ale nie prowadzą sprzedaży detalicznej, jeśli chodzi o jakość tego produktu do dla mnie bezkonkurencyjny

  • 1 rok później...
  • 2 lata później...
Opublikowano

Cześć :) Mógłby mi ktoś z was doradzić, zastanawiam się nad zakupem preparatu antykorozyjnego ze strony http://www.tectyl.pl/

Kilka osób mi polecało tę firmę ale nie bardzo znam się na pielęgnacji aut i wolę jednak jeszcze popytać zanim tego użyję. Samochód mam od niedawna więc dopiero zagłębiam się w tym temacie :idea:

Z góry dziękuję za wszystkie opinie :)

  • 1 miesiąc temu...
Opublikowano

jeżeli jest to element który można zanurzyć dobrą opcją jest np. Fosol, czy coś innego na bazie kwasu orto fosforowego

 

Co do usuwania rdzy z blacharki to prawda najlepiej jest wyciąć albo jeśli nie ma możliwości to zedrzeć do gołej blachy,

  • 1 miesiąc temu...
Opublikowano
Ja używam Fertan i nie narzekam

Ja także, zdecydowanie :good: po wszystkich Brunox'ach itp.

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.