Ważne jest, aby wiedzieć, że niewłaściwie stosowana glinka może spowodować powstanie zarysowań na lakierze, dlatego znajdziecie tu kilka kwestii, na które należy zwracać uwagę:
1. Glinka nie może być przechowywana w zbyt niskiej temperaturze, jak również powierzchnia lakieru nie powinna być za zimna, ponieważ wówczas przy zetknięciu z samochodem glinka ponownie wychładza się i twardnieje.
2. Im glinka jest bardziej miękka, tym łatwiej się nią pracuje i jest ona delikatniejsza dla lakieru.
3. Przed użyciem glinki należy ją dobrze ugnieść, tak aby zewnętrzna warstwa, która będzie miała bezpośredni kontakt z lakierem, była całkowicie czysta. Drobne zabrudzenia trzeba więc wgnieść do wewnątrz. Dzięki ugniataniu glinka, pod wpływem ciepła rąk, staje się także bardziej miękka.
UWAGA!
Jeśli glinka upadnie na ziemię, należy ją wyrzucić lub przynajmniej odciąć całą zabrudzoną stronę. Nawet najmniejszy kamyczek może spowodować duże szkody na lakierze.
4. Żeby ułatwić sobie zadanie z punktu trzeciego (mając na uwadze punkt 2.), najlepiej jest, przed użyciem glinki, włożyć ją do ciepłej wody lub wody mydlanej (również ciepłej). Ewentualnie można też mieć zawsze przy samochodzie miseczkę z ciepłą wodą, żeby móc co jakiś czas zanurzyć w niej i zagrzać glinkę.
5. Glinka potrzebuje dodatkowo produktu, który nada jej poślizgu. W przeciwnym razie nie da się jej prowadzić po lakierze czy innych gładkich powierzchniach, np. szybach (które też równie dobrze można czyścić za jej pomocą). Żeby uzyskać poślizg, można użyć po prostu zwykłej czystej wody albo (lepiej) wody wymieszanej z szamponem samochodowym (stosunek 1:3 powinien wystarczyć). Większość producentów kosmetyków samochodowych oferuje jednak specjalnie przeznaczone do tego spray’e – lubrykanty do glinkowania. Ważne jest, aby nigdy nie próbować rozprowadzać suchej glinki. Lepiej jest nałożyć za dużo „smarowidła” niż za mało, bowiem sucha glinka prawie zawsze powoduje drobne zarysowania.
6. Glinka przeznaczona jest do usuwania zabrudzeń, takich jak: sadza, żywica, resztki owadów, nalot rdzy. W żadnym wypadku nie stosuje się jej w celu usunięcia dużego brudu. Przed zastosowaniem glinki należy więc umyć przeznaczoną do czyszczenie powierzchnię, ponieważ w przeciwnym razie narobimy więcej złego niż dobrego.
Przejdźmy teraz do właściwego użycia glinki:
1. Porządnie myjemy lakier – tak jak zawsze przy myciu samochodu.
2. Czyszczoną powierzchnię należy dokładnie osuszyć, żeby mieć całkowitą pewność, że nie zostały na niej żadne większe zabrudzenia.
3. Spryskujemy (specyfikiem z poślizgiem) odpowiednie miejsce na lakierze lub obszar, który chcemy czyścić glinką. Nawet jeśli chcemy użyć glinki na całym samochodzie, spryskujemy obszar po obszarze.
4. Na spryskanej powierzchni ślizgamy glinką na lakierze, ale nie naciskamy jej zbyt mocno. Siła nie jest potrzeba, a dla lakieru dobre jest wszystko to, co delikatne.
5. Należy często sprawdzać glinkę i, gdy tylko pojawi się na niej jakieś zabrudzenie, wgnieść je do wewnątrz.
Jeżeli glinka jest właściwie stosowana, nie ma szans, aby pozostawiła choć najmniejsze nawet zarysowania.Gdyby jednak tak się stało, to na pewno zrobiliście coś źle – albo glinka była za twarda, albo za mało ugnieciona, może lakier był za zimy, czy też pozostawiliście jakieś większe zabrudzenia.