Jump to content

BMW E36: różnice między M3, a 'zwykłą'


Recommended Posts

Pytanie do znawców marki/ modelu- głównie chodzi mi o różnice konstrukcyjne wpływające na szybkość/prowadzenie samochodu. Czy np taki 318is ze zmienionym zawieszeniem na coś w stylu dostrojonego Bilstein'a B6 ze sprężynami np Eibach pro kit + anti-roll kit będzie jechał tak jak M3 na tym zawiasie/serii? Zastanawiam się czy warto inwestować w tego 318is - zawieszenie, swap na 3.2 z ///M e36/46, hamulce, czy taniej będzie od razu kupić M3 E36? :o

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 62
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Powiem tak. Miałem compacta E36 316i. Włożyłem do niego M50b25, wiadomo 2,5l. 192km. Z doświadczenia mogę powiedzieć że swap to nie jest opłacalna sprawa. Wsadzisz silnik i co dalej? Musisz wymienić prawie cały samochód. Dokładnie! podzespoły nie dają rady. Jesteśmy w podobnej sytuacji, ponieważ Twoje auto ma 4 cylindry i moje też je miało. Po przeszczepie wszystkie podzespoły siadają. Hamulce dyferencjał wał. Wyobraź sobie że przełożenie silnika z 1,6 na 2,5 kosztowało mnie między 7 a 8 tyś polskich ciężko zarobionych złotych. Przy M3 będzie to znacznie więcej. Mało tego jeszcze kilka lat a E36 zacznie się robić tak kultowe jak obecnie E30. A nr Vin nigdy nie zmienisz. W swoim obecnym za cholerę nie dopiszesz M3. Także moim zdaniem sprzedaj swojego IS i kup M3. Wiadomo że takiego projektu nie robi się po to żeby pobawić się nim max rok. A kupując teraz ori M3 może to być inwestycja, która po paru latach przyniesie Ci profity :)

 

Ps. Za błędy pisowni w powyższym tekście nie odpowiadam ja, lecz % :D

Pozdro

Link to comment
Share on other sites

Łatwo jest powiedzieć,kupić...

Trzeba znaleźć,taką co nie był bananem 8-)

I właśnie czy m3 e36 nada się na torowe katy?

To już lekki klasyk się robi :?

Co do samego swapu z e46 jest ,,upierdliwszy" :roll:

Link to comment
Share on other sites

Jeździłem jako pasażer compactem e36 z włożonym wszystkim co się dało od m3 e36 - znajomy handluje częściami do BMW i mając bardzo zdrowego compacta wsadził graty żeby szybciej je upłynnić w pakiecie. Jezu jak to latało :kox::kox:

 

Proponuje sprowadzić z UK m3 dawce - jeżeli jeszcze dostaniesz nadającego się to powinieneś na tym dobrze wyjść.

Link to comment
Share on other sites

Pytanie do znawców marki/ modelu- głównie chodzi mi o różnice konstrukcyjne wpływające na szybkość/prowadzenie samochodu. Czy np taki 318is ze zmienionym zawieszeniem na coś w stylu dostrojonego Bilstein'a B6 ze sprężynami np Eibach pro kit + anti-roll kit będzie jechał tak jak M3 na tym zawiasie/serii? Zastanawiam się czy warto inwestować w tego 318is - zawieszenie, swap na 3.2 z ///M e36/46, hamulce, czy taniej będzie od razu kupić M3 E36? :o

 

 

W przypadku e36 różnic jest naprawdę niewiele względem wersji nie-M.

 

Nadwozie różni się tylko i wyłącznie wzmocnieniem pod mocowania tylnej belki. Elementy blacharskie są identyczne jak w zwykłych wersjach.

 

Mechanicznie trzeba rozgraniczyc e36 M3 3.0 i 3.2

 

3.2 miało znacząco zmienioną geometrię przedniego zawieszenia (inne wahacze, tuleje i górne mocowania amortyzatorów). Co ciekawe, maglownica była taka jak w zwykłych e36. 3.0 miało fajną maglownicę, o szybszym przełożeniu, nie mam pojęcia czemu BMW zrezygnowało z zamontowaniu jej po lifcie M3.

 

Rozsądny swap z M42/M44 na S50 wymaga wg mnie:

 

 

- Wymiany chłodnicy wraz z jej obudową oraz zbiornikiem wyrównawczym

 

- Przełożenia akumulatora na oryginalne miejsce w bagażniku

 

- Wymiany zegarów

 

- Wymiany stabilizatorów

 

- Wymiany kompletnego zespołu napędowego (silnik/skrzynia/tłumik drgań/wał)

 

- Wrzucenia oryginalnej chłodnicy oleju w pas przedni (zwykle jest w zestawie z silnikiem)

 

- Wymiany dyfra minimum na dużą głowę, preferowany dyfer z ///M (najprościej kupić cały tylny wózek z M3, z półosiami, hamulcami itp - koszt ok 2000-2500 zł)

 

- Wymiany przednich hamulców na coś większego. Albo wkładasz całe zawieszenie z M3 (jeśli mowa o S50B32 to są to górne mocowania - acentryczne - amortyzatory, sprężyny, wahacze, tuleje wahaczy), albo robisz custom. Fajnym pomysłem jest zestaw hamulców z e46 330d - do tego acentryczne tuleje wahaczy i już jest nieźle (lekko zwiększony KWSZ i KPK). Można ro rozwinąć o górne poduszki i wahacze z M3 3.2 (jeszcze większy KWSZ).

 

- Wymiany tylnych hamulców (patrz belka/dyfer).

 

- Wymiany pompy paliwa (dotyczy tylko S50B32 - 5 barowy układ paliwowy)

 

 

 

Czy to jest opłacalne ? Zależy za ile kupisz graty :)

 

W przypadku e36 i budowania samochodu na pojeżdzawki wydaje mi się że najkorzystniej wychodzi finansowo przełożenie angola. e36 to koszt ok 3000 zł na gotowo.

 

Jeśli ma to być samochód do jazdy na codzień, utrzymany w stanie seryjnym, nic nie zastąpi oryginalnego M3 z kierownicą fabrycznie po właściwej stronie :)

Link to comment
Share on other sites

więcej jeździ w Polsce M-powerów niż ich wyprodukowano ;) Sądzę ze każdy z tym się zgodzi. U mnie co 2gie BMW jest z symbolem M :)

 

Co do tematu ogólnie mod jest bardzo duży i jest to projekt na dłuższy czas. Jeśli miało być to auto na codzień zdecydowanie odradzam ;)

 

DS_Tomek to listy dopisałbym skrzynie na pewno ;) tu masz jeden z wielu wątków na owym forum

http://www.racingforum.pl/index.php?sho ... 2572&hl=m3 16 > 3.0

Przeszukaj forum, jak już oczekujesz porządnych informacji pisz tam 8-)

Link to comment
Share on other sites

więcej jeździ w Polsce M-powerów niż ich wyprodukowano ;) Sądzę ze każdy z tym się zgodzi. U mnie co 2gie BMW jest z symbolem M :)

 

Co do tematu ogólnie mod jest bardzo duży i jest to projekt na dłuższy czas. Jeśli miało być to auto na codzień zdecydowanie odradzam ;)

 

DS_Tomek to listy dopisałbym skrzynie na pewno ;) tu masz jeden z wielu wątków na owym forum

http://www.racingforum.pl/index.php?sho ... 2572&hl=m3 16 > 3.0

Przeszukaj forum, jak już oczekujesz porządnych informacji pisz tam 8-)

 

 

Wydaje mi się że uwzględniłem nie tylko skrzynię:

 

- Wymiany kompletnego zespołu napędowego (silnik/skrzynia/tłumik drgań/wał)

 

 

 

Nie do końca rozumiem uwagę o symbolu ///M na samochodach... Przecież to nie jest to wątek pt. "gdzie optymalnie nakleić znaczek M3 na moim 316i", a o rzetelnej wymianie bebechów :)

 

 

Projekt na dłuższy czas ? Do zrobienia w 2 tygodnie w jedną osobę. To tylko wymiana części, bez żadnych przeróbek :)

Link to comment
Share on other sites

Projekt na dłuższy czas ? Do zrobienia w 2 tygodnie w jedną osobę. To tylko wymiana części, bez żadnych przeróbek :)

Przy tego typu rzeczach zawsze natrafisz na coś co powinno być proste a jednak nie jest, nigdy nie robiłem swapów przy BMW (miałem raz styczność z prostym swapem w sierra na 2.9 niby seryjny silnik wszystko elegancko ostatecznie latwiej bylo wlozyc tam 5.2 z mustanga 8-) ) , może zrobisz w jedna sobotę ale jak pisałem zależnie jakie jest przeznaczenie auta.

 

 

Wydaje mi się że uwzględniłem nie tylko skrzynię:

ok, sorki nie zauważylem

Link to comment
Share on other sites

W niemczech od 15k idzie dostać m3 w budzie E36 .

Potwierdzam opinie Artura co do inwestycji w dobre M3 , bo ono tylko na wartości zyska i to sporo.

Bo o ile zwykłe E36 nie wydaje mi się aby były na tyle kultowe by dogoniły E30 pod tym względem to M3 to zawsze M3, zwłaszcza, że u nas w kraju nie składanej z 3 chyba nie znajdziesz.

U szwaba jest tego od groma.

Ale błagam cię nie kupuj M3 do upalania na torze...tak szkoda takiego auta do tego...

Link to comment
Share on other sites

Kupuj ory ///M3, swapy to sie robi do e30 zeby sie pobawic ;) i tak jak wszyscy wyzej pisali, zeby zrobic konkretny swap trzeba wydac bardzo duzo kasy a i tak do konca nie bedzie to ///m. Jeszcze pozniej w razie czego latwiej i za lepsza kase bedzie sprzedac eme niz ulepa ;) chociaz i sprzedanie ///m w PL to jest klopot :D wiem po sobie :)

 

[ Dodano: 10 Grudzień 2012, 12:13 ]

jarekrk, ///m3 zostalo stworzone na tor ;) mowie o czasach a nie upalaniu w miejscu :?

Link to comment
Share on other sites

Samochód na co dzień mam w razie czego, bmw ma dawać frajdę z jazdy- skoczyć na ułęż, nowe miasto czy czasem się przewieźć po mieście. Obecne 1.8 jest dla mnie po prostu za słabe, ale nie widzę sensu wsadzania tam 2.8 czy 3.0 bo podobną mocą dysponuję w Volvie i szkoda roboty bo i tak za chwilę będzie mało. Dzięki Panowie za odpowiedź, szczególnie DS_Tomek za konkretny wywód :good:

Link to comment
Share on other sites

Samochód na co dzień mam w razie czego, bmw ma dawać frajdę z jazdy- skoczyć na ułęż, nowe miasto czy czasem się przewieźć po mieście. Obecne 1.8 jest dla mnie po prostu za słabe, ale nie widzę sensu wsadzania tam 2.8 czy 3.0 bo podobną mocą dysponuję w Volvie i szkoda roboty bo i tak za chwilę będzie mało. Dzięki Panowie za odpowiedź, szczególnie DS_Tomek za konkretny wywód :good:

 

 

Biorąc pod uwagę że ma to być samochód na tor, myślę że zakup ori M3 - wypieszczonej od dziadka z niemiec itp (jak to koledzy wyżej opisują) trochę się mija z celem... Szkoda jej :) Cenowo też nie będzie to atrakcyjne.

 

 

Silnik S50B32 bardzo serdecznie polecam, ma genialną charakterystykę na tor i daje sporo frajdy.

 

[ Dodano: 10 Grudzień 2012, 18:40 ]

Projekt na dłuższy czas ? Do zrobienia w 2 tygodnie w jedną osobę. To tylko wymiana części, bez żadnych przeróbek :)

Przy tego typu rzeczach zawsze natrafisz na coś co powinno być proste a jednak nie jest, nigdy nie robiłem swapów przy BMW (miałem raz styczność z prostym swapem w sierra na 2.9 niby seryjny silnik wszystko elegancko ostatecznie latwiej bylo wlozyc tam 5.2 z mustanga 8-) ) , może zrobisz w jedna sobotę ale jak pisałem zależnie jakie jest przeznaczenie auta.

 

 

W BMW naprawdę idzie dość płynnie w porównaniu do innych marek, przeszedłem przez parę swapów i jest ok :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Kolejne pytanie do znawców tematu. Stoję przed wyborem zawieszenia do e36 i zastanawiam się między:

KW V1

Bilstein B8+ Sprężyny H&R + Anti roll kit

 

Jakie są za i przeciw w obu przypadkach?

 

Z góry dzięki za pomoc ;)

Link to comment
Share on other sites

Kolejne pytanie do znawców tematu. Stoję przed wyborem zawieszenia do e36 i zastanawiam się między:

KW V1

Bilstein B8+ Sprężyny H&R + Anti roll kit

 

Jakie są za i przeciw w obu przypadkach?

 

Z góry dzięki za pomoc ;)

 

 

Anti Roll Kit to rozumiem zestaw grubszych stabilizatorów ? Dobry pomysł, aczkolwiek ceny zestawów np H&R są zabójcze. Do e36 można pokombinować z montażem stabilizatorów z M3 - różnica jest kolosalna.

 

 

KW var 1 to prosty gwint z regulacja wysokości, zawsze jest to jakiś plus względem B8 + H&R.

 

Z drugiej strony B8 można dostroić ew zregenerować w miarę bezproblemowo, w KW zostajesz z taką twardością amortyzatorów jaką przewidzieli w fabryce.

 

Komfort tłumienia i ogólnie jazdy będzie lepszy na Bilsteinie.

 

Od siebie mogę powiedzieć że oba rozwiązania to zawieszenia kompromisowe, przeznaczone od jazdy na codzień ew do wypadu na trackday. Do samochodu nie używanego na codzień poszukałbym czegoś bardziej bezkompromisowego.

Link to comment
Share on other sites

Dzięki Tomek ;)

 

Samochód głównie z myślą o szybkiej jeździe na torze, ale dosyć często latam tym po mieście, na uczelnię itd, wiec nie może być za nisko i za twardo.

 

Chętnie wsadziłbym tam jakieś zawieszenie typu Nitron R3, ale wiadomo w czym rzecz :P

 

KW miałby dużą przewagę na torze?

 

Myślałem o stabilizatorach Eibach- ten kosztuje ok 1400zł, a od m3 nigdzie nie znalazłem :o

Link to comment
Share on other sites

Dzięki Tomek ;)

 

Samochód głównie z myślą o szybkiej jeździe na torze, ale dosyć często latam tym po mieście, na uczelnię itd, wiec nie może być za nisko i za twardo.

 

Chętnie wsadziłbym tam jakieś zawieszenie typu Nitron R3, ale wiadomo w czym rzecz :P

 

KW miałby dużą przewagę na torze?

 

Myślałem o stabilizatorach Eibach- ten kosztuje ok 1400zł, a od m3 nigdzie nie znalazłem :o

 

 

 

W takim razie poszedłbym raczej w Bilsteina - przyjemniej się na tym jeździ.

 

Pamiętaj tylko że seryjne B8 jest relatywnie miękkie i długie - w e36 jest dedykowane zawieszeniu m-technik, czyli -20mm względem serii. Do krótszych sprężyn wypada amory skrócić i utwardzić.

 

Rozważ zakup używanych B6 / B8 - do e36 są szanse znaleźć ładne egzemplarze. Oddasz je do Zerkopolu, zrobią Ci jak trzeba, pod konkretne obniżenie.

Link to comment
Share on other sites

W takim razie poszedłbym raczej w Bilsteina - przyjemniej się na tym jeździ.

 

Pamiętaj tylko że seryjne B8 jest relatywnie miękkie i długie - w e36 jest dedykowane zawieszeniu m-technik, czyli -20mm względem serii. Do krótszych sprężyn wypada amory skrócić i utwardzić.

 

Rozważ zakup używanych B6 / B8 - do e36 są szanse znaleźć ładne egzemplarze. Oddasz je do Zerkopolu, zrobią Ci jak trzeba, pod konkretne obniżenie.

 

+1 :good: Tylko licz sie z tym ze ten remont przykosztuje cie tyle co nowe b8, no ale bedzie tak jak chcesz ;)

Link to comment
Share on other sites

B8 jest relatywnie miękkie i długie - w e36 jest dedykowane zawieszeniu m-technik, czyli -20mm względem serii

 

A nie jest tak w wypadku B6? Wydawało mi się, że B8 są krótsze i przeznaczone do obniżeń nawet o 50-60mm :o

Link to comment
Share on other sites

B8 jest relatywnie miękkie i długie - w e36 jest dedykowane zawieszeniu m-technik, czyli -20mm względem serii

 

A nie jest tak w wypadku B6? Wydawało mi się, że B8 są krótsze i przeznaczone do obniżeń nawet o 50-60mm :o

 

 

Nie w przypadku e36 :)

Link to comment
Share on other sites

Bilstein B14 pss

 

Moze trafilem felerny, ale moj rozsypal sie po ca. 20k km :cry: Puscilu uszczelnienia, zawias sie wylal, woda nadzarla tloczyska, remoncik w zerkopolu - 1600pln + transport :wallbash: Zawias oczywiscie kupilem nowy.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.